bernerhagen

Alla inlägg under oktober 2017

Av Ann-Christin Silensjö - 31 oktober 2017 23:24

ja mycke har hänt sen sist....  

Petronellas små var 6 veckor i söndags, deras egna sida var uppdaterad...men bloggen släpar, men nu så ska alla veckokorten komma ut, så ni som ska ha valpar ur petronellas kull, kan följa era små   

Bernerhagen's Harmony Ruby Tik föddes: 00,55 Födelse vikt: 273 g, vikt 6 v 29/10, 1857 g

                           


Bernerhagen's Humle Ruby Hane föddes: 01,50 Födelse vikt: 287 g, vikt 6 v 29/10, 1685 g

                   

Bernerhagen's Honey Ruby Tik föddes: 02,59 Födelse vikt: 270 g, vikt 6 v 29/10, 1347 g

               

Bernerhagen's Hamlet Ruby Hane föddes: 03,31 Födelse vikt: 313 g, vikt 6 v 29/10, 1861 g

                       

sista natten med gänget....

Jasmines små börjar flytta imorgon osndag, Gira har fått dispans från JBV att flytta en dag tidigare så tidigt imorgon bitti kommer hennes nya familj och hämtar henne 

sen åker Giro och Gaya på torsdag

Gipsy blir kvar någon dag extra tills matte komme hem från kursen   

vi var och veterinär besiktade G kullen på måndag,

Bernerhagen's Elina var med och fick 12 v. sprutan

Bernerhagen's Bellami var med och gjorde ua på knäna

och alla 4 valparna i G kullen fick ua på besiktningen   

   

härligt, ja nu sitter vi här och gör iordning allt som ska med valparna hem papper  m.m 

badar o klipper klor

i helgen var jag iväg till Alvestad i Småland på uppfödarträffen med Cavaliersällskapet, det var långt att åka ,

men Rolf på Charmdroppen körde oss tryggt o säkert ner,  är så tacksam för det, att jag fick åka med Rolf o Kari  

det var en givande dag, kul att träffa de andra och en hel massa positiva o bra saker togs upp, verkligen ett jättejobb Rolf Kari och Eva har gjort för rasen, kan bara buga och tacka för det jobb de lagt ner   allt det bästa önskar jag våran underbara ras Cavalier king Charles spaniel   och nu är alla batterierna laddade och det är bara att se framåt     

         

vi åkte på lördag kl 16.00

och när jag såg denna skylt kl 22.15 på söndag kväll

 

var jag bra trött kan jag säga,

allt hade gått fint här, Stefan var ledig och hemma.

Måndag kl 9.00 åkte vi iväg med valparna och veterinärbesiktade dem, drygt 9 mil enkelvägen, så det tar sin lilla tid.

tisdag morgon åkte vi i väg och chippmärkte ett glatt gäng valpar, som ska vet. besiktas imorgon Onsdag, vi hoppas det går bra för alla 11   och till helgen flyttar lilla "Idun" hit. 

Stefan har nyss gjort iordning pärmarna till valparna här nu, så nu blir det natten här, upp tidigt för Gira ska åka hem,

ha de gott till nästa gång   Anki

tittar o tittar på bernerhagen's Rå, blir så osäker på henne, tiden går ut den 8 nov, men jag tror hon är tom, men ändå så finns det en liten tvekan, hon sitter o väntar på att vi ska gå o sova, hon bäddar i våra kuddar och ligger mellan mej o stefan hela natten   

     

nu så har hon bäddat och lagt sig för natten, jag vill inte riktigt tro att hon är tom, jag ville ju så gärna att hon skulle få några små, så det är väl därför det är svårt att släppa det....

   

Av Ann-Christin Silensjö - 27 oktober 2017 23:16

ja nu ska vi se om jag får ut 7 v. korten, de var 7 v. i torsdags, deras egna sida blev uppdaterad medn har inte hunnit med bloggen, men nu så   


Bernerhagen's Giro Ruby hane föddes: 04,35 vikt 202 g, vikt 7 veckor 26/10 1894 g

                     

Bernerhagen's Gira Black and Tan tik föddes: 05,45 vikt 218 g, vikt 7 veckor 26/10 1952 g

                 


Bernerhagen's Gaya Black and Tan tik föddes 07,34 vikt 204 g, vikt 7 veckor 26/10 1992 g

                       

Bernerhagen's Gipsy Black and Tan hane föddes: 08,06 vikt 144 g, vikt 7 veckor 26/10 1726 g

                         

vi är lite på språng hela tiden, men det gick någorlunda denna gång, med fotograferingen   

efter korttagning och kloklippning fick vi busa i rummet ett tag 

det är alltid kul 

     

jag ska visa min "storasyster" Clio och min matte Ylva att jag kan göra höga benlyft säger Gira    

       

Gipsy är väldigt glad i denna vita hundesn...lite tråkigt att han inte vill leka ...men...

                   

fick Älgko tjur o kalv på kort på viltkameran igår...fränt

 

nu är diskmaskinen på plats på Lillgården, äntligen   nu har vi fixat lite där, städat o gjort klart allt, känns skönt, nu kan de komma från Amerika när de vill    

 

åkte till lillkillen Rickard o Evelina en kväll, och dessa härliga Golden killar är bara för goa   

     

när man har varit ute i blötan o sprungit så blir man lite fika sugen säger Bernerhagen's Irmelin, , Irmelin o Bernerhagen's Avonlea "Pollys matte jobbar i Norge så de är här en sväng, snart åker de till Thailand i 14 dagar så då får de vara här Polly o Irmelin   

     

höstmorgon  

Bernerhagens Gersimi snart 8 år med Dottern Bernerhagen's Bellami 1 år

       

Petronellas Honey 

 

man blir trött av för mycke mat   

Bernerhagens Rå får inga valpar i november, jag är helt säker på att hon är tom   hade verkligen hoppats på smått där...men men så är det ,vi får prova igen till våren.

 

Bernerhagen's Queen är dräktig i allafall, hon ska valpa i mitten av november, det syns tydligt att det är smått där   så där blir det Ruby & Black and Tan valpar.

 

Puppy o Gersimi vet jag inte hur det är med än. Det är för tidigt att säga än.

 

Det är så många som vill hit och hälsa på, bekanta sig med rasen, hälsa på hundarna och så, vi kan tyvärr inte ta hit mer än de som ska ha valp här i de kommande kullarna, de som ska ha valp här får tidigast komma hit när valparna är 4 v. så det blir lite ont om tid nu före jul   

 

imorgon åker jag till Alvestad i Småland, det är uppfödarträff där med Cavaliersällskapet, ska bli så jättekul   jag åker imorgon vid 15.00 tiden och är hemma igen vid 22 tiden på söndag ca 

 

tog lite bilder när vi var ute och letade sork...  

       

grabbens Franska bulldog Engla var med o busade

                                                               

Zavanna Tyskimporten har fullt upp med hästen   den ä'r bara sååå intressant 

 

och här flyger de iväg 

       

Måndag morgon åker vi iväg och Veterinär besiktar G kullen, Elina ska med och få 12 v sprutan 

valparna är klara att flytta på torsdag, men Ylva har fått Dispens från JBV att hämta 1 dag tidigare så Gira åker på onsdag redan, sen är det dax för Bernerhagen's Jasmine att flytta tillbaka hem till Annalena o Finn och Bernerhagen's Olivia

ja nu går det undan....

nä nu ska jag ta och försöka sova lite blir en hektisk dag imorgon innan jag kommer iväg, ha de gott   /Anki 


Av Ann-Christin Silensjö - 23 oktober 2017 15:42

ja nu ska vi se om Petronellas valpar kommer ut, jag missade ju totalt deras 4 v, kort, datorn har ju krånglat en del och idag kom usb minnet med alla grejer jag behöver för att "enkelt" göra en formatering av datorn...det känns som att tiden här ute är ett minne blott   ja ha allright ...Anki ska formatera om datorn och fixa iordning den så allt blir ok ...vet ni just nu känns det som ett skämt   hur i hela friden ska detta gå till...ja ja det får tiden utvisa

förra veckans kort på Petronellas valpar, blev bara borta, jag trodde de var ute men upptäckte igår att det inte var så   till saken hör att jag som sagt var trodde det var ok, vet att jag funderade lite under veckan på om de verkligen hade kommit urt men så försvann de, 

i torsdags när jag skulle ta de nya korten på jasmine små, tänkte jag vad är detta för kort...men jag visste ju att jag hade dem i datorn, så jag raderade dem alla...

och de korten var Petronellas valpars 4 v kort, som inte alls fanns i datorn...  

men nu så ska vi se om det inte ska funka

första ska jag tala om att våran lilla "Ayla" Norrlyckans Freja

 

har varit jätteduktig på Älgjakten även i år, de sköt 3 Älgar för henne i år   även om en del tycker det är otäckt med jakt o så, så är hon duktig, hon är avlad och tränad att jaga Älg, hon har det i sig och gör det jobb hon ska, hon är duktig på det , och hon är våran lilla tjej precis som de andra hundarna här   

nu till Petronellas små, nu vet ni att det kommer massor med kort på samma hund så de som ska ha valparna får följa sina små från alla vinklar o vrår, så är det här 1 ggr i veckan på varje kull,

Bernerhagen's Harmony Ruby Tik föddes: 00,55 Födelse vikt: 273 g, vikt 5 v 22/10, 1634 g

                                   

 

Bernerhagen's Humle Ruby Hane föddes: 01,50 Födelse vikt: 287 g, vikt 5 v 22/10, 1504 g

                             



Bernerhagen's Honey Ruby Tik föddes: 02,59 Födelse vikt: 270 g, vikt 5 v 22/10, 1141 g

                               

 

Bernerhagen's Hamlet Ruby Hane föddes: 03,31 Födelse vikt: 313 g, vikt 5 v 22/10, 1607 g

                     

nu har vi blivit vägda och fått klorna klippta, nu blir det lite bus

                                           

nu har båda kullarna flyttat ut i hallen

         

var bara tvungen att ta en hel massa kort på dem alla när Petronella och hennes små kom ut i hallen...kolla välkomstkomite'n kan man bli annat än varm i   det är våra hundar men jösses vad jag älskar dessa små vänliga omtänksamma små vareolser...jag blir tårögd av att se hur vänliga o snälla de är, så goa mot varann och alla små...kan man annat göra än bare älska dem     

                     

sen blev det en tupplur 

         

en natt drömde jag att Puppy Tyskimporten  fick 6 små juveler, vill så jätte jätte gärna att det ska bli ett gäng små där 

jag drömde att det blev 4 tikar o 2 hanar....och att vi måste bygga ut hela huset snart   nä det drömde jag inte så klart      

men när jag vaknade där på natten så förstpd jag att jag måste bara måste vara ebn sån därr "sanndrömmare" det förstod jag då...klart jag är   det vore mer än fantastiskt om det vore så   skämt o sido...hoppas det blir några

det får bli hur det blir men allt är en dunderbonus och jag bara hoppas att det är valpar där   jag har hört att man kan göra regndans o så...här gör vi valpdans       

en liten sväng ut på gärdet...

   

väl hemma och innanför grinden blir det "godisregn" 

         

var hos ena sonen han var klar med sidorna i trappan , blev verkligen jättebra, nu ska det svarta räcket upp, eller ledstång eller var det heter

 

när det blir kvällen och vi ska gå till ro här på bernerhagen är hedvig förs på plats   då har hon bäddat och fixat så det är bara att lägga sig   

 

 nä nu ska jag gå med alla små ut på stora gärdet, sen blir det upp till "Lillgården" vårat andra hus o fixa lite , våra gäster har åkt hem nu, känns lite tomt faktiskt , de har varit här sammanlagt i 4 månader drygt sen i juni  fast i 2 omgångar.

Bernerhagen's Rå jag trodde hon var tom, men kanske är det några små ändå därinne kanske är det så....  hoppas hoppas 

ha de gott till nästa gång /Anki    


Av Ann-Christin Silensjö - 19 oktober 2017 14:33

ja idag har Jasmines små juveler blivit 6 v. redan, men idag var ingen bra fotograferingsdag   så jag tror att vi nöjer oss med 1 kort på varje valp idag...och det var precis så vi fick till dessa   idag hade de brått och mycke spring i benen ska ni tro       

Bernerhagen's Giro Ruby hane föddes: 04,35 vikt 202 g, vikt 6 veckor 19/10 1574 

 

Bernerhagen's Gaya Black and Tan tik föddes 07,34 vikt 204 g, vikt 6 veckor 19/10 1645 g

   

Bernerhagen's Gira Black and Tan tik föddes: 05,45 vikt 218 g, vikt 6 veckor 19/10 1595 g

 

Bernerhagen's Gipsy Black and Tan hane föddes: 08,06 vikt 144 g, vikt 6 veckor 19/10 1432 g

 

  ja en skulle nästan tro att det skulle bli snö så busiga som de var idag   

efter den såkallade fotograferingen, vägde vi dem, sen fick de leka i stora rummet o gissa om det var kul 

  

   

  

                           

lilla Gipsy satt länge o väl hos denna vita mopsen...

   

men till slut tyckte han nog att den var lite väl tråkig   

                 

nu sover vi gott i hagen i hallen 

Petronellas små växer o frodas med   

       

titta här vad jag har fått     en målad tavla utav en mästerkonstnär (Crille Mollys husse) vet ni hur glad man kan bli av vissa saker    tack snälla Annika o Crille    

   

Bellami och Willemo 

här var vi hos Christian & Nathalier och de andra barnen våra å bjudna på middag vilken lyx   

   

hösten är defenetivt inte min årstid, men i bilen med värmen på i bött...så måste jag kanske erkänna att visst...lite fina färger är det ju....  

     

kvällspromenad med lilla Hedvig som nyss fyllt 2 år    jag älskar alla våra hundar från botten av mitt hjärta...det gör jag verkligen   men Hedvig är en bit av mej, vi har en hel del saker gemensamt hon o jag 

vi är stora o klumpiga, vi är inte bra på att smyga och göra oss små, när vi kommer så dundrar det i marken och ingen missar oss, vi gillar att äta   är ganska nöjda med livet som sådant,  lite tröga och inte skärskilt snabba, men vi gillar varann   vi har lite samma tänk om man säger så     

fast en sak är jag lite osäker på...jag är livrädd för Älgar, skulle vi gå på en Älg så tror jag hon faktiskt är snabbare än mej där   ...kanske skulle hon springa ifrån mej...ialla fall en bit...

jag får bara stanna o gilla läget...det har hänt att jag fått syn på dem...först stannar hjärtat...sen blir jag stel...blodet fryser till is...sen sköljer paniken genom kroppen som elektriska vågor...det har hänt att jag fått springa...jo det är så   ibland är det bra att bo i skogen   

                       ja nu plöjs det för fullt, åkrarna har blivit tröskade, och säden är inne, så djuren har mat under vintern , ja och vi också, det är plöjt, och allt har gått till ro känns det som, som om täcket har lagts på, och allt går i vila.....

löven faller , träden somnar...tiden står liksom stilla...  

     

  men så plötsligt händer det....

             allt får liv igen...  

              men men det är många månader... långa veckor och några dagar till det .... men man får se det positiva i allt ...så om dryga 6 månader så...smäller det till....

då knackar våren på, på våra dörrar....  

men vi ska ha jul först och lite annat...sen jädrar...

  blir det vår och sommar...så fint det känns att säga det...varmt o gott         dä ä tider dä 

ja tur man har drömmar   

  ha de gott till nästa gång / Anki                   

Av Ann-Christin Silensjö - 14 oktober 2017 15:14

ja nu är det dax för lite kort på Jasmines valpar, de skulle ha varit ute i Torsdags, men bättre sent än aldrig heter det väl     

Bernerhagen's Giro Ruby hane föddes: 04,35 vikt 202 g, vikt 5 veckor 12/10 1350 g

                 

Bernerhagen's Gira Black and Tan tik föddes: 05,45 vikt 218 g, vikt 5 veckor 12/10 1432 g


                             

Bernerhagen's Gaya Black and Tan tik föddes 07,34 vikt 204 g, vikt 5 veckor 12/10 1410 g

                       

Bernerhagen's Gipsy Black and Tan hane föddes: 08,06 vikt 144 g, vikt 5 veckor 12/10 1270 g
Gipsy tänker inte vara med på sånt trams som fotografering , han har andra planer för dagen...vila o ta det lungt tex   
               

 ja det var det vi hade på att bjuda på idag, 

vi har varit o parat Puppy nu, så nu håller vi alla fingrar tår o tassar här       

sen har vi en liten Idun på ingång här   återkommer mer om detta senare.

idag har vi haft folk från Stockolm här o parat med Bernerhagen's H. Lindelou så får vi hoppas det blir ett gäng sötisar där   

igår var vi iväg och gjorde nytt   intyg på Bernerhagen's Gersimi hon fyller 8 år nu den 8 november och allt var bara fint, en son till Lindelou var också med han gjorde ua på   3½ år och en son till Bernerhagen's Silje , Bernerhagen's prins gjorde ua på   4 år o 2 mån.

 imorgon kommer de och ska kika på Bernerhagen's Petronellas små, de är 4 v. imorgon söndag    

ha de gott till nästa gång   Anki
Älgjakten är i full gång här, de har sköte en kalv och en tjur för våran Ayla, duktig tös det   

 

 

Av Ann-Christin Silensjö - 11 oktober 2017 12:06

ja i söndags var Petronellas valpar 3 v, jösses vad fort det går ...min stationära dator lever lite sitt egna liv, men väntar nu på en sticka med windows och lite uppdateringar från supportern, hur nu detta ska gå till...men men det får vi ta då   försöker uppdatera bloggen på den andra datorn nu

Petronellas små har börjat äta lite vanlig mat, uppblötta torrkulor mosade med välling på 

         

vi fick städa lite, och byta allt   

   

Bernerhagen's Harmony Ruby Tik föddes: 00,55 Födelse vikt: 273 g, vikt 3 v 8/10, 1045 g

                     

Bernerhagen's Humle Ruby Hane föddes: 01,50 Födelse vikt: 287 g, vikt 3 v 8/10, 1143 g

                           

Bernerhagen's Honey Ruby Tik föddes: 02,59 Födelse vikt: 270 g, vikt 3 v 8/10, 664 g

                           

Bernerhagen's Hamlet Ruby Hane föddes: 03,31 Födelse vikt: 313 g, vikt 3 v 8/10, 1119 g

                         

den lilla valplådan blev för liten, så nu har vi flyttat till stora lådan     

           

och  Jasmines små fick flytta ut i hallen

           

igår var vi o tog prog. prov på puppy

 

inför parningen, för att se var i löpet hon är, vi har en bit att åka så det är bra att veta , provsvaret kom idag 13,8 låg det på, så i kväll eller imorgon bitti blir det att åka  sååå spännande   

    

när vi ändå var i Åmål passade vi på att hälsa på våran Bernerhagen's H. Lindelou han är 7 ½ år nu och hjärtfrisk, han bor hos Anette i Åmål

 

nu åker de...ett gäng då och ett gäng då....de samlas på gärdet längre bort, man hör suset när de lyfter, man hör deras tjatter dåna över skogen...det är som en sorglig osmörjd mistlur   det känns så sorgligt...så länge innan de är tillbaka, kvar blir vi här i kylan....hösten o vintern är inte min tid   

men...när de sen kommer åter ...då vet vi att våren är på väg...blir så glad när man hör deras sång dåna över trädtopparna ...hjärtat tar ett extra skutt i brösten...gåsplogarna kommer   vilken lycka   men det är en tid innan dess.....


 

kvällspromenade med Ayla o Hedvig o gubben och lilla Sullyvan

 

jag å Ayla ska ut o cykla

     

Hedvig är så snäll mot Elina...Elina är inte så skärskilt snäll mot Hedvig, Hedvig har ett lika stort hjärta som hon är stor   

   

 Bernerhagen's Elina

Tricolorgänget  

       


Pizza kväll hos Jimmie en av tvillinggrabbarna våra   

Christian den andra tvilling grabben, och mellan pojken Robert...lillgrabben Rickard Jobbade , känner mej så rik att ha dessa 4 underbara och deras underbara flickvänner, finns inga rikedomar i världen som är större än dessa    



     


håller på med lite nya formar och har gjutit lite

                   


ikväll ska vi gjuta flera pumpor

    

kottarna blev jag jättenöjd med, 26 cm långa är de, ligger alldeles utmärkt på portstolparna   

       

de lyser fint på kvällen

   

här är jasmines små ute o tultar innan de flyttade ut i hallen

   

vädret ändrar sig snabbt nu

       

så där jag nu hoppas jag detta kommer ut och det var allt för denna gång , ha de gott /Anki     

Av Ann-Christin Silensjö - 6 oktober 2017 13:53

ja nu har de små juvelerna i G kullen blivit 4 veckor igår torsdag faktiskt,

 

här kommer nu ett gäng bilder på de små,  håll till godo ni som är de stolta ägarna till dessa 4 små     


Bernerhagen's Giro Ruby hane föddes: 04,35 vikt 202 g, vikt 4 veckor 6/10 1171 g

             

Bernerhagen's Gira Black and Tan tik föddes: 05,45 vikt 218 g, vikt 4 veckor 6/10 1289 g

               

Bernerhagen's Gaya Black and Tan tik föddes 07,34 vikt 204 g, vikt 4 veckor 6/10 1249 g 

       

jag tror någon lipar åt tant Anki   

           

Bernerhagen's Gipsy Black and Tan hane föddes: 08,06 vikt 144 g, vikt 4 veckor 6/10 1057 g 

                 

fick även några kort på Bernerhagen's Elina hon har blivit stora damen nu känns det som, hon är med oss hela tiden och ser till så vi sköter om mammorna och de små valparna på bästa sätt   

hon har väldigt svårt att stå still, men plötsligt händer det   

     

idag har vi lite trädgårdsarbete framför oss, det gillar de allihopa, man får väldigt fin hjälp här på bernerhagen kan jag säga...oavsett om man vill eller inte, så är de rediga dessa små   ibland får man ha en ängels tålamod, lövhögarna som man nyss krattat upp ...finns inte längre , grenarna får nya liv....ja det är som det är   

men förbaskat härligt är det ....o ja bara älskert   


                      

ha de gott till nästa gång / Anki   


Av Ann-Christin Silensjö - 3 oktober 2017 22:35

ja nu är det hög tid för uppdateringar här på Bernerhagen, de snya korten på petronellas små juveler skulle ha varit ute i söndags, men vi har haft lite krångel här med datorn igen, men med lite support hjälp så får vi nog till detta idag .....


 

de håller på att öppna ögonen, inte alla har öppnat helt   

 

Bernerhagen's Harmony Ruby Tik föddes: 00,55 Födelse vikt: 273 g, vikt 2 v 1/10, 761 g

                     

Bernerhagen's Humle Ruby Hane föddes: 01,50 Födelse vikt: 287 g, vikt 2 v 1/10, 892 g


                   

Bernerhagen's Honey Ruby Tik föddes: 02,59 Födelse vikt: 270 g, vikt 2 v 1/10, 491 g

               

Bernerhagen's Hamlet Ruby Hane föddes: 03,31 Födelse vikt: 313 g, vikt 2 v 1/10, 902 g

                         

ja alla dessa korten är till de som ska ha valparna , så de kan följa sin lilla, därför är det så mpånga kort på var och en av dem,

Jasmines små är snart 4 v, på torsdag faktiskt, imorgon kommer Bernerhagen's Giros matte och hälsar på, de andra kommer till helgen och kikar till sina små   

de äter riktig mat nu och är avmaskade 

lite skumt verkar det   

                 

ja da lite fick de i sig, men jag tror vi ska ta och städa lite och byta torrt hos dem   

sådär ja ...lite bättre   

   

Bernerhagen's Elina är med o kikar på allt jag gör   

           

ja lite kort när vi var på kvällspromenaden igårkväll, himmelen var så jättefin

   

Ayla har fått något i näsan....kanske är det Älg hon känner hon markerade på ett annat ställe med

 

här vädrar hon också...

     

lite nytt på gjutfronten här...

                 

   

lite svamp har det blivit med, håller på att torka lite i svamptorken...när de är torra o klara ska de ut på långfärd till sin nya ägare   det är ju inte överallt det växer kantareller 

   

mycke Björnbär blir det med


   
nä nu ska jag ta ett ryck till här samtidigt som jag lyssnar på ljudboken Jussi Adler-Olsen Journal 64  

"Puppy" My Exotic World Twice as Nice  våran Tyskimport

  

har börjat löpa , så nu håller jag på och planerar färden till den otroligt vackra hane som hon ska paras med   detta ska blir riktigt riktigt kul 

ha de gott till nästa gång /Anki            


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards