bernerhagen

Alla inlägg under december 2014

Av Ann-Christin Silensjö - 14 december 2014 12:24

ja här är full rulle nu kan man säga    lite lätt galet kaske man kan säga....men roligt är det, önskar alla någon gång fick ha det så här bara för en vecka    ja ska berätta hur det är just nu här på Bernerhagen och jag måste faktiskt gråta en skvätt    av lycka   känner jag, vet ni vi har 13 Cavalierer allt från 6 mån. upp till 7 år, vi har Ayla Gråhunden som är 2 ½ år, vi har 4 st valpar som är 2 mån. som håller på att flytta, Tilli flyttade  går , Tora imorgon osv, sen  så har vi Silje med sina nya valpar 8 st. fick hon, all fokus är på henne just nu, allt är tyst i hela huset, Silje med de små i valplådan, bredvid valplådan och mej ligger en pläd, valparna som är 2 månader har lekt lite här i storarummet och TV rummet, och har nu somnat bredid valplådan   Ayla Gråhunen och de andra Cavaliererna ligger i en hög utanför grinden och sover , men vid minsta pip så sticker deras huvud upp som sådanadär ubåts rör vad de nu heter, kikaren som ubåtar har ovanför vattnet, men blir lite seg i kolan   utan sömn i 3 dagar   och alla deras runda fina ögon undrar...vad gör du , hur går det, varför piper de...och Silje när hon ska ut så är alla överlyckliga , alla hälsar och pussar på henne...vet ni det är lycka det,fast det är så många hundar här, så är alla så lugna det är så tyst här så man kan höra en nål falla...ja de är så....alla väntar på spänning när de ska få välkommna de nya små , de vill ju bara kika, bara lite , nosa se vad som finns däri   

ja jösses , lillkillen har varit lite slö i natt, vi kokte vatten och blanda i lite "livräddnings sirap" jag minns inte vad den heter nu, men den innehållaer allt, vi droppade lite på hans tunga och han svalde så fint, han blev piggare och orkade suga bättre, men vi får hoppas  hoppas det går vägen   hn är så pigg o stark annars han vägde 130 g när han föddes, inatt var han nere på 108 g, gissa om jag fick panik....vikten är stabli nu...han har inte gått upp men han har inte gått ner heller, han verkar bättre i skinne inte så lös liksom, jag vill säga "skinntorr" men det låter inte så bra, men det är så ja menar....

valparna har fått en egen sida http://www.bernerhagen.se/U-kullens_forstasida.html  kort på var och en och vikt och deras namn, valparna har fått indian namn denna gången...men ingen heter ug ug stor hövding    nära fina namn sörrni 

lite kort från valplådan och finaste duktigaste Silje

           

sen kommer valparna här

Bernerhagen's Umera som betyder Red Ruby tik född: kl. 20,16 vägde 179 g

   

Bernerhagen's Ujila setyder Sunrise Ruby tik född: kl. 18,12 vägde 188 g


   

Bernerhagen's Udu som betyder Star Ruby tik född: kl. 21,30 vägde 194 g

 

Bernerhagen's Udar som betyder Generous Ruby hane född: kl. 18,06 vägde 173 g


 

Bernerhagen's Urvil som betyder Brave Ruby hane född: kl. 16,02 vägde 215 g

   

Bernerhagen's Umit som betyder Hope Black and Tan hane född: kl. 16,58 vägde 130 g

   

Bernerhagen's Uravi som betyder Happiness Black and Tan tik född: kl. 17,15 vägde 185 g

   

Bernerhagen's Urmya som betyder Night Black and Tan tik född: kl. 16,40 vägde 198 g

     

ja det var hela gänget, nä ni ska jag försöka få lite ordning på torpet, de små börjar pipa det är lite plock innan alla fått var sin spene, silje har 8 spenar, så det gäller att kroka på dem på var sin spene innan mjöljen rinner till, annars får de vänta på nästa körning innan mjölken kommer nästa gång, så lite pyssel är det, ha de gott till nästa gång/ Anki

 

Av Ann-Christin Silensjö - 12 december 2014 17:41

vattnet gick 15,45 !.a valpen en Rubyhane kl. 16,02  vikt 215 g


 

kl. 16,40 kom valp nr 2 Black and Tan haen 198 g

   


N 3 kom kl 16,58 Black and Tan hane 130 gr

 


nu är nr 4 på väg föddes kl 17,15 Black and Tan Tik 185 g 

       

nu vilar vi lite          det ser ut att va en del kvar   

nr 5 Ruby hane född kl 18,06 vägde 173 g

 

valp nr 6 en Ruby tik född 18,12 väger 188 g 

   

 

nu vilar Silje lite igen, det finns fler valpar kvar ser det ut som nu       

ja återkommer ...

nr 7 är född en Ruby tik kl.20,16 179 g

Silje är rätt pigg ändå faktiskt, vattnet har gått nu nyss, vi får se om det kommer en nr 8 eller vad det är

  

ja återkommer ...

nu har valp nr 8 kommit, en Ruby tik kl,21,30  194 g

    nu är hon klar tror jag, nu ska hon få tutta de små, sen ska hon få bada, sen ska jag föna hewnne torr    sen ska hon få lite mat och lite grädde sen i en nybäddad ren varm valplåda sen ska hon få sova, jag ska hjälkpa henne med allt jag bara kan , ja är så lycklig       i sjunde himmlen kan man säga... ha de gott till nästa gång/ Anki

  

Av Ann-Christin Silensjö - 12 december 2014 14:23

Ja nu har vi tydligen både telefon och internet    bäst att passa på, tydligen har telia stora problem hörde jag, men som sagt allt lungt här ännu,  valpningen är på G men vattnet har inte gått än, det blev en lång natt, Silje har bäddat och masat hela natten, sovit lite nu på morgonen, men är igång igen nu, hon vill ut hela tiden och vågar inte lyfta på svansen så det klämmer nog på en del, men vi får se, jag uppdaterar så fort något ändrar sig, och om vi har internet så klart   men vi får hoppas vi får ha strömmen kvar, tydligen ska det komma in en ny storm...jag vill inte ...inte nu när Silje ska ha de små....vi får hoppas det reder sig, bara strömmen håller sig    ha de gott till nästa gång/Anki 

Av Ann-Christin Silensjö - 11 december 2014 21:29

ja idag har vi varit och vetrinär besiktat valparna, det gick fint, första gången de åkte bil

 

de var så duktiga   

Silje har varit lite si och så idag, men nu har det dragit igång, valpningen år på G, hon hässar o bäddar, fryser o skakar....lilla kraken

 

vi har bäddat och gjort allt iordning , så vi vet var vi ska vara Silje o ja i natt iallafall, så får vi se hur lång tid det tar innan vattnet går  och innan första valpen kommer...alltid lika spännande, och alltid lika pirrigt, man får en klump i magen och hoppas att min lyckliga    är med oss,  Here we go again.....  

valparna är trötta efter resan idag ...hör att de vaknar till lite nu

i  förra blogginlägget skrev jag att det inte hade regnat på någon dag...tji fick jag för dwet, det har regnat o blåst storm så det var många år sen vi hade det så, jösses vad det har blåst...regnat och fröse på samma gång ...riktigt farligt på vägarna , nu har stefan varit ledig i 6 dagar så han börjar jobba fm i morgon, så jag ska vila lite innan vattnet går här, så kanske jag kan få 1 tim. sömn innan stefan måste lägga sig hans klocka ringer 05,00 i morgon bitti, så får vi se hur vi har det då ha de gott till nästa gång /Anki  


Av Ann-Christin Silensjö - 10 december 2014 00:14

idag har det varit full fart här på Bernerhagen, valparna är chippade idag istället för imorgon, och det börjar bli färdigt för hemgång för gänget, torsdag blir det vet. besiktning, 

solen har lyst och gett oss lite extra energi   hela gänget var ute o lekte på stora gärdet, Silje fick vara inne och passa de små, sen tog jag o Ayla och Arne en promenad, sen in och fixade med valparna, Stefan o Robert har kaklat idag med, så hoppas Roberts badrum blir klart innan jul.

lite bilder från idag...

                   

och Silje hon vilar mest faktiskt, Magic han är så snäll mot alla han    och Siljes dotter från förra kullen Petronella är med sin mamma, Silje är rejält tjock nu, snart är det dax för de små att se dagens ljus här på Bernerhagen      

 

det är nog ett gäng därinne faktiskt....

     

Bernerhagen's Petronella

     


ja det börjar lacka mot jul...nu går det undan...

   

ingen ide just nu att börja med storbak, får ta det när de små har kommit

  



Bernerhagen's Tova som ska heta "Sigrid"

här blåser det stor faktiskt, jag gillar inte när det blåser så här, tycker det är kusligt när man ska gå ut med hundarna i beckmörker...man vet inte vad som finns därute...och med lite fantasi så kan det bli hur som helst...

 

hujedamej.......

inget regn har det kommit heller , det är kanon, vi vill inte ha mer regn nu...ja det åskar ju inte det är ju bra, man får ju va gla för de lilla...  .men regna gör det ju nästan varje dag , men det är härligt när det är uppehåll

       

nä nu får det allt bli några minusgrader och kanske ett litet täcke med snö, ja lite ...men inte mycke    så det blir lite ljusare, och lite julstämmning ...ja får inte tell et rektit dä där mä julstämmniga i år, ja vet inte riktigt varför men ...ja jag vet inte ...

men dä kommer väl...

 

nu blir dä natta här på Bernerhagen....

 

ha de gott till nästa gång/Anki        



Av Ann-Christin Silensjö - 9 december 2014 01:17

Ja här flyger tiden fram...här får en hölle i hatten om en ska hänge mä

med denna farten är det väl nyår imorgon typ...

   

valparna är 7 v.

 

nu nya vikter och nya kort finns på deras egna sida, ja som de flesta redan vet så gillar jag ju att ta kort så här kommer det ett gäng   

       

Bernerhagen's Tula

 

fast jag kan bli lite "aggresiv" ibland   

   

Bernerhagen's Tilli

       

Bernerhagen's Tora

 

idag hade Tora väldigt mycke egna ide'er om fotografering   

 


                     

Bernerhagen's Tamlin,  han ville knappt vara med alls idag på kort, men några fick vi

   

Bernerhagen's Tova

                               

japp det var hela gänget, ett glatt och härligt gäng är det, känns lite sådär vemodigt att det börjar gå mot sitt slut för detta gänget, men det blir skönt för dem att flytta hem till sig och sina nya familjer så klart.

Silje är lite flåsig och äter dåligt, de små i hennes mage sparkar mot min hand när jag lägger handen på hennes mage, jag undrar hur många de är, vilka de är, och om de är Ruby eller Black and Tan ...och ja det ploppar upp många funderingar, men ju närmare vi kommer dagen D , när de små ska komma ut, ju mer ont i magen får man varje gång, men jag hoppas vår lyckliga stjärna är med oss

 

timmen är sen som vanligt här på Bernerhagen, har haft Eva-Lena (en klasskompis till mej) och Elin här idag, så jättekul,

       

                    

          

   

ha de gott till nästa gång/Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 6 december 2014 20:49

ja här har varit lite aktivitet de sista dagarna, men nu är alla stjärnor o stakar på plats, fönstren putsade och gardiner uppe här börjar bli riktigt Juligt   

 

idag bjöd "gubben" oss alla på julbord, i år var vi på Forsbacka golfklubb det kan jag verkligen starkt rekomendera, det var kanon    

lite kort därifrån, Stefan utanför Forsbacka golfklubb

   

här kommer lite kort på våra "små" tvåbenta ett härligt gäng, och jag är så glad för dem alla, det är verkligen LYCKA det  

              sen så har vi ju några skuttisar hemma med, lite kort utifrån


   Cavaliertorpets Liam "Arne"


 


 

Magic har fullt upp, jag är så himla glad att det blev så bra med hgans ben efter skadan...är så jättetacksam för det...  

           

Nowalii

 

en underbar dag , solen letade sig fram...sen om det bara var några minuter...så var det underbara minuter

   

sen sover de så gott

 

   

     

  så tokigt, sen har vi lillepluttegänget så klart, det är full fart på dem nu på måndag är de 7 v. redan

             

mamma Irmelin leker med dem

               

Puppy älskar valparna   

         

   

 

våran Silje går i väntans tider, hennes tid för valpning är den 13 dec, jag tror hon får i mitten av veckan, tror inte hon går ändan fram till helgen, men men vi får se, några nya kort på henne

   

    

ha de gott till nästa gång /Anki            

Av Ann-Christin Silensjö - 2 december 2014 22:51

det är de bästa...när allt bara är som vanligt, vi har fixat lite här idag, haft besök av trevliga människor, bara njutit av dagen, allt är fint med valparna de växer och mår bra, Silje har blivit en lite rulltis   fast lite bekymrad blev jag faktiskt idag, ja satt en stund i TV rummet och bar upp henne i soffan, hon orkar inte längre hoppa upp själv, men när hon lade sig på rygg i soffan på kudden ...så blev jag faktiskt lite ...oj...11 dagar kvar...okej...

   ...allt är klart för de små när de får för sig att komma   ja tänker hon får den 10 dec.

 

 

  

ja det kan allt bli tokigt ibland, ja med tanke på min flygtur igår, har jag väldigt ont i baken och helt blå på underarmen...öm i nacken och i sidan...ja jag kan inte hjälpa att jag blir full i skratt trots allt när jag tänker på det...hujedamej tur att det gicksom det gick...

nu får det bli att hålla sig på benen ett tag...inte länge sen jag cyklade ikull med cykeln....

ja det har inte regnat på några dagar ,utan lite fröset ute det är härligt, bara någon grad är helt ok, 

 

nä ska nog ta en kopp kaffe innan jag gör det sista, Stefan jobbar i natt så det är lite långtråkigt här faktiskt, får liksom inte för mej något skärskilt...

       

imorgon kommer Ullerika och kikar till oss, hon ska väl undersöka Silje  kan jag tro   hon var med när vi parade, så vi får hoppas det blir en liten Ruby kille till henne denna gång. sen kommer Lena jag lovade henne grönsaksoppa imorgon det blir gott   


ha de gott till nästa gång /Anki


   



Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards