bernerhagen

Alla inlägg under april 2009

Av Ann-Christin Silensjö - 28 april 2009 00:00

nu sitter jag här efter 1 tim. på datorn kikat runt lite på olika blommor, klockan har slagit tolv nu, vi är inne i spöktimmen  nu....hu (-:   

jag har planterat om lite idag , jag önskar dygnet hade dubbelt mera timmar ibland, har några kuliga saker på  G, man har nästan inte tid att vara inne, det är så himla vackert ute, bara idag vad björkarna slagit ut, vi är snart inne i maj, och maj månad är det vakraste månad av alla enligt mitt tycke, allt är så roligt ute nu så det är svårt att få något gjort inne, knappt att man vill laga mat. Som sagt var jag med en inger och parade i Norge, "shar pei" ja vi parade inte ens , vi lämnade tiken där, fint ställe och jättetrevligt folk, det var riktigt kul. Hoppas det nu blir valpar, våran lilla Amalia har fått ett bra hem och de trivs med henne och hon trivs med dem, på landet med barn  katter hönor och kanin vad mer kan man begära, det är helt underbart när det löser sig så här, men jag tror inte det går en endaste dag utan jag tänker på den rackarns hunden, jösses vad jag längtar efter henne ibland, hon har ett speciellt rum i mitt hjärta, jag älskade verkligen den damen, men tyvärr så funkade det inte, men nu har hon det jättefint, bra folk och ja vad mer kan man önska ...

intygen har kommit in på skk nu på hundarna såg jag , det var bra, nu är det Larv som gäller den 9 maj tror jag det var, ja det var väl allt för ikväll, ska försöka få någon timmes sömn i natt, men det är väl lönlöst som vanligt antar jag, jag känner redan nu i lederna att det inte bådar gott, kanske är det blåst och oväder på G, det känns nästan så natti natti

ps imorgon ska jag sätta ut "överskottet"  på en del plantor på min hemsida så får vi se hur det går, har aldrig gjort det förut, men det ska bli spännande det blir väl mest Pelargoner antar jag...

Av Ann-Christin Silensjö - 21 april 2009 21:59

idag har man nästan fått köldskador ju...ska bli lika kallt imorgon med burr...men det ska bli fint fram till helgen, härligt, jag har nästan planterat om alla mina blommor iallafall pelargonerna, har en del av änglisarna kvar. Till helgen ska jag med en kompis till Norge och para det ska bli kul, vi åker på fredag fm. här är allt som vanligt, Fiddeli är i slutet av sitt löp, likaså Elvira, Sol har nyss börjat löpa, sen tar det ett tag till nästa omgång ska till att löpa.

Vi har faktisk fästinginvation här kan man säga, katten är full av fästingar, hundarna en hel del, det är smått som kryper på pälsen, men katten som är överallt han har många, det är faktiskt otäkt, jag har haft ett par stycken på mej redan själv, inget vidare, men ändå värre sen när älglusen kommer, det är vidrigt, inte för att fästingen är så mycket bättre, men älglusen ...ja jag tror det är snäppet värre faktiskt..usch jag gillar dem inte

vi har anmält till Larv 3 av hundarna i maj, sen blir det Ransäter troligtvis, det blir väl våran utställning i år, under sommaren, vi tar nog ett par till hösten i  Norge, annars blir det lugnt, vi ska ju para Dezzy i juni om allt går som det ska,

mina hästtankar har inte blivit allvar ännu, jag skulle behöva diskutera med min kompis...jag skulle vilja ringa henne och få ett råd, men det går ju inte..hon är ju borta, det är 2 månader och 4 dagar sen hon lämnade oss, det är det värsta, jag tänker på henne nästan varje dag, jag tänker ...jag måste ringa henne, berätta, bolla för och nackdelar, svallra om saker jag hört, jag har en fantastiskt nyhet som jag har fått veta för någon dag sedan, som jag så gärna vill att hon ska veta, jag får inte skvallra ännu (-:

men till henne hade jag gjort det ändå, hon hade tyckt som jag, att det är bäst, en riktigt riktigt rolig nyhet, som man nästan måste skvallra om för det är så roligt, en sådan glädje, men jag kan ju inte berätta för henne, det är så tråkigt, så jädrans sorgligt...Jag såg hennes hund igår, hon hade nyss köpt en valp innan hon blev sjuk, jag såg de var ute på promenad med den, den är hos hennes syster, den är nog drygt ½ år nu.

från det ena till det andra...

jag har lyssnat på en ljudbok "Den som vässar vargens tänder" och den var riktigt riktigt hemsk faktiskt, jag brukar inte bli illa berörd på det viset när jag läser eller lyssnar på en bok , men detta var magstarkt, slutet var fruktansvärt,

imorgon ska jag börja på en ny, vet inte riktigt ännu vilken, jag har handlat på rean så jag tror jag har 8 olika att välja mellan, så vi får se vilken det blir, man behöver nästan ett litet uppehåll, innan man kan låta en ny historia ta fart, den gamla boken måste hinna lägga sig till ro först liksom. /Anki


Av Ann-Christin Silensjö - 14 april 2009 18:57

Är det bara jag som håller på att bli helgalen på alla telefonförsäljare, som ringer, jag har haft min telefon spärrad i Nix förut, jag visste inte att man skulle göra om det efter 2 år, så jag fick ringa telia och fråga vad som har hänt, det var då hon upplyste mej om att man bör förnya innom 2 år, om man fortfarande vill vara spärrad mot insamlingar, telefonförsäljare och så var det något mer...minns inte...jag blir så jädrans irriterad, kanske man håller på ute i rabatter eller dyligt, jordig och dan om händerna, så ska man skynda sig till telefonen torka av händerna och suck....i andra änden hör man en klingande röst  - hejsan är det Ann-Christin, vad trevligt...själv studsar man på stället...nästa replik...vi tänkte bekräfta att din adress stämmer...-vi ska skicka dej en present!...

en present?...

då brukar jag säga...

-jag vill inte ha någon present som jag måste betala för

- en present är en gåva ...hej och tack...klick..

ja så otrevlig är jag, men vad ska man göra då?? de driver en till vansinnet ju...så idag ringde jag Nix igen 020-277000 så nu får vi hoppas de stillar sig igen...           

idag har jag fått mina nya Narrhuvor, har nyss planterat dem, det är sååå roligt (-.


Av Ann-Christin Silensjö - 13 april 2009 21:08

här har allt bara varit fint, en lugn och härlig Påsk, med mycke sol , god mat, och familjen samlad.

 Men "gubben" som har arbetat på egen hand, fick en svetsloppa i ögat i lördags, aj aj aj

han har slipat o svetsat och gjort nya fina grindar till tomtens inhägnader, men utan skyddsmask, kan det bli tokigt, vi fick allt upp idag till sjukan, de fick bedöva ögat och plocka bort den lilla "loppan" som så fin satt där, men med lite panodil, salva o solglasögon så hoppas vi på snabb tillfrisknad.


Jag har fått något tokigt i huvudet som inte riktigt vill släppa tagen, jag har blivit hästsjuk igen, tänka sig...


ingen bra iden men det dyker upp ibland, har varit utan häst i 3 år nu, ja det lär inte bli någon mer Irish cob eller Tinker nått mer, utan det får väl bli någon Nordis bruks eller fjording, en till mej och en till gubben...ja vem vet, det lär inte heller bli någon mer uppfödning här, det var alldeles för slitsamt när märra blev sjuk o vi stod kvar med fölet, nja...det vill jag inte vara med om något mer, så kanske 2 vallacker skulle passa bra, ifall ifall jag skulle trilla dit och vilja ha en "plutt" trots allt... nej vi får se, Christians tjej Sandra vill gärna ha en häst, så bara för hennes skull så skulle jag gärna vilja skaffa en, hon är en riktig "svärmorsdröm" vår Sandra, så jag skulle mer än gärna plocka ner månen till henne om det hade gått...så vad är då en häst... jo jag får nog jobba lite på det, stallet står ju tomt men 6 boxar och järden finns det så det räcker till en hel karavan, sadlar och träns finns ju med, så varför inte....som mest med Åsnor och laman hade vi 15 djur här (utan fölen), förutom fåren, 2 lamor som blev 3 till slut, 2 åsnor som blev 5 till slut, och en massa hästar...

                   ja vi får se... ha de gott /Anki


Av Ann-Christin Silensjö - 9 april 2009 12:31

idag bär det iväg...

Jag lever i en värld där det ”finns” Tomtar, Troll, Vättar, Häxor, Bäckahästen & Näcken och alla andra som hör till. Jag vill tro det åtminstone, jag vill leva lite med tron att det finns, jag vill tro att det finns små vättar i höet i stallet, jag vill tro att det finns små runda troll med stora öron i svamparna i skogen, jag tror att bäckahästen dricker vatten ur tjärnet, och att näcken spelar i forsen… det är den delen av mej som jag aldrig vill släppa, livet blir så mycket lättare av att kunna ”leka” med sin fantasi, jag vill att det ska vara så, jag vill kunna se den lilla vätten som gör trollflätor på våra hästar om natten…eller som kilar över gräsmattan i gryningstimmarna, med sin lilla lyckta för att hinna till sin stubbe, så ingen ska hinna se honom…Ja så vill jag att det ska vara, och självklart tror jag att häxorna åker till blåkulla idag.


Skärtorsdagen är enligt folktron framför allt den dag då häxorna begav sig till Blåkulla  på lämpligt redskap. Eller på t ex ett husdjur. Detta förorsakade allehanda försiktighetsåtgärder i form av gömda kvastar och spisrakor, stängda skorstenspjäll och gevärsskott i luften för att försvåra häxornas förehavanden. En och annan påskeld kunde därtill råka bli för tidigt tänd. Med hjälp av en nål kunde häxan öppna ett hål i en vägg om så skulle behövas, stort nog att ta sig igenom.På färden tog hon ibland med ett barn som skulle värvas till Satans tjänst. Berättelser från barn eller vuxna som sade sig på detta sätt blivit bortrövade blev i häxprocesserna det enda beviset - och det enda som behövdes - när häxan skulle fällas.Under tiden som häxan befann sig på Blåkulla kunde omgivningen inte märka att hon gett sig av, utan hon tycktes fortfarande befinna sig på sin vanliga plats.Förutom påsken sades Blåkullafärder också äga rum på Valbergsmessoafton.”Häxorna” återvände inte hem förrän på påskdagsmorgonen.

 Men var finns självaste ”Blåkulla”? – Jo

Mitt i Kalmar sund i höjd med Oskarshamn i väster och Ölands norra udde i öster ligger Blåkulla, eller som ön egentligen heter -Blå Jungfrun. med varierande terräng. Vatten och vind har format ön genom tiderna och givit den dess på höjden rundade form. Ön består av granit och viss del sandsten men den har också tät löv/ barrskog. Det finns flera grottbildningar samt en mystisk stenlabyrint uppe på höjden. Enligt gammal folktro är det hit häxorna vallfärdar för att ha orgier och sammankomster med djävulen. Blåkulla har aldrig haft någon bofast befolkning. Än idag undviker sjömän att vidtala ön vid dess riktiga namn -Blå Jungfrun, för att detta för otur med sig under båtfärden förbi ön. I stället kallar man ön vid andra namn som t.ex Jungfru, blåkulla eller kärringen. Det finns många fler smeknamn på Blå Jungfrun. Vid gynnsamma väderförhållanden kan man se ön som höjer sig likt en hög kulle i sundet och den är också känd för att skapa en timglasliknande hägring vid varmt och lite disigt väder. Besökare som tar med sig saker t.ex stenar eller växtdelar ifrån ön, har berättat om hur de blivit drabbade av otur och olyckor tills dess att de har åter har fört sakerna tillbaka till ön.

Vad är en häxa?

En häxa är en person som tros ha övernaturliga, magiska krafter. Magi existerar i varierande grad i olika trossystem runt om i världen. I västvärlden var häxa i folktron en trollkunnig kvinna. En manlig motsvarighet kallades vanligen trollkarl. En häxa eller en trollkarl var en person som enligt kyrkan hade försvurit sig till Satan och regelbundet mötte honom och lärde sig magi av honom. Till sin hjälp hade de bl. a. en trollstav och lämplig trollformel. Enligt tron kunde en häxa få kor att sina, ge missväxt, kasta besvärjelser, förvandlas till djur och bota. Under vissa perioder såg samhället/kyrkan häxor som ett hot. I dessa tidsperioder förföljdes häxor, så kallad häxjakt. Det kunde även handla om så kallade kloka gummor och gubbar. En klok gumma kunde hjälpa och bota de sjuka. Kvinnor (och män) som valde att leva kvar i den flera tusen år gamla naturnära traditionen och inte ansåg sig behöva den auktoritära kyrkan. De stämplades av kyrkan som farliga eftersom de vägrade inordna sig kyrkans regi, förföljdes och dödadesDen traditionella häxan i Europa var en oftast en fattig gammal kvinna, men även unga, förmögna kvinnor och män kunde anklagas. De flesta häxor var kvinnor, men även män föll offer för häxprocesserna. På Island och i Finland var rent av de flesta häxor män. Generellt även om kvinnor var i majoritet, så fanns det nästan alltid en minoritet män i häxprocesserna.

 Brännas på bål…

Vi tänker oss nu att alla häxor blev brända levande på bål, men även avrättningsmetoden skilde sig mellan länderna i Europa. Häxor kunde bli både hängda och brända, och det sistnämnda straffet användes mest för häxor som ansågs allra värst. Häxprocess i Sverige är inte representativa i fallet; i Sverige brändes häxor en mycket kort tid - förutom några enstaka ströfall, som det mot Elin i Horsnäs 1611, avrättades nästan alla häxor i Sverige under Det stora oväsendet 1668-1676, vilket skilde sig från resten av de häxbrännande länderna - dock var de svenska häxprocesserna uppmärksammade och ledde till nästan 300 människors död.De mest berömda svenska "häxorna" var Märet Jonsdotter, systrarna Anna och Britta Zippel(Sippel) och Kapten Elin. I Sverige var straffet också milt i jämförelse med andra länder, då häxorna här blev halshuggna innan de brändes; åtminstone under den stora häxpaniken mellan 1668 och 1676 finns det bara ett enda bekräftat fall då en häxa brändes levande; Malin Matsdotter i Stockholm år 1676. I de svenska häxprocesser som inträffade före år 1668, ska det också ha funnits fall av personer som brändes levande på bål, bla under i Häxprocessen i Finspång under häxjakten i Östergötland på 1610-talet, men de svenska fall där "häxor" bränts levande på bål torde ändå aldrig ha varit mer än en knapp handfull.

Häxor idag

I dag finns det människor som kallar sig häxor. Dessa kvinnor och män försöker finna tillbaka till en andlighet som baserar sig på naturens rytmer, jordens växtlighet, död och uppståndelse nästa vår. Som iakttar naturen och försöker finna likheter i naturen som i människokroppen med det yttersta målet att återfinna en balans med jorden som håller på att gå under av exploatering. Detta innebär även en öppenhet för de krafter i växter, månen och annat som kyrkan och därmed samhället så länge förnekad och förvägrat människor och i synnerhet kvinnor som så självklart återfinner sina exv. mentruationsrytmer i månens rytmer (13 av varje pr. år). Att kalla sig häxa kan vara tveksamt av två anledningar: att ordet har en negativ klang, att ordet inte har använts av de kvinnor och män som brändes på bålet Under 1900-talet har det uppstått häxrörelser, som betraktar sig som religioner

, alltså religioner där utövarna kallar sig häxor. En av de största häxreligionerna är Wicca.

     Så det blir väl att ta fram kvasten idag  vänner och ta en tur….

                                              GLAD PÅSK!!

Av Ann-Christin Silensjö - 5 april 2009 21:58

idag har vi haft en ganska så fin dag, blåsigt och lite kallt, men solen har varit framme nu i eftermiddags, i dag har vi fått igång vårt växthus, så några av våra "inneboende"  har fått flyttat ut. Det känns härligt, men en sak bekymrar mej , växthuset är nästan fullt, men det syns inte här inne att en del har fått flyttat ut, så jag är lite fundersam, vart de andra växterna ska fåplats...hm...


ja ja...det ordnar sig säkert ...


igår hade vi påskmarknad här i Botilsäter, det var kul, där såldes korv, mattor, rökt sik, marmelader, hembakat bröd, äppeldricka, fårfiol, ullprodukter, stickde tröjor, halsband,växter, ljus, tuppar & hönoroch all annan hemslöjd man kan tänkas sig, grillad korv kaffe o bröd fanns det med, ja det var en roligt dag, sådana där små marknader på bygda är lite småmysiga, det kan få en att dra några djupa andetag och känna ro i det hela, och tacksamheten att man faktiskt bor som man gör, mitt på vischan. Detta kommer att klinga dåligt i mångas öron, men detta är mina tankar och hur jag känner det, kanske inte någon mer som tämker så men faktiskt så gör jag det, en av grabbarna våra och hanses tjej frågade om vi ville åka med till Karlstad och gå på bio, "män som hatar kvinnor" och visst det nappade vi på, jag har en fallenhet för att gåokring med hörproppar i öronen och lyssna på ljudböcker, så jag har hört de andra böckerna. Så självklart ville vi se filmen, 2½ tim var den tror jag, men det var värd varje minut, det var jättebra, men hemsk. Nu kommer jag till saken , vi parkerade bilden detta var fredag kväll bion började 21.15 , vi fick gå en bra bit, men vettni jag hade fullt upp ska jag säga, jag tänkte där jag gick, stackars dessa fantar som bor här, vad ser man av våren här, jag tyckte synd om ungdomarna, ja där ser man, när man bor i skogen, så ser man bara naturen, man ser hur det grönskar, man ser alla flyttfåglarna, man hör dem hela dagarna, ja man är liksom ett med naturen på nått vis, så skadad man blir av att bo så här, att åka in till Säffle eller Åmål att handla går väl an, då och då, men att ta sig till Karlstad det känns kul att åka dit, men jag skulle aldrig , aldrig kunna bo så, och jag skulle inte vilja att mina barn bodde så, när en annan kommer tex till göteborg, det känns så stort, eller när jag följde med en kompis till Danmark för 2 år sen, klev av tåget i Köpenhamn, oaw... ja snacka om att äta blängsylta, jag var verkligen tvungen att titta på folk, inte för att det var något konstigt med dem, men hur alla såg ut så olika så ja, vi kom samma dag som det var någon demostration om något "ungdommenshus" som skulle läggas ner, så det var lite kravaller och så, men ärligt så var jag glad när vi väl satt på tåget hem igen, slippa piketbussar , helikoptrar och bråk, jättekul att se sig om lite,

men skönt att komma hem,

-Tänk å höppe i träböttera, å på me Torsbykavajen, håre på änne av blåsta, skit under nägglera, de e live dä se...passar mej väldigt bra, jag bare älsker live på lanne... i alla fall vid denna årstiden (-:


imorgon ska jag och Tove till vetrinären (gråhunden) hon ska vara med inågot forskningsgrejs, där man ska lämna blodprov, det är många hundar i tidig ålder som får diabetes i både Gråhunden & Jämthunden, så de sökte frivilliga tikar som var över 6 år, och eftersom Tove snart är 10 år så tyckte vi det var intressant att vara med, så nu är alla papperna klara , så nu är det bara blodproven som ska tas, sen ska allt skicka in, nej timmen börjar bli sen så det är väl dax att börja förbereda natten, innan John Blund tittar fram godkväll /Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 1 april 2009 14:55

hejsan!

idag har vi en strålande fin dag, hundarna har varit ute hela dagen till och från och lekt med sin nya kompis, men han sover så mycket, det är lite tråkigt....ha de gott hälsningar Anki

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards