bernerhagen

Alla inlägg under maj 2010

Av Ann-Christin Silensjö - 2 maj 2010 22:35

       Hejsan alla!!

Gulligt av dej Ruth att sakna mej   det känns bra   

ja jag har inte skrivit på länge så det är väl dax nu, vi har hållit på i växthusen , änglatrumpeterna är i full gång, den Gula Limdoftande blommar nu, sen är det massor med knoppar i den miniänglatrumpeten Iochroman den vita, spännande spännade, Pelargonerna har varit lite tröga, men är i full gång nu, Femöringarna eller Achimenes som de heter likaså, Narrhuvorna Kohlerian har kommit även de bra nu det sista, ska försöka få ut alla växter så de står ute, ska in och op mej igen den 10 maj, så allt mådte vara klart innan så gubben får det lite lättvindigt här hemma, därför har det varit lite med tid för skrivande här ute,

kulorna har kommit ner på lilla Lindelou nu, som turen är, det känns så, vi får se vad vet. säger när vi tar 12 v sprutan, men jag tror  bestämt att de finns nere.

plant dagen som vi skulle ha i maj blir framflyttad 1 månad, så det blir i mitten av juni istället.

Bernisarna är kvar här, jag har haft några bra hem på lut, men fegat ur för att det varit så långt borta, 80-90 mil, nej jag klarar det inte, annars har det mesta varit "tok" svar, om man nu får säga så, man kan undra varför man får en massa svar när det står klart och tydligt i annonsen att de inte ska gå i avel, ändå får man svar på folk som inte ska regga valparna, "så det spelar ingen roll" ??? eller vad sägs om detta, att man har haft en aktiv kennel på flera raser, men "glömt" bort sitt kennelnamn, när jag ringde sKK så hade aldrig personen i fråga haft en registrerad kennel på sig, nej alla konstiga svar ...man blir riktigt bekymrad....


nej så de får nog bli kvar här vad det verkar som,


idag har jag tittat på Tv programmet om vargarna de som har tagit lagen i egna händer så att säga,

jag förstår inte riktigt att Vargfrågan är så het, endera så gillar man vargen och kanske vill ha den, eller så gör man det inte, det är väl som i alla andra frågor, alla tycker vi olika, nej inte i vargdebatterna där SKA alla tycka lika endera si eller så annars blir det väsen, jag måste vara dum, för jag förstår det inte riktigt, alla måste väl få tycka vad man vill, om inte jag gillar Varg, och inte vill ha en halvtam Varg inne hos mina djur, så tycker jag väl så, jag kan väl inte hoppa på grannnen ifall han vill ha Varg, han kanske är jätteglad för vargen,

detta är mina tankar när jag såg programmet idag, detta är vad jag tycker...

om man nu väljer att ta lagen i egna händer och inte vill ha Vargen i skogen eller få sin boskap riven och dödad, det är ett beslut som är taget för vissa, att djur skjuts utanför jaktsäsongen förekommer ju faktiskt både med Älg och andra djur, det är en sak , men att förgifta och ha glas i köttfärs, nej där går min gräns, ett djur som skjuts , förhoppningsvis dör den snabbt, men att dra ut på plågan och pina ihäl ...där går min gräns,

att djur skjuts på och i jakttider och även utanför jakttiderna , så är det ju , men att pina ihjäl, det är svårsmält tycker jag,

jag kan gå till mej själv, jag har aldrig skjutit något djur, aldrig någonsinn, men jag kan förstå om man kommer ut tex i hagen och ser sina djur halvätna och dödade, jag kan förså att bitterheten kommer, djur som man skött år efter år,

jag tror att även jag skulle kunna hämta bössan om en Varg stod i min hagen och åt eller dödade mina djur, ja ...det tror  jag faktiskt jag gjorde, sen spelar det för mej ingen roll om det skulle vara en varg Grävling Räv eller nått annat djur, det har inte med saken att göra, jag minns när Minken var här ett år, den tog alla mina Ras Ankor och mina 11 gåsar... mina toulousgåsar, som jag kläckt i maskin , som jag matat och varit så rädd om, som jag var ssååå stolt över och så fina djur, han sög blodet ur den, jag körde i skottkärra djur till hålor i skogen och begravde dem, gissa om jag var för...nad, jag var så arg, så himla ledsen, så hade jag fått tag i den Minken så hade jag "tror" jag vridit huvudet av den med mina bara händer....nej ...det hade jag inte orkat...men jag hade velat ha ihjäl den, det lovar jag, men jag är ingen Minkhatare för det, nästan inte ialla fall...kom jag på, jo...det är jag nog...jag är livrädd att den ska komma hit igen...det är 10 år sen nu , men jag glömmer det aldrig, så visst jag kan förstå...


ha de nu gott alla mvh Anki


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards