bernerhagen

Direktlänk till inlägg 25 januari 2009

Gråben...

Av Ann-Christin Silensjö - 25 januari 2009 18:10

Hejsan!

sitter och funderar lite på allting, vi har tydligen fått en hel del Varg härute på Värmlands näs. Man hör folk säga att de har sett dem här och där, ja visst kan man tycka att det är ok med Varg. men jag är skit rädd, inte för min egen skull, men för hundarna. Vi har gått i skogen så när som på varje dag i över 20 år, det är liksom det , tjusningen med det hela, att bo ute i skogen, bara gå runt knuta så är man mitt i skogen, men nu...suck, nej jag törs inte, i 14 dagar har vi varit fångade innom inhägnaden, vi har 1 hektar innhägnat med riktigt nät, men ändå. nej jag gillar inte läget just nu, hörde att förra veckan hade de gått precis bakom vår ladugård, det har försvunnit 1 hund, 1 hund är dödad och uppäten , men de kan inte fastställa vad för något djur som har dödat den, vilket för mej verkar konstigt, DNA kan väl tas på det mesta trodde jag. ytteligare 1 hund har blivit dödad, men det sägs inte vara Vargen utan Örn, det finns många speculationer i den historien, jag vet inte vad som stämmer. Men jag är bekymrad, jag kan bara inte hjälpa det, visst går vi på promenader , men då går vi i koppel. Det är väl bara det att man är bortskämd under dessa 20 åren att bara öppna grinden utan koppel och bara gå in i skogen, men nu får vi tänka oss för. Det har även stått i vår orts tidning, Vargen har tagit Älg och Rådjur inte alls långt från hus, de verkar inte bry sej om att man klappar i händer och tjoar, det kan jag tycka är lite otäkt, men men, det är väl alltid så här när något är nytt, det finns ju folk som levt med Vargen som granne i flera år, så man ska inte klaga, det är väl bara att situationen är ny. 


Dezzy tror jag är med valpar, hon har gått 3 v. på onsdag hennes juver har blivit hallonrosa och lite större, och hon är tokig i mat, men men man vet aldrig, kanske för att jag så gärna vill, men vi ska åka på ultraljud på 30:e dygnet så får vi hoppas...


så en passande historia med tanke på att det kan finnas råttor och möss vid denna årstid.


En lantbrukare kom in i den kemiska affären i Piteå för å köpa råttgift. Han brukade använda Cobrax, men hade glömt namnet. På hyllan fick han syn på ett  paket Tampax. Ja visst ja, så hette det ju. Eftersom det var frågan om många å stora Råttor, bad han expediten om 4 paket av den grövsta sorten. Medan han stoppade ner paketen i sin väska, kom en dam å bad å få ett paket Tampax av dom små. Lantbrukaren kände samhörighet med damen som tydligen hade samma ärende som han själv å sa:

-jasså de e till å ha en liten mus?    (-:     ha de gott mvh Anki

 
 
Marianne

Marianne

29 januari 2009 00:29

Det verkar konstigt med en varg som inte är skygg, vargar är ju mycket skygga djur. Jag har en bekant som bor norröver och som har minst 8-10 hundar. De har haft en vargstam som levt ett par km från deras hem i minst 8-10 år nu. Och de har aldrig ens lyckats med att se en varg. Det enda de sett är spår i snön och sedan hör de dem yla ibland.
Hundar försvinner oavsett det finns varg eller inte. Och DNA borde det ju gå att skicka på den som blivit delvis uppäten.
Vi har problem med vråk och korp som ofta dyker upp då vi har småvalpar ute. Och under de sista åren så har vi även havsörn som seglar runt över vårt ibland. Det gäller att ha sina husdjur under uppsikt, för det går ju inte att klandra de vilda djuren för att de söker lättillgänglig föda. Men jag förstår din oro för dina hundar, för inte vill man att de ska bli ett skrovmål för ett annat djur.
Jag håller tummarna för att din tik är dräktig.
Ha det gott . kram

http://www.ekoxenskennel.se

 
Ingen bild

Anki

29 januari 2009 14:10

hejsan
ja jag har inte så ont av varg när de är i skogen och håller sig undan precis som jag får göra för dem, det är ju så med alla vilda djuren i skogen, ser man älg rådjur eller vad det än är för djur, så viker man ju av och tar en annan väg, det är ju den respekt man visar varandra. Men jag funderar lite på detta med Vargarna, tycker det verkar så konstigt, man tror att de är skygga och inte visar sig, men runtomkring här så ser man dem lite varstans, Jag kan tåla Varg i skogen som sagt, men inte som halvtama djur som stryker runt knuta, nej där går min gräns iallafall. Det är svårt att veta, stod i Säffle-tidningen igår igen, var även bild på en Leonbergertik som blivit attakerad av Varg, det var även bilder på henne. Vi har haft Örn härute några år, man har hört det till och från, men vi har inte haft några problem med dem. Men till sanningen hör att jag även är rädd för både Älg och Grävling (-:
jag är dagligen i skogen, ser dem ibland, men vi kör naturens oskrivna lag, vi drar åt varsitt håll, stannar och flåsar, väntar på att hjärtat ska sluta rusa, går lite vemodigt längre in och hoppas på att inte möta någon mer.
Skämt åsido så hoppas jag denna hysteri om Vargen lugnar sig lite, jag vill ha den vanliga "grå" vardagen tillbaka, där allt är som "vanligt" det gillar jag.

Ja Dezzy visar symtom på att hon är dräktig, vi hoppas hoppas, ska försöka åka på ultraljud nästa fredag den 6/2 då har hon gått drygt 4 v.

Här är det gråmulet idag, ja idag suck, där ljög jag ganska grovt... , jag mena här är det gråmulet...grått grått grått som de
varit de senaste veckorna, tur att vi har växtlampor här i huset till alla växterna, det blir liksom lite ljusterapi kan jag tro, hela huset lyser som en neonbomb på kvällen, men växterna mår bra och de växer fint. ha de gott /Anki

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ann-Christin Silensjö - 22 oktober 2022 21:24

ja vi har fått valpar här nu lilla Inova fick 8 st.   helt fantastiskt   Juni väntar valpar i slutet av månaden och har blivit rejält rund om magen    så spännande Vi har gjutit och målat en hel del till Halloween i år faktiskt, vi gjuter ju i...

Av Ann-Christin Silensjö - 6 maj 2021 21:30

ja nu är vi i maj redan. jösses vad tiden går      här är full rulle som vanligt, vi är i full gång med "vårsådden" här, hoppas det gror o tar sig här på Bernerhagen många planer på g      just nu har vi Bellamis 3 små här de är 4,5 v nu o...

Av Ann-Christin Silensjö - 1 april 2021 10:55

Vill börja med att önska er alla en rintigt fin o Glad Påsk, ja tror att vi behöver det allihopa idessa tider      ja här är det full rulle som vanligt, inte mycke tid över för att uppdatera bloggen    Nu har alla valpar åkt, och kvar är Wil...

Av Ann-Christin Silensjö - 25 januari 2021 19:08

Allt rullar på här på Bernerhagen, de små växer och vi lever just nu i en "valp bubbla"  av lycka en helt underbar bubbla kan jag lova      dessa små är snart 4 v           sen har vi Destimorias små juveler       och sist Olivias...

Av Ann-Christin Silensjö - 10 januari 2021 14:56

Idag har solen varit framme   så härligt, här rullar allt på som vanligt, Puppy o valparna mår fint, det har varit lite oroligt men nu är allt ok här, bara maten kommer igång o alla går upp så känns det bra, och nu kan vi andas ut här känns det som...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards