bernerhagen

Alla inlägg under september 2015

Av Ann-Christin Silensjö - 30 september 2015 23:48

ett litet livstecken från oss på Bernerhagen kommer här   

tiden går snabbt och här har varitt full rulle kan man säga, visst är det kul med hundar men här har varit helt galet med hundar....

så nu blir det en lllååååånnnnggg semester här på Bernerhagen   

 

   

ja nu har vi passat flera hundar vars mattar o hussar varit på semester   , jättekul att de valpar vi en gång sålt vill komma tillbaka, det gläder mej att vår "Valpköpare vill komma tillbaka" så klart,

   

men det har blivit alldeles för mycket nu under en lång period, så nu är det sista året vi kommer att ta hit hundar för passning tyvärr, vi har haft 9 hundar här extra under den sista månaden + 1 tik här för parning, vi har nekat 8 st. som velat komma med sina "Bernerhagens hundar" och det känns hemskt att behöva neka men tyvärr, måste det bli stopp, vi har haft 8 löptikar och 4 hanar   ja så det har varit fullt ös...men som sagt nu åker de sista på måndag och det är de sista hundarna som vi kommer att passa så här,det är svårt att saga ja till några och neka andra, så så får det bli.

       

här är lilla Bernerhagen's Vivaldi innan han flyttar från oss, det funkar fint på nya stället

     

detta kortet på lilla "Alfons" som han heter nu fick vi av Maria , allt går bara fint och han är hur go som helst, de berömde honom väldigt när de var på vet. besiktningen och tog kort på han så han kommer med på djursjukhusets sida på fb   

ja som sagt...sommaren är kort...det mesta regnar bort....    och nu drar flyttfåglarna ihop sig och snart börjar deras färd till varmare länder, löven faller av, kvällarna o nätterna kallare, det mörknar fort...och fy...hela mörka gråa trist hösten   för att inte tala på vintern o snö...secken dret   

ja här är lilla Arne i regnet...



har köpt mej en ny skylt   

       

Bernerhagen's Lenita som skulle hit o valpa, är tom, hon ska åka hem till Micke o Mariett imorgon tyvärr....  hade verkligen sett fram emot ett gäng små nu, men men

Bernerhagen's Gersemi är parad och vi hoppas få valpar i November ialla fall, och Saga ska paras imorgon eller på fredag.

     

lite tid i skogen är aldrig fel...

                         

Änglatrumpeterna blommar som mest nu, de är underbara, och doftar ljuvligt, det känns hemskt att de snart ska ställas in i vinterförvarning

                     

har försökt haft lite egentid med hundarna, Ayla "Gråhunden" kräver sitt nu, hon ska tränas inför Älgjakten, promenera och cykla, svårt att få tiden att räcka till, men här är Bernerhagen's Petronella och Bernerhagen's Queen med på kvälls promenad

         

Bernerhagen's Quastro "Zingo" är ua på hjärtat, ua på knä o ögon utställd med Excellent så han är klar för avel nu, husse Conny med fam. medelade mej häromdagen att det var ok   

igår tröskade de för fullt här, men jösses vad det rök...

 

Bernerhagen's Olivia och mormor Dezzy Mimmidalens Sweet nice Flower har kommit och hälsat på, här sitter Stefan med Olivia och hennes mamma Gersemi   

 

nä men oj där står ju Ankis nya ....   ja jädrar....Inger finaste bästa Inger har sett till att jag o Stefan blivit med Fyrhjuling, kul som bara den är det   

 här är min kära syster , vi är hos hennes barn barn som fyller 4 år...  

 

 ja tiden räcker till annat med, vi har gjort och håller på att göra nya latexformar här för fullt, gissa hur kul detta är, visst är det saker överallt just när man penslar latexen, men jädrar vad kul när vi ska få börja provgjuta, här ser ni en del av det nya


                                         

detta är vårt senaste projekt...nä föressten det kommer ett till, ett mycke större ganska snart, men nu är det detta som ligger på prio 1....

     


så vi får se hur det blir, imorgon går stefan av sitt 9 dagars pass, och har 6 dagar ledigt, det ska bli underbart.....och snart helg....

       

ja så här är livet på en pinne....ha de gott till nästa gång /Anki

           

Av Ann-Christin Silensjö - 22 september 2015 00:22

ja nu är det ett tag sen jag uppdaterade bloggen min, har varit full rulle här, lilla Bernerhagen's Vivaldi har åkt iväg på prov i 14 dagar så får vi hoppas det år bra med honom i sitt nya hem och med den andra Cavalieren som också är från oss   här är några bilder på Vivaldi som numera ska heta "Alfons" här är han nybadad och klippta klor, borstad och sista natten hos oss, ryggsäcken är packad och han ska ut i stora vida världen   lilla gubben   men han får det bra dit han kommer det vet jag

   

hans kullsyster Bernerhagen's Vittra var här i fredags och lekte med honom, vilka bustroll   

               

så härligt att se dem, Vittra och hennes matte och husse var här och lämnade Bernerhagen's Lenita 2Pepsi" som ska valpa on 10-14 dagar 

 

men jag tror hon är tom   jag tror det går troll i allt här nu ....suck men men vi får ge det några dagar till, Gersemi och saga ska paras till veckan.

Bernerhagen's H. Lindelou kikar in här och funderar nog på om det var här det fanns så många snygga tjejer   

   

ja det är lite mycket med 7 tikar som löper och 4 hanar   

Katitzi har fyllt 4 år och ska ringa imorgon igen och höra om det finns någon tid för hjärtkoll, hon ska göra 4 års intyget på   

vi har varit ute å åkt lite och för "ovanlighetens" skull tog jag ett och annat kort   

dessa kort är ljuvliga, kor ..ja det är inte så vanligt faktiskt, om 20 år kanske inte ens så länge så vet inte barnen vad kor som betar är säkert, det finns nog inga bönder som har kor då...kanske....fy det låter hemskt , men man kan ju undra

 

Tranorna ja, de samlas nu för vidare färd till varmare länder, så kommer de tillbaka till oss med våren i bagaget....det låter ju härligt, men det är låååånnnggggttt dit ...väldigt långt   

                   

ja annars är det som vanligt här på Bernerhagen, 

jag har börjat göra nya latexformar, och börjat gjuta en hel del nu igen, ska visa lite nästa gång, nu blir det att försöka få några timmars sömn, ha de gott till nästa gång /Anki

           

Av Ann-Christin Silensjö - 16 september 2015 00:47

Bernerhagen's Vivaldi har kommit tillbaka till oss, och letar nu efter ett långvarigt och kärleksfullt hem.

Till salu
 Bernerhagen's Vivaldi Black and Tan hanvalp född 9 April 2015 (5 mån.)

vill ni veta mer slå mej gärna en signal 
Anki 0533-22004, 070-680 12 46
mor: Bernerhagen's Katitzi  Far: Bernerhagen's H. Lindelou 
 stamtavlan och mer info.om han finns på sidan om valpkullen som han är ur sida klicka här

   


han är både lik sin mor och sin far tycker jag, här är mor Bernerhagen's Katitzi när hon var liten

här är hela Katitzis kull när de var små

  

här är pappa Bernerhagen's H. Lindelou

mäster "hunden" i stövlarna   (letar efter en fodervärld åt Lildelou)

       

här är pappa och faster Bernerhagen's Irmelin (faster till Vivaldi)

 

 

ja han blev varmt mottagen här hemma, alla var glada att få träffa honom igen

     

det har verkligen hällregnat idag så hundarna har varit dyngblöta   

ja nu löper Bernerhagen's Gersemi, och hon ska paras frampå, som vi har väntat, här är hon och här är hon tillsammans med sin valp ur en tidigare kull

       

Stefan har fixat med lillhuset lite, snedfönstren har kommit så de är på plats nu

   

Arne ska få dambesök på torsdag   

och det börjar närma sig valpning för lilla Bernerhag's Lenita "Pepsi"  spännande   

ja och snart börjar det närma sig tiden när jag ska höra av mej till Berner kenneln....gissa om jag saknar mina Bernisar   

ja och nu ska jag ha en

här är våran stamtik Kintonia med sin första och sin andra kull

          

suck ja ja vi får se men visst vore det kul, 


men jag måste hitta en fodervärld åt våran Lindelou för det funkar inte med hanarna här, så om någon vet någon bra familj får ni gärna berätta att våran Lindelou finns här

   

     

ha de gott till nästa gång/Anki


Av Ann-Christin Silensjö - 14 september 2015 01:28

Gersemi löper   ...        

 

 

   

 

           

yes yes yes           Gersemi har äntligen kommit i löp...tra la la lllaaaa tra la la lllaaa la 

 

 

gissa hur glad jag blev när jag såg att det var färgat på papperet när jag testade 

ja tror f.nimej hjarte mitt höll på å stanne ...ååå äntligen ....ååå det var en välsignad dag idag....nu kan jag sova gott, trodde de hade gått å gagga te sig hela högen här....jädrar va gött "plötsligt händer det " ja jädrar i dä    





ha de gött te näste gång /Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 12 september 2015 23:06

ja nu har jag haft lite semester igen   måste skärpa till mej faktiskt, 

vi kommer att köpa tillbaka en av hanvalparna ur sista kullen, en Black and Tan hane, som vi kommer att leta ett nytt hem åt så....vi letar ett livslångt och kärleksfullt hem till denna underbara lilla grabb


Till salu
Black and Tan hanvalp född 9 April 2015 (5 mån.)

kort och mer info.kommer snart
vill ni veta mer slå mej gärna en signal 
Anki 0533-22004, 070-680 12 46
mor: Bernerhagen's Katitzi  Far: Bernerhagen's H. Lindelou 
stamtavlan och mer info.om han finns på sidan om valpkullen som han är ur sida klicka här


 

ja nu har Cavalieruppfödartösera från Skåne varit här och förgyllt vara dagar   

 

vi har plockat Blåbär, lingon och kantareller så bilen var fullpackad när de åkte hem, vi har ätit och druckit gott och åkt traktor     även någon cementfigur fick plats    blev så tomt efter dem, men hoppas de snart kommer igen, en av dem gör det iallafall till veckan redan, någon av killarna här får "besök" 

och våran "Saga" Mimmidalens Sweet Rising Star hennes mamma som är 11 år och ua på hjärtat har varit på utställning och här är ett kort på henne

 

detta kort tog jag på henne på utställningen i Ransäter här är kritiken

 

så vi gratulerar Mimmidalens Sweet Xelent Black Fame "Molly" och  hennes stolta Matte  Annelie Nilsson och även Charlotta Hjärpe som ställde henne, och så klart uppfödaren Anki på Mimmidalen    så jättekul,

 

ja nu har jag 2 nya projekt här, dessa ska bli gjutformar nu snarast och idag har jag blivit med 2 projekt till...  

   

nu ska här sättas igång ordentligt med att göra klart gjutformarna med stödformar o grejer...

 

igår var jag på 4 års kalas    och idag har jag o Inger varit i Bengtsfors och till Laxarby och tittade in en kort sväng på Milljas kennel hos Marielle , de hade kennelträff där idag och vi bara hoppade in och sa hej eftersom vi ändå åkte förbi, det var mycke folk och de hade ordnat det så fint , sen åt vi i Åmål på Kinan och träffade  Ingers goa brorsa Ingvar , sen hem till gänget så klart   

   

ja tiden går fort, Micke o Mariett har fullt upp att fota Pepsis mage    hon kommer hit snart nu eftersom det inte är länge kvar innan de små ska komma, hoppas det blir ett riktigt stort gäng nu, jag är skärskilt valpsjuk nu , och valparna ska räcka till många, för "vissa" har ju fortfarande inte kommit i löp här än   tydligen inte bara jag som semestrar   

Silje  mår bra fortfarande, jag ser inget än...som tur är   och jag vill aldrig se heller   varje gång jag säger det, skriver det eller ens tänker tanken på detta ...så pallar jag inte ...  ...jag vill verkligen inte jag hinner inte ens tänka tanken ut så

 

det går inte att ens prata om det...och jag vill inte det heller...man får bara ta det som det är, men jag känner att de är större lymfarna på bakbenen nu där de tog den ena biopsiden   jag tänker att....kanske har de sett fel...kanske har de bara gjort fel....men ...ja...  

 

 


nå man får rycka upp sig...fy ... det är lätt att komma på fel spår...nä vi får ta en dag i taget och glädjas för allt 

man har...

       

fina djur Älgen....helt underbara....bara man inte träffar på dem ute hur som helst...är livrädd för dem om de kommer för nära   

             

här kommer ett kort till på Sagas mamma Molly   

    


nu hoppas vi att våran Saga snart kommer i löp och irmelin och Gersemi alla 3 ska paras så fort de kommer i löp

Mimmidalens Sweet Rising Star våran "Saga" 7 år

 

Saga med hennes förra kull

 

här är hennes förra kull nu är de 1 år drygt

Bernerhagen's Irmelin ska också paras på nästa löp 4 ½ år




kort från Irmelins sista kull som snart är 1 år


         

och så lilla Bernerhagen's Gersemi  snart 6 år ska också paras, lilla Rå är från Gersemis sista kull och hon är 1 ½ år snart


          

      här är Gersemis R-kull

 

vi sparade lilla Rå ur denna kullen...här busar hon när vi ska ta kort               

lilla Rå 

        

några av de andra i kullen   

           

ja jag kan aldrig se mej mätt på dessa små   jag kan aldrig få nog av dem...

dä ä bare så att dätta ä mitt liv dä se ...å ja bare älskert  

 

 

ha de gött te näste gång/Anki      


Av Ann-Christin Silensjö - 6 september 2015 23:12

ja nu är söndagen här redan, helgen har varit fullspäckad, men rolig, många glada människor, och goa skratt....

lite bilder från skördefesten och från Erserud där vi alltid är med

                     

Stafan stod ute , det regnade o blåste så in i norden på lördagen, det blåste kraftigt även idag söndag, men jag var inne med mina o Susannes saker, så jag klarade mej fint,

dessa tog jag inne

 

titta vilken goding jag fick in i mitt bås...jo Bernerhagens Udar Teo Villemos bror   och goa Ullerika med dotter

när vi står därinne får man en var sin grisbox att ha sina saker i , för det är ett gammalt svinstall....och teo kikar ut mot gången här, där alla människor går,   

   

finaste Kerstin o Conny kom också till oss en sväng de har Bernerhagen's Quastro "Zingo"

bara för att nämna några, så klart man känner nästan hälften av de som kom , nästan iallafall    det var väldigt mycke folk skärskilt på lördag trots monsunregn o åska   


ja det var som sagt 2 givande dagar, och väldigt roligt, väl hemma igen med betydligt lättare bagage än när vi for    och det får man väl va glad för,

väl hemma med gos med hundarna och lite mat o vila, tog vi en runda i skogen...men jösses kantarellerna lyser med sin frånvaro ännu,

Sandra o Christian kom nu en sväng , Chrsitian skulle åka till Norge senare i natt, v

vänter så te på tisda då kommer skånetösera te öss å hälser på ska bli så in i nordens kul ...bare de inte driller bort sig i blåbärsskogen   imorgon ska jag börja förbereda för deras ankomst   ha de nu så gott till nästa gång/Anki  

jag har fått ändra här på bloggen att jag måste godkänna komentarerna för jag har fått in någon liten "virus" som skriver massa konstiga saker och så, men jag har kontaktat bloggplatsen om detta så vi får hoppas det tar slut nu, det har skrivits en del konstiga kommentarer, och jag har inte uppmärksammat det förrän någon vänlig själ påpekade det, och jag vet inte rikitgt vad det är men det är från samma hela tiden, men vi får hoppas på bot o bättring där , alltid tråkigt när det blir så, men det var tydligen inte bara min blogg som var drabbad, 

Av Ann-Christin Silensjö - 4 september 2015 22:52

Först måste jag berätta att Cavaliertorpet's Liam våran "Arne" gjorde 7 års intyget ua på   idag 5/9 yes yes yes

och Bernerhagen's Jarak "Mose" gjorde 4 års intyget ua  på   idag 5/9 så jättekul

   

ja imorgon är det skördefesten mellan 10-16 lördag söndag, alla förberedelser är klara, allt är packat o uppställt, nästan   

Susanne på Hejastugans kennel har skickat lite saker som hon har gjort, hon klipper sina Angorakaniner, spinner och stickar, oaw vilka saker säger jag bara, sen har hon även stickat i kamel ull, alpacka ocg shetlandsull mm. ja jag blev verkligen paff när jag såg alla fina saker, vilket arbete, här kommer det en  bild

 

så här ser hela vårt bord ut

 

det mesta är på plats utav våra cementfigurer, men det står ett gäng o trängs på spisen som ska få åka med till morgonen   

 

ja nu blir det att göra det sista så man kommer upp i tiden i morgon , ha de gott till nästa gång

igår kväll när jag skulle smyga o lägga mej tog jag detta 

 

så goa   

ja se vilka roliga sängkläder vi har i våran säng, jag köpte flera roliga, varför måste man ha randigt, rutigt eller blommigt, nä vi har med pippilångstrump, simbad o my little ponny för att nämna en del, det tycker jag är jättekul faktiskt 

       

ja varför va som alla andra, när man kan göra det hur kul som helst   

igår kväll var Sandra här och vi kokade blåbärssylt, lingonsylt och förvällde kantareller, är så glad att hon finns och att hon kommer och tittar till oss ibland   som sagt ha de gött /Anki 

Av Ann-Christin Silensjö - 3 september 2015 11:23

ja här har det kommit en hel del regn som säkert det även har gjort på andra håll   

 

ja detta var vad som mötte oss på morgonen igår onsdag över 70 mm regn hade det kommit


   men innan allt reg kom... så var det full fart i skogen för oss

         

Stefan i blåbärsskogen   

       

bär överallt...hur mycke som helst, men på väg hem nu 4 timmar var vi borta hemmifrån

 

jaha...en alldeles underbar vanlig dag på landet här på Bernerhagen   längst bak på den lilla lämmen fick jag o alla bären sitta   


 
 
 

       

30 Liter Blåbär och 10 Liter Lingon

 

lite bilder på hundarna så klart finaste Bernerhagen's Jarak "Mose" är här på kollo medans matte o husse är på semester

här är lilla   Bernerhagen's Silje med sin lilla dotter Bernerhagens Villemo Black and Tan tiken och hennes andra dotter Bernerhagen's Petronella en av Rubytikarna som ligger bredvid, den andra Ruby tiken är Siljes systerdotter Bernerhagen's Queen, det värker hål i hjärtat att se henne hela tiden och veta vilken dag som helst kan hon bli sjuk och visa att det går åt fel håll, jag dööör nästan när jag tänker på det   man får vara glad för varje dag som går och hon är pigg...

     

ja fullmåne var det häromdagen, och jag försökte ta någta bilder , rätt ok faktiskt, så finte det är när det är fullmåne, men alltid lite trollskt...lite kusligt liksom

                   

det är jättesvårt att ta bilder just på fullmånen....

ja som sagt nu är det snart Skördefesten

 
vill du läsa mer klicka här

förberedelserna är i full gång, Stefan målar för fullt   redi göbbe en har   

      

Kristina hämtade sina lejon igår hon valde 2 av den vita...

                                                             

några av de vi gjutat iallafall, alla finns i cementfärg grå alltså, vitmålade i cement alla kan stå ute i ur o skur, några finns i gips, men vi hinner inte med att gjuta  o få dem klara...men det är roligt att de uppskattas...

ja vi hoppas på fint väder och att det som vanligt blir en kanondag

ha de gott till nästa gång /Anki  


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards