bernerhagen

Alla inlägg under augusti 2012

Av Ann-Christin Silensjö - 31 augusti 2012 21:49

imorgon startar skördefesten här på Värmlandsnäs, och vi ska vara med i Erserud båda dagarna jag och mor   här här hittar du hela programmet programmet: http://www.skordefestvnas.se/program-2012-3316927


lördag kl. 10:00 till söndag kl. 16:00
 
Årets skördefest bjuder på 29 stationer fulla med allt som gör Skördefest på Värmlandsnäs till årets höjdpunkt. Närproducerad mat, hantverk och kulturupplevelser av högsta klass. För fjärde året i rad kommer Emma Karp-Lundström att uppföra den uppskattade Potatistavlan på Bodaholm och Patrik Isaksson står för musiken under den magiska sensommarkvällen i Millesviks kyrka och Mojje kommer spela för alla barn. I år bjuder vi på många nyheter. Förutom ett gäng helt nya stationer så kommer det bjudas in till...
Bondbröllop och storstilad invigning av Kulturladan med landsbygdsministern. I år introduceras även SKÖRDEFESTPASSET. Ett kort som ger besökaren tillgång till ett antal speciella erbjudanden och rabatter runt om på skördefesten. Besök hemsidan, www.skordefestvnas.se för mer information, boendepaket och beställning av programbladet. .

Av Ann-Christin Silensjö - 29 augusti 2012 22:50

ja idag är valparna 3 ½ vecka   äter och gosar, eller kanske jag skulle ha skrivit grisar 

 

 valplådorna har börjat komma som jag har beställt till dem, registreringen inskickad idag till deras stamtavlor,

och avmaskade är de idag .

idag har Carina på Häggedragens kennel varit här och förgyllt min dag   alltid lika roligt när hon kommer,


lite nya kort på de 2 hanvalparna som finns kvar

     

  nu ska jag sticka lite, mitt Norska Lovikka garn har kommit yes yes yes...

och imorgon ska jag klippa mej, 1:a gången jag ska ut och köra "nya" bilen , det blir kul,  ha de gott till nästa gng /Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 27 augusti 2012 22:18

ja nu är det några dagar sen jag uppdaterade bloggen, tiden bara rusar iväg, det blir väl så när man har roligt   

ja valparna växer och blir stora, nu har vi hart  härliga valpfamiljer här redan   det känns jättebra verkligen, de rulllar på nu, ja valparna var 3 v. i lördags, nu har de fått börja äta uppblött valpfoder med starter mousse och babymilk på, jag måste hjälpa Dezzy lite så hon inte blir helt utsugen, hon äter ungefär 1 ½ l valpfoder själv just nu, och hon är rund och fin, så det är bra om vi kan hjälpa till lite, de har ätit 3 ggr idag och det fungerar jättefint, de är bra i magarna och så, jag visslar varje gång vi ger dem mat, och de vet redan att det är något skärskilt då, de blir helt tysta och stilla först, och bara lyssnar, sen kommer serinaden   det är helt underbart att se,

så här ser det ut   

       

efter maten måste vi få lite välling...  

sen så sover vi så gott...

 

ja det var detta med valparna,

Stefan krockade ju med ett Rådjur förra veckan, volvo bestämde sig ju för att lösa in vår bil, sy nu har vi en "ny" ja iallafall en annan, det blev en Volvo v 70 denna gången med, fast en diesel och en -04  ja det är jättekul, men det bästa är ju när man planerar att bta bil, så man är lite förberedd liksom, du blev det ju panik, vi kan ju inte bo 2 mil från stan och inte ha någon bil, så det är ju ett måste, men nu blev det ju bra ändå.

nu har vi iallafall hittat blåbär gubben o jag, nu har vi plockat 2 hinkar, helt underbart, vi har även plockat en del lingon, nej nu ska jag ta och tända i pannan, och rensa de sista blåbären, hade gott till nästa gång/Anki


Av Ann-Christin Silensjö - 21 augusti 2012 13:41

idag är valparna 17 dagar, de börjar morra och yla lite, försöker bita varann   

2 hanar är ännu inte tingade det är Black and Tan hanarna Leonard & Lee, jag har bytt ut korten på valparna sida idag http://www.bernerhagen.se/L_kullens_vikt.html nya kort och ny vikt


det är Lee som tittar upp här

och det är Leonard som kikar upp här


 

igår var jag och Birgitta på självlpockning av Blåbär, ja det är faktiskt sant, det var verklgien en upplevelse, stora buskar i rader med massor massor och åter massor av Blåbär   , de var jättestora och goda

ha de gott till nästa gång /Anki   

Av Ann-Christin Silensjö - 15 augusti 2012 23:26

 

ja nu har de små blivit 11 dygn, ja det går allt väldigt fort   men det är faktiskt skönt i början att det gör det, det har allt varit ett väldigt pass, så alla har fått varsin spene, och att alla har hunnit med när väl mjölken runnit till, men nu börjar det släppa tycker jag, Dezzy är en så jätteduktig mamma, jag borde lita mer på henne, men man ska alltid vara där och "lägga sig i"    alla mår bara fint, idag har vi klippt klorna , ja det var ingen lek på de små    men nu är det gjort, både på de stora och på de små,

har bytt ut korten på valparnas sida idag http://www.bernerhagen.se/L_kullens_vikt.html ögonen börjar spricka lite, jag ser att det glipar lite lite på en del   och då genast blir de "valpar" på nått vis, de blir individer på ett annat sätt...

internet och telefonen försvann här under em, och kom tillbaka här vid 23 tiden, tur var väl det, jag har "lovat" några av våra valpköpare att de nya korten skulle komma ut idag     , men än är inte timmen slagen , så jag hann

efter 500 kort ungefär, och det hetaste dagen på året, med värmedynor och allt så...ja vi fick några kort, men om man lägger värmedynan under filten så går det mycke lättare att ta kort på dem, eftersom de hela tiden söker sig till varann, så på något sätt fungerar det bättre tycker jag.


jag tänker så mycket på detta med Elvira   det är så himla tråkigt, jag satt och tittade på gamla kort, innan allt hände, hon hade ju ua på hjärtat vi parade henne  hon var drygt 3 år, hon had e 1 liten tricolorkille, men han klarade inte resan fram tyvärr, hennes sorg var stor, Dezzy valpade dagen efter, hon fick 7 st valpar, Elvira var full i mjölk och juvren jättestora, Elvira fick låna en av Dezzy en liten Tricolor kille som den hon miste, och det ögonblicket ser jag framför mej ännu   hon visste ju att hennes var borta, och när Stefan gav henne Dezzys lilla så var det som hon tänkte  "har han kommit tillbaka"   åå jösses vad jag blev tagen av stundens allvar, jag såg knappt Dezzy och  glömde både tid och rum, Elvira tog honom till sig, och sköttehonnom som sin egen, det var lilla Jeremias i J-kullen,

finaste goaste lilla Elvira med det tjockaste goaste Jeremias.... han vägde 1 kg mer än de andra när han flyttade, han var som en liten Bernervalp   han var som en korv hela han   


     

sen när vi skulle ta 4 års intyget på hjärtat, så hade hon blåsljud, vi tog henne ur avel med en gång givetvis, vi tänkte hon skulle få gå här som "sällskapsdam" liksom, hon hade fin päls, fin i hullet, pigg och ingen kunde tro att hon hade blåsljud, hon vägde 9,8 kg var lite rund om magen, men så fin,

sen magrade hon av, tappade pälsen , hon ser hemsk ut lilla kraken, hon väger 7,2 kg, men pigg, pigg som en mört, hennes buksportskörtel har lagt av, hon äter medicin för det nu, i kapsel strör jag på lite lättfil på morgonen innan hon får sin mat, light foder   får inte äta mat eller nått med fett i, eftersom inte buksportkörteln fungerar, så kraken ska äta light foder, ja ja om 1½ månad ska vi ta nya prover , så får vi se,

nej nu är timmen slagen, Stefan jobbar natten, jag har varit hos en "typ" kiropraktiker men det är han inte, men jag kan inte uttala vad han är heller, men öm och mörbultad är jag, så hoppas  man får lite sömn ändå i natt   

ha de gott till nästa gång /Anki 


Av Ann-Christin Silensjö - 8 augusti 2012 19:41

  

ja idag är de 4 dygn de små...alt går bara fint, idag har vi tagit nya kort, och de har fått en egen sida

http://www.bernerhagen.se/L_kullens_vikt.html

namn har de fått också   

Dezzy är så jätteduktig, verkligen, men visst får vi vara där och hjälpa till och passa på dem lite, inte lätt med så många, nu är ju hon van med 7 st. men nu fick hon 8 st.   ja det är helt otroligt, jättekul,

nu ska jag gå ut en sväng och gå med hundarna, det ska bli skönt, har inte varit ute mer än småsvängar sen de föddes,

imorgon börjar Stefan jobba så nu är det slut på semestern...suck...tråkigt

det känns som om denna sommaren bara sa poff så var den borta....

ha de gott till nästa gång mvh ANki

Av Ann-Christin Silensjö - 6 augusti 2012 23:34

 

idag har de fått namn och en egen sidan där deras nya familjer kan följa dem  http://www.bernerhagen.se/L_kullen.html

     

alla har gått upp vi har vägt dem idag med, för att ha lite koll, det är lite svårt när de är så många, man får passa dem lite så de får en var sin tutte, eftersom Dezzy bara har 8 spenar så får man va rädd om sin, när man väl fått tag,

Nu har Dezzy badat och blivit fönad torr igen, allt är bytt i valplådan, alla har ätit så nu börjar kvällen inta sin ro...

Lindelou följde med Sandra till stan, han älskar det, bara vara ensam hund med Sandra och bara mysa ,

Teddy går som en osalig ande och funderar på vem han gillar mest just nu Elvira eller Gersemi, båda löper nämligen...hm,

Elvira har börjat sin medicinering mot bukspottskörteln, hon får detta pulvret på maten varje morgon , med lite fil på lättfil, och så får hon ett lightfoder, och hon äter det verkligen, med god aptit också, här har vi suttit och matat henne med juniorfoder med mycke fett i  och med grädde på, så hon skulle gå upp i vikt eftersom hon blivit så smal, tänk så tokigt det kan bli, och så kan inte kroppen bryta ner fettet, utan hon blir sjuk av det, ja ja ibland vill man väl men det blir så fel.

idag har jag skickat in kullens alla uppgifter till Cavaliersällskapet jag vill ha med dem under "födda kullar" så får vi se när de kommer med, men som det ser ut nu så är det 2 Black and Tan hanar och 1 Ruby tik kvar , 


här blommar Änglatrumpeterna för fullt, de är mellan 2,20-2,50 cm höga nu

                     

och som sagt jag önskar jag kunde besktiva med ord, den doften efter kl 20.00 som dessa underbara blommor släpper ifrån sig, det är ljuvligt...underbart...det går inte att beskriva i ord, men jag önskar alla fick känna bara lite någon gång   ha de gott till nästa gång mvh ANki

glömde säga att om jag spärrar ut handen och alla fingrar så de står rätt ut, så täcker själva klockan  hela min hand med fingrar och hela handflatan, så stor är öppningen i klockan de är enorma ...


Av Ann-Christin Silensjö - 4 augusti 2012 15:36

i förregår gjorde vi i ordning inför valpningen, tvättade alla filtar och handdukar och bäddade i valplådan, det var ju tur...

 

idag den 4 augusti kom de små liven, vi var ju på röntgen och visste att det skulle bli 5 st.   

såhär fick vi   

   

vi tyckte ju att kombinationen var kul, eftersom Lindelou (pappan) är Black and tan och Dezzyz mor är Ruby och hennes far är Black and tan, så Dezzy har halva sin stamtavla i enfärgat, vi trodde vi skulle få lite olika, men så här fick vi, 8 st. blev det visst  5 flickor och 3 pojkar,  inga Blenheim och inga Tricolorer, ja nu får vi se vad de säger de som väntar på valp hos oss... alla blev enfärgade, 1 av Rubyflickorna har en vit bläs, annars har de vita bröstfläckar alla 8 men bara 1 fick bläs , ja mer info kommer när vi har fått sovit lite   ha de gott

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards