bernerhagen

Alla inlägg under februari 2016

Av Ann-Christin Silensjö - 28 februari 2016 20:23

ja idag har varit en strålande dag... satt en stund på solaltanen och bara njöt av solen, stefan jobbar sista em så imorgon är han ledig...ska bli underbart   

   

vi tog en lång härlig promenad på fm jag Ayla och Hedvig, innan Stefan åkte till jobbet...vill inte lämna valparna så får pasa på när han är hemma

                 

valparna mår bara fint, Irmelin med så klart   

                                             

ifredags fick jag vår nya fön till hundarna ...som jag har längtat efter en med superdunder fart i   

 

badade Irmelin i lördags ...fick på fönen och herrejösses...allt på trimbordet flög all världens väg   ja de var dä tröck i....  tur man inte ska föna sig med den själv...då bleve dä nog tött öppe på skullten  

så fort har det aldrig gått och blåst en hund törr förut, så jag är nöjd, fast jag hade den bara på den lägsta...

ska bli kul att prova på Ayla (Gråhunden) och Hedvig (Berner Sennen)

gjutat lite har vi gjort, provat lite annat

            

vårat kök ser just nu ut som ett hobbyrum...eller gjorde rättare sagt ...nu är det uppstädat, och vi väntar på att Stefan ska komma hem,

idag har jag provat den nya ångtvätten , funkar hur bra som helst

och så har jag putsat fönstren på altanen, men det blev så jädra kallt i em när dimman smög sig in...så fy

och till veckan väntar jag på något som jag skulle ha köpt en ny för länge sen...ja ...en symaskin, jag är så glad att jag äntligen kommit till skott, så till veckan kommer den...

har fått i uppdrag att sy dessa , 12 st. blev det så nu får vi se om jag får tell sömmen runt....

hundtäcken inför utställningen, "kroppsstrumpa" eller vad det nu kallas , kropps täcke kanske dessa kan heta, jag ska visa er när de är klara

 

tog detta bakom kröken här i går , så jättefina färger 

         


så här blev baddamen i cement när den nästan är klar, hon är hela 38 cm lång...åå ho ä grann som bare denn...jag verkligen älsker denne dama   

     

nu har jag 2 te, som ska målas ....    

igår var vi till min kära syster yster som fyllde år   riktigt trevligt var det, men mycke folk o god mat


Hedvigs mage rasade när hon flyttade till oss... hon har varit lös i magen sen hon kom hit den 7 feb.   

     

ja det har ju blivit lite städning om man säger så...


    

men det får man väl ta, men det har varit synd om henne

jag tycker vi har provat allt...men inget har hjälpt...

 

men i fredags var 1 a dagen hon inte gjort något inne, och nu är det ok med henne igen, nu äter hon , kissar o bajsar ...ute....och hennes mage är ok nu...gissa om jag är glad 


       

nu ska jag göra maten färdig tills lilla gubben kommer hem   

Bernerhagen's Wildi har blivit 12 v. och fått sin 12 v. spruta nu   

    

ha de gott till nästa gång /Anki 

Av Ann-Christin Silensjö - 24 februari 2016 19:32

ja nu har vi hunnit landa lite här på Bernerhagen, sovit på saken, och ser nu bara framåt på att få äran att följa dessa 3 små underverken och rara Irmelin är som vanligt en underbar mor   ser framemot våra planer och följa dem alla.

Alla valparna är nu bortlovade, det är svårt att välja och svårt att säga , det blev ingen till dej...ja ibland känns det riktigt jobbigt, men som sagt det kommer fler små här på Bernerhagen frampå så vi hoppas det blir några nya gäng här i April   

imorgon kommer en familj från Leksand som ska hälsa på som vill ha valp frampå sommaren, det blir trevligt.

lite nya bilder på de små, och en egen sida har de fått  klicka här man kan även gå in via förstasidan på hemsidan www.bernerhagen.se

 

Bernerhagen's Yrja "Silke"  Ruby tik vikt 24/2 315 g

                 

Bernerhagen's Ymer Ruby hane vikt 24/2 364 g

                 

Bernerhagen's Yle Black and Tan hane vikt 24/2 345 g

               

deras små öron är som små fetblads växt blad...när man tar i dem så känns de nästan inte.....  


mamma Irmelin med de små

                 

ja det blir inte så mycket annat gjort här när man har smått i huset   det liksom fyller både hjärta o själ   

ikväll ser jag inte månen här, det har ju lyst som en lampa på kvällarna nu när det har varit fullmåne, och nu saknar jag den

   

idag fick nästan hela gänget springa av sig, inte Irmelin så klart, och inte Arne som fick vara hemma så det inte skulle bli gruff mellan honom o Lindelou, annars var de med alla , sen sov de gott allihopa   

mamma Gersei med sin dotter lilla Wildi   

här i trappan ligger de båda som ska ha valpar i April och vilar sig   

       

här är jag lilla Bernerhagen's Widli med min husse   

             

Villemo har hittat en tygknut som hon springer o bär...lilla   

     

lilla Hedvig   

   

lillhuset på kvällen   

 

gjutat lite har vi gjort...någon ska bli glad tror jag   

       

 våra andra beställningar börjar bli klara med nu, idag har Stefan gjutat i cement innan han åkte till jobbet, en alldeles ny höna och en stor ny tupp, ska bli spännande att se vad det blir

ja a det var det för idag, nu ska jag utfodra alla våra små vänner 

ha de gott till nästa dag, och om ni funderar varför det är så många kort på valparna, så är det för att deras hussar & mattar ska kunna följa de små och se dem från alla håll o kanter, så kommer jag att uppdatera varje vecka denna gång blir det på Tisdag den dag de föddes, så varje Tisdag kommer deras egna sida att uppdateras med ny vikt och nya kort, även här på bloggen, ha en fin kväll

   

/Anki

 


Av Ann-Christin Silensjö - 23 februari 2016 19:09

Bernerhagen's Y-kull har nu äntligen kommit till världen...nu äntligen har stormen lagt sig..och vi har tid att uppdatera er, till slut kom vi iväg och det blev kejsarsnitt...

4 stora fina valpar var de och alla mådde bara fint ....trodde vi då...   

 

3 hanar och 1 tik, 1 Rubytik, 1 Black and Tan hane och 2 Ruby hanar...jag såg nästan med en gång att en av Ruby hanarna inte mådde så bra...så jag bad dem vätska upp honom i nacke innan vi åkte hem...men nej han blev bara sämre, när vi kom hem och vi bäddat ner Irmelin och de små, så var det inte mycke liv kvar i kraken, jag hade honom hela vägen hem innanför min tröja, men som sagt ...ibland räcker man bara inte till...hur man än gör...vi försökte allt...men någon hade andra planer för honom...så han somnade in i mina händer   ja det är bara att släppa taget...jag hade med andra planer för honom...  men någon hade starkare...så ikväll fick himelen en ny stjärna     och det är verkligen så jädra hemskt......    jag orkar faktiskt inte med sånt...usch o fy , 

så kvar är 3 små       Iremelin mår bara fint hon är så jätteduktig  

   

med till Vetrinären fick Hedvig följa med... så Stefan och hon var ute o gick ibland....

 

ja såhär är livet på en pinne...  man vill så himla mycke hela tiden...och man måste glädjas åt det man har och det man får...men jag kommer alltid alltid att minnas denna lilla....  

jag älskar våra hundar, jag älskar dessa underbara små valpar, jag skulle kunna ha hela huset fullt hela tide...för dä ä mitt liv dä se.... förutom våra 4  grabbar och deras   och lilla Sandra så är detta hela mitt liv...o gubben så klart   dä ä bare så här dä ä....man får vara extra glad för de små som vi har kvar, 2 kullar till med Ruby o Black and Tan kommer att födas i April, så ni som inte får någon nu i Irmelins kull , får jättegärna stå kvar till i April,

ha de gott till nästa gång/Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 23 februari 2016 10:55

Irmelin var värksvag ...inget hände vi åkte till djursjukhuset. Hon är inne o snittas nu 😯 hoppas hoppas allt går bra nu hjälp mej hålla tummar tår o tassar✊✊✊✊✊

Av Ann-Christin Silensjö - 23 februari 2016 00:43

det har varit en lång dag för Irmelin, men nu har vattnet gått kl 00,42

Av Ann-Christin Silensjö - 22 februari 2016 12:22

ja nu har storken börjat sin resa mot Bernerhagen....

Irmelins förarbete inför valpningen har börjat.... det blir att bara ta det lungt och bara vänta nu....

 

hela huset är tyst, Stefan jobbar fm, alla andra sover, bara Irmelins flåsande och hässngar hörs, lilla kraken...

skriver och uppdaterar så fort det blir något ....

ja Bernerhagen's små i Y kullen har nu börjat sin förberedelse och sin resa ut i stora vida världen...

    å vet ni...  jag blir alltid lite.... ja vad säger man "klen" eller rörd eller vad man nu ska säga...  så tokig man är.... som man har väntat, kännt på magen, kännt dessa små fuffar i handen....men ändå när det väl sätter igång så blir jag ....jag vet inte .. man blir väl nervös eller nått..

lever mej alltid in så i tiken...värkar...och ja allt, så lång tid innan det är dax liksom...inte blir det bättre av att va förkyld och ha feber o må som en säck potäter...

men nu blir det att rycka upp sig, koka lite kaffe och lägga mej i soffan hos Irmelin och bara vänta o vänta   

sitta här o böla en sån här stor dag ...nä nu Anki blir det uppryckning...  

vi hoppas att vår lyckliga stjärna är med oss även denna gång     

               

ha en underbar dag, solen skiner för fullt här ...och skärskilt över Bernerhagen idag   

ha de gott till nästa gång /Anki 




Av Ann-Christin Silensjö - 18 februari 2016 23:18

ja inget är som väntans tider...Bernerhagen's iremlin ska snart ha sina små, hon börjar bli rejält tjock om magen nu...

       

ja vi får se hur det blir nu under helgen, eller i början av veckan, 

nu är hon nybadad, och kammad o fönad och klippt under tassarna , nu är allt bäddat o klar i storarummet åt henne,

 

nya grinden är uppe och allt är klart, imorgon ska tvättlapparna fram, sax, sug, navelklämmor, kuvösen och värmedynan , allt är nytvättat och klart...

 

ja nu är det bara att vänta och vänta...på smått här på Bernerhagen igen   

 

 

"lilla huset på prärien" börjar bli klart nu, lite småfix så är det snart klart... 

                         

pelletskaminen fungerar perfekt

   


                      

roliga krokar hittade jag i Åmål   

   

Gjutat lite har vi gjort också   en liten ljusbricka

   

har fixat lite "drakägg"  ljuslycktor eller skålar eller vad man känner för

           

en liten vilpaus idag

                       

några kort på våra valpar   

 

en liten Hedvig    som var 4 månader igår  den 17:e

         

 Walter (Evelina o Rickards Golden) o våran Ayla

                                                        

igår var vi hos mellangrabben Robert han fyllde år så vi var där och åt god tårta som Diana hade gjort, Hedvig var med, här busar Jimmi (en av tvilling grabbarna ) med henne  och lilla Rickard sitter på hörnet, Christian (den andra tvilling grabben) jobbar ju i Norge så han var inte med, och Evelina jobbade

tavlan som är på väggen bakom Jimmie o Hedvig ficka han i present av oss, så jättestor den är 

       

denna lilla ljuslyckta gjorde Evelina när de var hemma sist   

           

lilla Bernerhagen's Wildi o jag var ute helt själva idag   

                                           

ja nu blir det att hoppa i säng, imorgon är en ny dag, men nya upplevelser

idag har min syster och hennes 2 döttrer varit här , Therese med sina 3 små och Sofia med Liam och hon är rejält tjock om magen nu Sofia hon väntar tvillingar i April, hon är i v 31 nu, jag fick mina tvillingar Jimmie o Christian i v 32, det är 32 år sedan, den dagen jag fick dem hade jag precis fyllt 20 år     tänk vad tiden går fort    mellangrabben    är 26 och lilgrabben 24    hujedamej....det går alldeles för fort....men men så är livet på en pinne   

ha de gott till nästa gång

jag skriver här så fort något ändrar sig här med Irmelin, så ni som ska ha valp kan föja allt här på bloggen, står det inget så är allt lungt...annars står det här precis vad som sker     vi ber till vår lyckliga stjätna att allt går bra ....

nä nu får man be nattbönen och försöka sova en sväng   

 

Oure father which art in heauen, hallowed be thy name.
Let thy kingdome come.
Thy will be done, in erth,
as it is in heauen.
Geue vs this daye oure dayly bred.
And forgeue vs oure dettes,
as we forgeue oure detters.
And leade vs not into temptation:
but delyuer vs from euyll.
For thyne is the kyngdom
  and the power and the
    glorye for euer.
                                                            
Amen

         



Av Ann-Christin Silensjö - 13 februari 2016 18:01

Ja här på Bernerhagen ha dä blitt lite öpp å ner kan en säge...

vi har fått en klumpenuns i vår flock , japp en klumpeduns på 20 kg som snart är 4 mån. "Hedvig"    



ja hon är hur go som helst, men stor o klumpig är hon min så efterlängtade lilla Bernis, jag kan inte se på henne utan handen som sitter runt mitt hjärta kramar ihop det på mitten....  och ut kommer då det som klämmts ur...  glädjetårar.....

lite nya kort på juvelen

     

här går vi på vägen utanför huset , hon hör Ayla (Gråhunden) som skäller på oss

 

dessa korten tog jag igår innan snön kom

     

vi gick en tur i skogen jag o Hedvig, bara vi två  

             

Hedvig var med till Åmål, och var ute o gick med husse hälsade på polisen som frågade om de fick klappa på henne   

 

Magic, Hedvig o Wildi

     

Demonhundar   fy va styggt...tänk hur blixten gör egentligen

         

Zavanna tiken från Tyskland vill också va med

                 

mitt andra lilla   trollgrynet Bernerhagen's Wildi...är vildare än alla vildar 

     

så dessa två tillsammans blir ganska mycke pass....så att säga....liten o stor   

allt går enligt planerna här på Bernerhagen,

Bernerhagen's Queen (kortet har Diana tagit)

     

är nu parad, ska försöka få ut det ikväll på hanen och stamtavlan och så, 

Irmelin är tjockis nu , matglad är hon med   ja nu är det ca 10 dagar kvar, spännande 

               

        

ja semeldagen missade vi inte här hos oss, när man har en väninna som har ett bageri   


     

lite mys med systrarna Bernerhagen's Rå & Bernerhagen's Wildi de har samma mor o far men det skiljer 1 ½ år drygt mellan dem

åsså den ständiga plågan....jag gillar de inte ...nu höll jag på att säga Örnjävlarna ...ja nu var det nära..., Örnarna så klart...nä det är den värsta dret här omkring...önsker dä vore sköttpengar på dreten...det är vad jag önskar även om ingen i hela världen gör det mer, så är det min önskan....

   

Ayla o jag på väg hem från kvällspromenaden...ser ljuset från huset

   

idag hann vi mä å städe en del också...dä har liksom fölle i glömska några dagar...

 

ja iblann behöver en bare ta re lite lungt...

 

var på Ikea igår och köpte tavlan som Robert mellangrabben önskar sig nu när han fyller år 

     

kvällsrastning på en liten överpigg berner, passade på att ta lite kort på lellstöga...

pelletskaminen står där mett på gölve, Stefan ska sätta in den imorgon fm, det blir riktigt nice därinne

   

när nu blir dä o sätte igång med kvällspasse...lite kvällsmat till jyckarna o så...sen ska jag försöka uppdatera hemsidan o planerna , ha de gött te näste gång /Anki       

 

 

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards