bernerhagen

Alla inlägg under juli 2013

Av Ann-Christin Silensjö - 12 juli 2013 01:04

ja lite av varje blir det idag, först dessa underbara Nattvioler, bara doften är underbar, och blomman är fantastisk, 

Nattviolen är en orkidé som pollineras av nattfjärilar, vi börjar med Jungfru Marie nycklar

                 

                 

sen blommar här också "blå miniänglatrumpet" vacker som en dag

         

ja kan ni tänka , som vanligt blir det massor med kort, korten på Nattviolerna ska jag skriva ut och göra tavlor av , blev faktiskt jättenöjd med dem ,

sen har vi något ovanligt att visa....

   här ligger finaste "Walter" Evelina & Rickards lilla busfrö, söt som socker är han

   

man blir ganska trött när man är och hälsar på hos "farmor" och alla hundarna, då sover man mitt på köksgolvet som en stock....

nu har jag provat och faktiskt kommit rätt i mönstret till sockorna

   

de blev faktiskt riktigt bra, nu är hälen gjord med...

ja nu har Kantarellerna sakta men säkert börjat kika upp....


men man får ta på sig ordentligt för det finns massor med mygg....fy...

 


ja när man är ute i skogen så får man ju respektera "skogens lagar"


   

men lite förvånad blev jag när plötsligt denna dök upp  

 

ja varför inte dela några kort av bla skogens konung

                                           


och så några Hjortar

   

sen för att avsluta djurfronten så kan vi ta denna....   

      

ja det var en hel del kort det,

nu när det är varma fina dagar, måste vi tänka på våra "små vänner" de har det bättre hemma , än att sitta i en varm bil, 

 

idag har Marielle med.fam varit här från Milljas kennel, det var verklgien jättekul 

nu är valparna registrerade , stamtavlorna kom idag  

 Silje o Irmelin börjar få en kula på magen nu, imorgon ska jag skicka in till Cavaliersällskapet att de är dräktiga under "väntade kullar", ja det har hänt så mycket här bara denna vecka så jag knappt kommer ihåg allt, höt är bärgat nu iallafall, innan regent som tur var...nej jag skrev fel, inte regnet...jag menade ju så klart SKYFALLET jösses va de regnade, 48 mm på en liten stund


valparna är 4½v. nu och de är så jättefina, fortfarande lite petiga med maten ..men men vi trugar på, ursöta och underbara är de iallafall  nej nu är timmen sen som vanligt, ska försöka få en liten stund med sömn...


   

nu har badhuset sommarstängt, så nu får det bli sjön...ska se om vi kanske kan ta en sväng imorgon ja o gubben, 


       

  ha det nu så gott till nästa gång          

   

Av Ann-Christin Silensjö - 7 juli 2013 23:50

ja idag är valparna redan 4 veckor och lilla Novalii ska få sin 12 v. spruta under veckan, jösses va tiden går fort, nya kort på de små har vi tagit idag
Bernerhagen's Oliver hane

   

Bernerhagen's Olivia...hon är en liten linslus hon   

           

Bernerhagen's Olvine

   

Bernerhagen's Ottilia

   

de har flyttat in i stora rummet och är i stora Berner lådan , det är riktigt bra tycker de   

                   

de äter fortfarande jättedåligt med vanlig mat, men Gersemi har välling så det räcker o blir över...och det har lilla Novalii kommit på...hm..

vädret är kanon, Stefan håller på lite med höt, vi tar in bara så det räcker till Sandras prisma i år, det får räcka...

 

 

När vi träffade Anki på Mimmidalen och Karin på  Cavalkeesen's kennel fick jag gurkplantor av Anki och ett jättepåse med tomater o gurka som Karin o hennes man har odlat själva, så här fina var de...underbart goda var de också

   

några nya kort som vi skulle ha tagit efter Cavaliersällskapets utställning i Älvenäs i maj, men som vi tog förra veckan, Irmelin & Silje börjar få en lite kula på magen nu, så visst är de med valpar , de har varit lite si sådär med maten, Silje har varit värre med maten än Irmelin, men matvägrat har de gjort båda två, men det vänder väl snart igen får vi tro. 

Irmelin fick ett HP...ja ja nu är det ju som det är detta med kort...lite får man se mellan fingrarna   

 

 

Silje fick inget HP eftersom hon blev helt förlamad i ringen...och bara kunde röra ögonen   tokmaja inte vet jag vad som hände men så blev det... men hon fick vara med på kort ändå

   

 

Magic fick HP

     
lite irriterad var han på sin rosett.. han lyckades få tag i den med, och göra den till en blöt slemmig sak...


Puppy fick HP

       

någon hundfotograf lär jag aldrig bli , men kul är det iallafall   jag älskar mina hundar, och jag tycker de är finast i välden, men när jag ser dem på kort så här ...uppställda då känner jag inte igen dem...tacka vet ja vanliga kort   

idag på kvällspromenaden fick bara Ayla (Gråhunden) Lindelou

 

och Arne

 

och de sprang en bit före oss...sen ser jag något ligga vid vägkanten..jo en orm ...de måste nästan har sprungit över den, Stefan spran en liten bit före och fick tag i en vägkäpp i diket, så jag kunde döda den, kl var ändå över tio nu i kväll, så han var lite halvseg faktiskt...fy bbrrr...Stefan har ormskräck...ja jag gillar dem inte heller så klart, men jag brukar döda dem om jag kan, 


ja det var allt för idag nu blir det att hoppa i sänghalmen...ha de gott till nästa gång

   


   /ANki  




Av Ann-Christin Silensjö - 6 juli 2013 23:30

denna veckan har varit en jobbig vecka, full fart och många tankar...men som sagt  livet går inte på räls...oturligt nog varken för folk eller djur...

i tisdags var vi till Färjestad och gjorde Ögon & knä på våra "Tyskungar" Magic & Puppy

, var lite oroligt innan vi kom iväg, eftersom Magic & Arne på Fredagen hade slarvat i skogen så Arne var halt i frambenet och Magic i bakbenet, Arne hämtade sig ganska fort, han fick en fjälla hit på Lördagen och klarade para, och utställningen i Borås gick bara fint, men lilla Magic blev inte bättre, men eftersom jag hade denna tiden på tisdag så tänkte jag att då får vi kika på honom då...han haltade fortfarande men var ändå med liksom...vi tog Puppy först

     ögonen ua såg jättefint ut, knä ua, sen 1 års sprutan, lillstrumpan var klart allt ua...yes yes yes   vi diskuterade lite redan då om Magics problem .... sen var det hans tur

 

 ögonen ua allt såg jättefint ut, ena knä kanon ...sen kom vi till onda benet...oj hela knäskålen ur....jag min nöt trodde det satt högre upp liksom..men nej knänet var helvridet...inte undra på att han inte stödde på det, ledbanden var uttända så det gick inte att få den på plats igen, jo hon fick den på plats, men det gjorde ont på han, och den hoppade tillbaka till utgångsläget igen...jag berättade då om fredagen om hur han gnällde till innan han o Arne föll ...han behöver op, och han fick patella 2 i tisdags, sen får  vi se vad tjejen säger som ska op honom, först på op bordet ser vi om det är patella eller om det är vridskada....shit shit shit..stackars lilla gubben, eftersom det är semester så fick vi ingen tid förrän den 19 annars blir det strömsholm, han är ju vet. besiktad innan han kom hit då han var 6 månader, då hade han ingen patella, han ställdes i Älvenäs på Cavalier utställningen då haltade han inte...så vi får verkligen hoppas (det låter ju hemskt men, nu är det ju som det är) att det är skadan som ställt till det hela, annars går inte ens op på försäkringen...ja vågar inte ens tänka tanken ut....så här går kraken nu och inte stödjer på benet....

nu får vi gå in på annat   

våra tvillingar Jimmie & Christian har fyllt 29 år och vi har haft kalas   alla har varit hemma och det har varit underbart   

vi har varit med Robert (mellangrabben) och kikat lite på hus, lillgrabben Rickard & Evelina har fått hem sin Goldenvalp "Walter" supergullig en liten lillebror till "Harry" som nu är stora killen (också en Goldenkille)

vi har haft valpköpare här idag, jättetrevligt...sen har vi grattat min mor som egentligen inte fyller förän den 8,

och efter det åkte vi till Helge & Margareta och Stefan chippmärkte Lindelous valpar där, de ska flytta nu till veckan.


de små sagogrynen vi har här hemma nu är Oliver & gänget...imorgon är de 4 v. ja inte vet jag vart tiden tar vägen men men så är det...   de är jättedåliga på att äta vanlig mat...Gersemi propppar i dem en massa välling så de är jätterunda o goa...lilla Novalii får också smaka lite välling   inte bra men i ett obevakat ögonblick så är hon där...och tuttar lite hon med...

                                           

idag har valparna fått flyttat in i storarummet i Bernerlådan ...så rolgit för dem    

ikväll åkte vi på Älg safari...Stefan kom in och sa att Älgarna var ute, han o Ayla hade varit ute o Cyklat...snabbt fångade jag kameran och Novalii tog jag under armen...sen iväg på Älg safari ...   så tokigt, när man har Älgarna runt stöga....så blir man helknäpp när de väl är ute...hm...

  

Novalii undrade vart vi skulle mett i natta...så hon blev liksom bara stende ute på grusgången ...

 

de lyser ur ögonen eftersom blixten är på, det börjar bli mörkt ute....

                                   

ett rådjur lyckades vi fånga med....

bilderna blev inte bra på Älgarna men det var mörkt, och då funkar inte min kamera skärskilt bra...eller när man måste zooma för mycket...hm...tråkigt, när det faktiskt var ganska många Älgar ute på Rapsen

lilla Novalii gillade inte Älg safari något vidare...hon ville allt hem...kl hann bli 22.30 innan vi var hemma, här i knä på husse i bilen ...eftersom jag var fotografen   

.     

 när vi släppte ner hene hemma sprang hon snabbt fram till tarppan och ville in

                

nej det är en dag imorgon också...så det blir att knyta sig några timmar...imorgon är det lungt imorgon ska vi bara "vara" Stefan o pojkarna ska golfa imorgon...och jag och mina "små" vänner ...ska bara mysa o ha det så skönt vi bara kan     

en ska till....Bernerhagen's Silje & Irmelin

  börjar och matvägra..en liten bulle kan man känna på magen   så det blir nog små valpar där om några veckor, Arne som egentligen heter Cavaliertorpets Liam ska bli pappa för 1:a gången till veckan det ska bli spännande

Av Ann-Christin Silensjö - 1 juli 2013 22:13

ja O-kullen här har blivit 3 veckor   de har börjat äta vanlig mat idag....

Vi har varit på utställning i Borås under helgen, det blev en lyckad dag för oss här på Bernerhagen   

först kommer lite nya kort på Oliver & gänget   

Oliver

 

       

Olivia

     


Olvine

       

Ottilia

     

Novalii är så jätterar med de små   men ibland kommer hornen   och då får man va med   

     

                

ja vi trodde inte vi skulle komma iväg till utställningen i Borås i söndags med vi chansade och det gick bra, Arnes ben blev mycke bättre när han hade parat..hm...konstigt nog...så på söndag var han frisk    vi åkte med honom o Katitzi, dagen började bra...morgonen var fin vi for vid 06.30 tiden, ner mot Mellerud såg det ut så här....

 

på väg över bron i Trollhättan...det börjar mulna på

   

väl framme ...regnar det...men det klarnar upp      

och det blev en kanondag verkligen...

utställningsresultat från Borås i helgen.
Cavaliertorpet's Liam våran "Arne" fick Excellent med CK-3 Blenheim
Bernerhagen's Katitzi Excellent -2 Black & Tan
Bernerhagen's Juliana (bor på Mimmidalen's kennel) Excellent Tricolor

här kommer lite bilder från utställningen

tältet är uppe, Stefan fixar med Arne, Anki på Mimmidalens kennel kommer med lilla "Mimmi"  Bernerhagens Juliana

         

jag börjar ställa Arne...Arne kraken som aldrig har varit på utställning, aldrig varit någonstans skulle jag tro, han har nu bott hos oss i 3 månader, och på de 3 månader har han nog varit med om mer än på hans tidigare 4 ½ åren han har levat   han är en underbar kille, med hjärtat på rätta stället, och glimten i ögat, är så jätteglad att just jag fick turen att äga honom, och vilken himla tur att jag råkade kika in på Blocket just när han var ute till försäljning   jag tackar min lyckliga stjärna för det   

 

ja detta med kort är ju inte alltid så lätt...men detta var vad vi fick till med rosetter o allt   

     


sen ställde stefan Katitzi

Katitzi ville hem...hon vill jaga fåglar o fjärilar...inte gå på sånt här larvigheter...det kan ni göra själva tyckte hon...jag ställer mej i ringen o sover tänkte Katitzie och sagt och gjort...det gjorde hon...  

             

sen var det Anki på Mimmidalen's kennels tur men hennes "Mimmi" Bernerhagen's Juliana

     

 

det var en lyckad dag, trevlig , med mycke skratt, sol och härliga människor...precis vad man behöver ibland 

 



   

när vi åkte ner till utställningen for vi förbi en massa hjortar, som jag ville ta kort på när vi åkte hem...sagt och gjort...när vi kom fram till Koberg...hoppade jag ur bilen och gick tyst och försiktigt fram till hägnet     

  men jösses ...de drog som en avlöning...vad de hade för hörsel vet inte jag, men livrädda blev de ialla fall...tur jag har en kamera som kan ta i rörelse och med zoom...jösses...   

 

 

då for vi till nästa hägn...det gick lite bättre där...

           

allt hade flutit på bra här hemma, mamma var här hos hundarna

Puppy har fullt upp med att passa de små

   

Silje

 

här står några av hundarna och kikar ut

         

ha de gott till nästa gång /Anki


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards