bernerhagen

Alla inlägg under juli 2014

Av Ann-Christin Silensjö - 20 juli 2014 16:53

ja nu har de åkt hem de små sagogrynen....nya kort på dem alla innan de for, nybadade och resklara

hela kullen

Bernerhagen's sunniva var den första som flyttade



           

Bernerhagen's Sander

       

Bernerhagen's Skrym

       

Bernerhagen's Sölve

         

och lilla Bernerhagen's Shira 

         

kvar från R-kullen var Bernerhagen's Redimar han åkte med denna dag


 

Kvar hos oss stannar lilla Bernerhagen's Rå

                     

en riktig liten linslus är hon


några kort på himelen

              

fina bilder , inte bara hundar o valpar som är vackra att fota, naturen har ett stort arkiv av vackra bilder , det är bara att lyckas fånga dem....


ja en sorgens dag har vi med hunnit med...en av mina mostrar gick över regnbågsbron, för att till slut få träffa alla de sina som redan har gått över  

 bilresan till Svanskog var full av minnen, både roliga och sorgliga, både av glädje och sorg, tänkte på det när vi satt i bilen, denna väg som jag så månngen gång åkt tidigare, ädan sen jag var liten...kanske är det sista gången denna gång, klart man kan åka dit ändå, men det finns liksom inget kvar, det är väl detta som kallas slutet på en epok....

alla tankar, minnen...liksom fick vingar och bara fladdrade omkring liksom.....

ja men sånt är livet, allt gick riktigt bra ändå...tyckte jag.. ändan tills en av mina kusiner spelade "Det finns en stad ovan molnen....." och till råga på allt med trumpet...sen följdes detta av Amaising Grace   i en tyst kyrka i underbara toner av trumpet, så vackert....men där i just det ögonblicket frös allt blod till is...alla hår på kroppen reste sig rakt upp...och alla hämmningar släppte  

det bara sköljde rakt igenom hela mej...jag hade stålsätt mej...men fördämmningen rasade med buller o bång, jag kände att jösses nu måste vi ta till plan b...sakgt o gjort, försökte samla mej, tänka på annat, ja jösses, men ja fixade det ...det gjorde jag

tack snällaste Elin för att du alltid hade en öppen dörr och tid för mej när jag var liten    

         

ja det är inte alltid så lätt att åka berg o dalbana, här hemma med vår kära "gallko" som har varit här på grönbete sen en tid tillbaka, det känns lite som att leva i en såpbobbla kan man säga, man vet aldrig när den spricker och nästa attack   kommer mot oss eller grannarna, detta är vanisinnigt jobbigt, tur man kan få hjälp av högre makter , som typ "tusse batong"  nu vet vi lite mer om hur vi ska gå till väga, och det är detta som gäller    


ja idag har vi gjutat rabarberblad och andra blad, hoppas de blir bra, ska kika på dem imorgon.


planerna börjar smidas här på bernerhagen när det gäller parningen av bernerhagens silje och irmelin, vi har fått klartecken av hanhundsägaren ...så nu är det bara att invänta löpen, så får vi se hur det blir 

usch nu blev jag lite depp igen...  nä nu får man ta tag i dagen igen  ha de gott till nästa gång/anki 

 

Av Ann-Christin Silensjö - 12 juli 2014 11:34

ja nu är det den dagen då valparna flyger ur boet, idag flyttar 5 st. men det har varit en roligt tid med de små liven, roligt att se dem växa o bli stora o rediga, många timmar har man suttit där och kikat o passat, ja det är allt en tid ...både roligt och så klart bekymmersamt, men nu iallafall är de redo att flytta

lite kort från trädgården, ja vilket hundliv.....  

Gubben tar en liten paus i skuggan 

         

Bernerhagens Rå 9v ska stanna kvar hos oss här på Bernerhagen

         

hejsan   

 

Bernerhagen's Reidmar 9 v.

             

Bernerhagen's Sunniva 8 v

                   

Bernerhagen's Shira 8 v

             

såhär kan det bli om man måste lyssna hela tiden   

 

Bernerhagen's Skrym 8 v

                     

Bernerhagen's Sander 8 v

 

det är sådana här blickar man kan dö för.....nä men åååå....  söta rara......

         

        

jag tror bestämt att denna lilla kille är släkt med Dumbo...den flygande elefanten skärskilt det ena örat är nog mer flygbenäget än det andra   

Bernerhagen's  Sölve 8 v

                 

     

nu är alla nybadade och klara för hemfärd...ja sen blir det lungt ett tag här på Bernerhagen igen, nya planer smids här redan   nya dagar...nya äventyr...nya möjligheter.....en öppen värld...bara att ta för sig   ja ibland är det inte lätt att veta vilken väg man ska ta, ska jag gå till vänster...nja...nä..jag går till höger...nej förresten....kanske är det bättre rakt fram   ja det vet man aldrig...alla vägar bär till Rom...

från det ena till det andra, jag är jätteförkyld, nyser hela tiden helt plötsligt kom det liksom som ett brev på poste...nu...när det är som varmast, hm...konstigt , men så är det


idag får vi folk från Skåne hit, ligger över tills imorgon, innan hemresan börjar med deras lilla valp, Shira åker med dem hem, ska bli riktigt kul när de kommer


här är Ayla, Arne och lilla Prins

 

nä nu blir det att rusta innan nästa familj kommer, ha de gott till nästa gång / Anki     

Av Ann-Christin Silensjö - 9 juli 2014 21:23

idag har vi vet. besiktat Sagas valpar och alla gick igenom ua med blanka papper    

här kommer några kort från trädgården en alldeles vanlig dag...

kan man verkligen se sej mätt på dessa små   

   

                                                                                               

när det regnade häromdagen var jag tvungen att prova det nya objektivet jag fick när jag fyllde år, riktigt bra , jag gillar det faktiskt

                                             

ni vet ju att jag gillar att ta kort   fast nu kanske det blev fler än vanligt

denna hämtade hundarna en dag...märkt av tidens tand....såg den med vemod och blandade känslor, det stack till en tagg i hjärtat, barna var små.....barna bor hemma.......mitt i livet.....en underbar tanke och tid, satt och kikade på bollen...drömde mej bort

ja så är livet, precis som bollen

rund, fin, blank o slät, den är omtyckt och efterlängtad.....så mycket roligt grabbarna hade med den..

sen märkt av väder o vind....lädret började torka, började spricka ...låg där ensam o övergiven....ibland får jag en så stark känsla av att se en ensam gammal...på en parkbänk...sittande på sin rullator ....i varje människa finns en berättelse, ja det är verkligen så....bara denna boll har en jättefin berättelse runt sig, många glada skratt, många långskott, många rop, och framförallt många mål....  

usch nu blev det nästan lite vemodigt ju......  

nu får man rycka upp sig, pang då kom nästa sak innrullande....gamla bettan är på gården igen.....en Cadillac Fleetwood, nu har den stått i garaget i 2 år, jimmie o Christian köpte den när de var 16 år, nu har de fyllt 30....och nu ska den igång igen....nu står den här nytvättad o fin, många roliga minnen o turer finns så klart med den...jag minns när de tog studenten, lövad o fin var den då....ja suck... 

jag o valparna lekte på gräsmattan...och jag kan inte säga annat än att det är något alldeles speciellt när en V8 slår igång...


      

nu ska vi äta vitlöksbröd sallad o tjockkorv   ha en fin kväll/ANki


Av Ann-Christin Silensjö - 8 juli 2014 00:28

  just som det regna kom det en skur.... ja det gör det verkligen, jättefint på dagen och ös regn nu på em och kvällen, jag o gubben har varit i garaget och gjutat lite, 

jag har tagit nya prover idag och infektionsprovet var bättre, mycke bättre skönt, nu ska allt bara bli bättre ...hoppas jag

idag har Bernerhagen's Ran flyttat hem till sin nya familj, lite kort på henne

                 

ja nu känns det allt att det flyttat ett gäng, 

här är det full fart hela dagarna de små håller oss sysselsatta, regnar det ute får vi leka inne

Puppy älskar de små

             

lilla Queen tar sitt ansvar med de små 

   

Bernerhagen's Nowalii vilar sig lite

     

imorgon ska nästa gäng...Sagas valpar Chippmärkas, onsdag ska de vet. besiktas så det rullar på även med det gänget nu innan hemgång

nej nu blir det att hoppa i sänghalmen och försöka få några timmars sömn     ha de gott till nästa gång /Anki


Av Ann-Christin Silensjö - 7 juli 2014 00:26

idag har dagen gått av bara farten....

sötaste Bernerhagen's Raind åkte hem till sitt nya hem idag på fm

       

sen kom familjen till finaste Bernerhagen's Rig

             

så nu är vi 2 valpar kort här, men skönt för dem att komma hem, men visst känns det och visst är det tomt...

Rig gillade inte att bli fönad idag, badningen var ok, men inte föningen...så då fick det bli så här, Gersimi fick komma upp på bordet, och han fick "tutta" lite ...då glömdes allt bort

 

lilla Shira kröp upp i utehyllan och vilade, och Sunniva ligger under med en rosa tygdocka   

   

sen kom 3 fick vi besök av Anneli, Emelie och Maria, det var verkligen roligt, nu blir det natten här på Bernerhagen, jag ska upp tidigt, nya prover ska tas, och imorgon åker lilla Ran hem, ha de gott till nästa gång /Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 5 juli 2014 22:05

idag är flaggan i topp här hos Silensjös

 

30 år sen vi blev mamma & pappa för första gången.......tvillingarna Jimmie & Christian fyller 30 år,

tänk våra små...svälj...jag får en klump i halsen...vart tar tiden vägen...

 jag hade fyllt 20 1 v. innan jag fick dem, de föddes i v. 32....det var en tid det...

ansiktsförlamning fick jag 2 dagar innan,för att jag hade så mycke vatten i kroppen, akut kejsarsnitt blev det eftersom vattnet gick,

de små krakarna vägde 2005 och 1680 g

ja ungefär som hundvalparna här ungefär, när de är 7-8 v.  men jösses vad hemskt det låt...men så var det, en tuff tid, men allt gick bara fint, nu är det 30 år sen vi satt och kikade på de små i kuvöserna, efter 1 månad på iva fick vi åka hem, det var på stenåldern känns det som,  idag när man ser o hör nu för tiden när de får smått, men jag fick tydligen mina första på stenåldern....här är de nu våra "små" juveler

 

ja här är de  våra 4 grabbar      tvillingarna är de 2 som är "nyklippta"ifall inte någon undrar    de gillar liksom inte att luggen hänger i ögonen   

 

ja en får tacka sin lyckliga stjärna ibland   

 vi hade kalas igår, och idag har vi varit i stan och fixat, alla kompisarna o vännerna kom idag   


nu för att återgå lite till hundarna så har vi här några kort från igår


"sista natten med gänget"....

finns det hjärterum så finns det stjärterum   

 

det finns fler filtar att sova på ...men vem vill det....    

ja idag åkte alltså första valpen hem, nybadad o fin satt vi ute och väntade i solen på nya familjen   passade för "ovanligheten" på att ta några kort 

finaste Bernerhagen's Runger som kanske ska få heta "Simba" vem vet   

         

gissa om lyckan var gjord...när dessa tre blev fyra   det är lycka...

 

ja då är det inte långt mellan skratt o gråt...känslomänniska som jag är   ....är det svårt att skärpa till sig , men glädjetårar är varma o goa....och är gjorda av ren värme   

men man får ju särpa sig lite, man kan ju inte typ ligga över bordet o snörvla...när man ska skriva papper och sånt, hicka och försöka dra tillbaka valpen i ena benet o sånt....nä det går ju inte  

 bara för det är så fint liksom, samtidigt lite vemodigt när de små börjar flytta...  

ja ja så är det....lite tokigt är man ju så klart, men det får man bjuda på, jag tror inte jag lurar någon , även om jag gör mej till, det lyser nog igenom...att man är lite "knäpp" men det är härligt...det underlättar faktiskt   


imorgon flyttar 2 st hem, sen imorgon em får vi finfrämmat ja o stefan det ska bli riktigt riktigt kul   


ja just det på tal om främmat..."sista idioten är inte född än" visst finns det något som heter så.....  

ja för oss alla som bor här där vi bor, liksom på vår "gata på landet".... ja man ska ju inte peka ut någon ...så direkt...så vi kan väl säga att det är en gallko, som förpestar dagarna för oss andra, men jag tror det är dags att gå till attack      visst är det så..."ger man sig in i leken...får man leken tåla"

ibland så droppar sista droppen som får bägaren att rinna över....  



jag har varit dålig i några dagar, har fått inflammation i tarmfickorna nu igen, och mått skit....var på sjukhuset i onsdag...feber och infektions provet var högt,  fick en dietlista   hade då varit fastande sen i måndags, blev sämre på kvällen, läkaren sa stiger febern och magsmärtorna tlltar måste du åka in...sagt o gjort jag åkte till  akuten i Karlstad, febern var högre och infektionsprovet var nästan dubbelt så högt...träffade en läkare som höll på att klämma ihjäl mej verkligen...de brukar vara försiktiga ...men icke sa nicke...   jag och syrran kom dit kl. 23 på kvällen och fick träffa läkaren 04,30 var hemma kl. 06,00 fick ingen hjälp , skulle fortsätta fasta, torsdagen gick, jag hade en tid på fred. till min läkare här, åkte dit provet hade stigit lika mycket som dagen innan...men nu blev det annat, sulfa och pencelin , ska tillbaka på måndag, känner mej bättre  ... nä man ska inte klaga, men detta med tarmfickorna är en jädra dret faktiskt...på ren värmländska...en jävla dret ... 


här har vi våran lilla "rumpenissa" Petronella som tittar på hästarna som leker i hagen


              

några bilder från våran trädgård

      

nu har vi anmält 3 hundar till Ransäter utställningen, så här såg det ut i fjol när jag ställde Puppy....lilla puppy blev så jätteglad i domaren, och Puppy fick en bamsekram av Domaren....så himla gulligt gjort   

 

 ha de gott till nästa gång / Anki


Försök att glömma saker som har sårat dej, men kom alltid ihåg vad det lärde dej....

   

Av Ann-Christin Silensjö - 1 juli 2014 15:42

jaha nu har jag fyllt femit bast också, det var ett väldigt årfyllandet här, förr tyckte jag att man aldrig fyllde år, det var så lågt mellan födelsedagarna liksom, önskelistorna hann gå ut i intresset och så, men nu är det som om man fyller år 2...ja 3 ggr per år    swissscccchhhhhhh säger det...liksom.... ja ja sånt är livet på en pinne


Gersemis & Arnes valpar är 7½ v. nu

 

idag har vi chippmärkt dem , och imorgon ska de vet.besiktas , nya kort finns på deras sida under bilderna på förstasidan www.bernerhagen.se


här kommer fler bilder på de små juvelerna   

detta mä hunnera dä ä mitt liv dä se   

här kommer lite fler bilder

Bernerhagen's Reidmar Blenheim hane

         

Bernerhagens Runger Blenheim hane

   

Bernerhagens Rig Tricolor hane

 

Bernerhagen's Rå tricolor tik

       

Bernerhagen's Ran Blenheim tik

 

Bernerhagen's Raind Blenheim tik

           

det är inte alltid så lätt detta med kort, en del fastnar lättare än andra och en del kort blir bättre än andra, det är ju just detta med att fånga ögonblicket...och är man inte sabb som en vessla så kan det bli lite knepigt

här kommer lite kort på Sagas små som faktiskt är 6½ v.


  

Bernerhagen's Sunniva Black and Tan tik

   

Bernerhagen's Shira Ruby tik

 

Bernerhagen's Skrym Black and Tan hane

 

Bernerhagen's Sölve Black and Tan hane

     

Bernerhagen's Sander Black and Tan hane

 

hela gänget

         

här ligger tre Bernerhagen's flickor o vilar  Katitzi, Petronella och Queen

 

nej nu kommer åskan tillbaka, regnet hänger i luften, just nu har jag en fundering om vi ska börja odla ris, tror faktiskt att det är nog blött för det   

nu blir det rusta för imorgon, imorgon bjuder dagen på en hel del....blir inte många minuter över till annat, men skoj ska det bli, ha de gott till nästa gång

         




Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards