bernerhagen

Alla inlägg under november 2011

Av Ann-Christin Silensjö - 25 november 2011 14:10

   

idag är det storm här, 8 g varmt men blåsigt...

nu har jag stickat färdigt julsockarna, jag blev riktigt nöjd med resultatet, jag gjorde dem i 70% ull så de blir varma o goa, jag hade flera arbeten före som jag skulle ha gjort, men så fick jag äntligen  tag i mönstret på dessa julsockor och skulle bara pröva och se... ja nu är jag klar med min 3:e, så 1 kvar bara så har jag gjort 2 par (-:

vi hade besök häromdagen av Inger på Bellsingers kennel, hon stickade så fina halsdukar hon hade med och visade, men nu visade jag henne alla sockor o mönster, så på vägen hem var hon in och köpte sockgarn  (-: pratade med henne förut, hon är i full färd med strumpstickandet nu, ja så kan det gå...

mina underbara systerdöttrar med sina små var här igår och Maria från Tösse, vi hade det riktigt kul, Nellie 2 år skulle rida på Pärla, det slutade med att alla red, Maria, Nellie och hennes mor Therese och Sofia och lilla Liam sov gott i barnvagnen medan hanses mor tog en ridtur,

nu har vi varit i stan hos våra pojkar och fixat i huset med stjärnor o stakar, ska ta ett tag här hemma nu

  Lilla Nellie med valparna Kasper & Katitzi

 

   Dagny tycker det är så konstigt att alla sängplatser är så små, skärskilt när lilla Katitzi ska ligga hos henne, Katitzi syns nästan inte i Dagnys svarta päls, ibland när jag letar efter Katitzi och inte hittar henne, har hon krupit ner hos Dagny, man får titta ordentligt för att se henne intill Dagny (((-:                                               
    ha de gott mvh Anki 


Av Ann-Christin Silensjö - 22 november 2011 13:21

   

Bernerhagen's Katitzi stannar kvar hos oss

 

ja här har det hänt en hel del sedan sist jag skrev, om vi börjar idag så kan jag bara tala om att lilla Kasper inte har något blåsljud på hjärtat, han är friskförklarad idag, dät är det bästa, det som jag är mest glad över.

 

Bernerhagen's Kasper 

Teddy har gjort hjärtintyg ua idag likaså knä ua och testikelintyg, så nu är allt klart med honom, bara han får sitt Svenska reg.nr så är han klar för avel, utställning för hans del blir inte förrän till sommaren.

nu till det tråkiga våran Elvira Tegnaholms Tanga har blåsljud på hjärtat, hon klarade inte 4 års intyget, det är riktigt riktigt tråkigt, men men så är livet på en pinne... Elvira är nu tagen ur aveln, hon kommer inte att få några valpar, tyvärr, nu när det ändå är som det är med henne, så får man väl ändå säga att det var ju bra att hon inte har fått några valpar ännu.

vi får hoppas Dezzy får valpar så det räcker, vi har redan 3 st. i kö till nästa kull,

en annan dag var jag o gubben i skogen med alla våra 10 hundar, Tove fick gå i koppel eftersom hon kan få för sig att dra på älg om hon får det i näsan, sen är hon gammal så hon behöver ta det lite lungt, alla hundar hade reflexvästar, det är så mycket lättare att se dem, även om detta var mitt på dagen, men det är ju så grått, men hundarna syns väldigt väl med västarna, det är väl på både ont o gott detta med västar o koppel o dyligt i skogarna.

vi gick en skogsväg, plötsligt hördes ett vrååål, för en sekund eller två stannade hjärtat det vill jag lova, tittade snabbt genom vilken hund som fattades, jo lilla Silje, jag fick panik, det fick jag verkligen...

jag hörde henne vråla igen och sedan gny, jag rusade genom skogen fram o tillbaka och ropade o skrek...min första tanke var...

- bara det inte är vargen...

ja så var tanken som flög igenom huvudet på mej, det kan låta dumt, men så var det, men jag hörde henne gnälla, till slut hittade vi henne Tove o Jag, där låg hon helt vettskrämd på rygg, jag förstod inte först, men sen såg jag TAGGTRÅD.....den för.... taggtråden, rostig o ful, totalt livsfarlig, men jag pratade med henne så hon låg stilla, det hade vridit fast sig i västen och gått hål på den, sen var det som om en sådasn där knut som det är på taggtråden med spet ut åt 4 håll, den hade liksom virat in sig i pälsen och skinnet o pälsen var liksom vridet runt om, ja det såg ut som om hela den där taggiga saken låg gömd under skinnet o pälsen , men jag orkade viccka av den på två ställen intill kroppen, virade försiktigt upp det hela och då visade det sig att det var pälsen och skinnet som hade snurrar till alltihopa så i själva skinnet o huden var det vara lite rispat, men gud förbjude...säger jag bara,

samtidigt som jag säger tack gode gud att hon låg stilla där, hade hon rest sig eller fått panik hade hela knutan spärrat in sina taggar innunder hela hudknutan...ja jag vågar inte tänka på vad som kunde hänt, så det blev rensning i skogen, det vi såg ialla fall...

ja det var det, nu har 3 av valparna flyttat, det är tomt men samtidigt skönt, blir de kvar så blir det lätt "min" hund, så det är lika bra de flyttar när de är 8-9 veckor, det fungerar bra , goa trevliga familjer, så det känns jättebra.

här kommer lite kort      ha de gott mvh Anki

Bernerhagen's Kelwin


Bernerhagen's Kitti


 

Bernerhagen's Irmelin (vi har köpt ny "kattkorg") alla älskar den (-:


 

Bernerhagen's Gersemi & Elvira


  

Bernerhagen's Kasper & Katitzi


 

Bernerhagen's Dagny  passar de små (-:

Av Ann-Christin Silensjö - 17 november 2011 12:56

 

nu har valparna här på Bernerhagen blivit 8 veckor, de börjar åka hem imorgon fredag då flyttar Kelwin hem, Lördag flyttar Kolgrim & Kitti, Kvar här hos oss blir Katitzi.

så nu är allt klart för hemgång, valplådor, papper, selar & koppel, klor klippta och nu är det badning som gäller (-:

Kasper får vara kvar ett tag hos oss, han hade på vet.besiktningen ett lindrigt blåsljud, vi får hoppas att det växer bort, och att det är att han inte är färdig utvecklad, jag har inte varit med om detta tidigare när det gäller valpar, utan har fått ringa runt en del och frågat andra uppfödare och vetrinärer, detta är tydligen inte helt ovanligt, utan brukar i de flesta fall vara borta vid 12 veckor eller vid ½ år, men vi får låta tiden ha sin gång och se hur det blir, det är tråkigt för både oss och valpköparen när det blir så här, som uppfödare vill man ju att allt ska vara helt ok, och som valpköpare med naturligtvis, man har väntat på den lille och planerat att den ska komma hem, det blir ett avbrott, men vi får hoppas att det blir bra, och att allt ordnar sig till det bästa ha de gott mvh Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 9 november 2011 17:11

 

idag har vi varit på födelsedagskalas lilla Nellie fyllde 2 år idag min (systerdotters tös)

hon föddes samma dag som våran lilla Gersemi, så hon fyller med 2 år idag,

idag var jag in till vetrinären och hämtade papperna till vet. besiktningen på onsdag, det är bra att fylla i namn o reg nr. så det är klart till vet.bes vi ska vara där kl 15 på måndag. Har även varit på djuraffären idag och kikat på selar till valparna innan hemgång, och jag har även köpt ett litet paket till den som blir "helgens promenad hund" cavalierpromenaden som vi ska ha på lördagen

för att tala om kalas o sånt så skulle jag idag göra mej till lite extra hade jag tänkt... inte varje dag man är på 2 års kalas, så efter dusch o försök till hårfixandet, så var det dax för sminkning (-:

ja slog på stort hade ögonskugga och blå kajalpenna...bytte om och så på med glasögonen (-: allt frid o fröjd, riktigt nöjd med mej själv, handlade lite, var hos vetrinären, sen på kalas med mycket folk, hem fixade lite , matade valparna stog på toaletten och tvättade händerna, tittade i spegeln och tänkte vad blek jag är, trots nya ögonskuggan o allt, tittar närmare spegeln...och jo då såg jag det, jag hade glömt mascaran ((-: suck så kan det gå när man ska göra sig till...ibland säger våra pojkar att -mamma du har minne som en guldfisk   (((-:  ja kanske är det så ha de gott mvh Anki

 

Av Ann-Christin Silensjö - 8 november 2011 17:52

 

ja idag är valparna 7 veckor, nya vikter och nya kort (-: jag klarade det denna gången med ((-:

tog några kort på de andra stora damerna när vi var på promenad häromdagen,

 mina smilisar på bloggen fungerar inte, jag är rädd att jag håller på att få ett dataras,

likaså med mailen, jag kan inte se några nya mail om jag inte går in på hotmailen direkt, jag vet inte om de mailen jag skickar kommer fram heller, ja kort som jag skickar kommer inte fram det vet jag, skulle skicka kort till Charmdroppens kennel, men det gick inte, fick ta det via FB, ja ja vi får väl se hur det går, det är väldigt bra med datoren...när de fungerar (-:

idag har jag varit hos Birgitta en sväng, tittat på hennes fina hästar...

här kommer nu lite kort från oss här på Bernerhagen ha de gott mvh Anki

       



Av Ann-Christin Silensjö - 7 november 2011 21:39

idag har det varit en seg dag, känner mej fortfarande inte kry, bihålorna o astman vill inte ge med sig...

satt i tefefonen och pratade,  (-: , när plötsligt M-B på Zolohouse kennel står på dörren, alltid kul med överraskningar, jag var seg höll på med papperna inför vet.bes o hemgång för valparna, tänkte jag skulle vara ute i tid för en gång skull,

så det var trevligt med en liten paus,

valparna ska inte besiktas förrän på mån. den 14, så det är lungt. imorgon är det tisdag då ska valparna vägas och fotograferas hujedamej,

idag ringde de från vet. stationen Wissler kommer till Åmål den 1 Dec.han ögonlyser gör hjärtintyg och knäintyg.


nu i em har jag och mor varit och hälsat på Sofia min systerdotter och hennes lilla Liam som snart är 2 månader, han har blivit stora killen nu, skrattar o pratar, en rikitg liten goding, 

nu ska jag ta det lungt ,är lite rädd att febern kommit tillbaka, och att jag fått en släng av lunginflammation igen

den 12 novemer blir det Cavalier promenad i Åmål jag har fått den stora äran att skriva och ordna med detta ha de gott mvh Anki

 



Av Ann-Christin Silensjö - 3 november 2011 13:24

Vi fick detta glädjande besked i går kväll,

att Teddys mamma Tibama’s Sweet Jaqueline    har nytt hjärtintyg UA godkänt i Sverige, hon är 7½ år, 

Teddys pappa Amantra Burlesque är 5 år och nytt hjärtintyg UA godkänt i Sverige

ja då ska Teddy själv till vetrinären och göra ett Svenskt hjärtintyg, men först ska han reggas i Sverige, så han får ett Svenskt reg. nr

Tibama´s Sweet Music "Teddy"

Teddys pappa visste vi ju om tidigare, det var Teddys mamma som vi väntade på, och det var verkligen roligt   

igår var jag och Pärla (hästen) ute på en ridtur, jag i min nya hjälp och mina nya helskodda ridbyxor  

det känndes väldigt bra   ibland är det bra att kunna känna lycka för små ting, jag minns när jag fick min första egna ridhjälm, jag var såå glad, för att inte tala om när jag fick min nya första egna ridsadel, det glömmer jag aldrig, Stefan kom hem med pojkarna , tvillingarna hade vi då, de var 5 år, och jag fyllde 25 år med ett jättepaket, jag kan inte ens nu hålla tillbaka tårarna när jag tänker på det , jag glömmer aldrig den känslan, där låg den, en svart Leva comet sadel, ja jösses det var lycka det...låter kanske tokigt, men för mej var det ren o skär LYCKA...och som sagt jag kan känna känslan ännu, jag hade även då en Fjording,

ja barnen, familjen , djuren och vännerna, det är det bästa, det är så små ting som man behöver från dem, för att glädjen ska rusa genom kroppen, ett litet leende, ett telefonsamtal, en gnäggning, en blöt nos... även ett upponervänt hus, när alla barnen varit hemma, en sönderbiten sko, eller olyckshög  på golvet, eller att bara skotta hästarnas boxar , bara det kan göra att man får småle för sig själv... tänker så här ...vad nöjd man är tex efter en jättedisk, eller när hundarna fått mat och varit ute och ligger o sover i en hel hög på varandra, eller när man nattat hästarna och de står i en ren box och mumsar på sitt hö...känslan som man känner är så hel...så varm,

                                                  
           ha de gott till nästa gång    /Anki

 

Av Ann-Christin Silensjö - 2 november 2011 12:07

 

nu har valparna blivit 6 veckor, och nu är det inte lika lätt att ta kort längre  

men man får ju försöka för de kära valpköparnas skull, så de kan följa sin lilla under tiden de väntar.

nu har alla familjerna varit här, alltid roligt när man får träffa dem, och de får träffa en annan som "uppfödare" och se hur hundarna har det.

lilla Nellie min systerdotters lilla tös fångade jag på kort när de var här, hon är så himla glad i djuren här.

   

igår hade vi besök av Carina på Häggedrågens kennel, sen på em. kom Lillian på Divalills kennel, det var kul.

idag ska jag ut och rida en sväng, sen när Stefan slutar så blir det badning av både Teddy o Lindelou,

valparna äter riktigt bra nu, några kort har jag lyckats smyga till mej, när de varit i lådan, när de är lösa på golvet finns det inte en chans att fota dem, idag ska de få en egen hage i hallen.

ikväll ska jag försöka få till mitt mönster med Cavalieren, ska sticka ett par lila strumpor, med en rad högst upp med vita Cavalierer på strumpskaftet, spännande...om jag nu får till det vill säga.

här kommer lite nya kort på de små ha de gott till nästa gång mvh Anki

           

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards