bernerhagen

Alla inlägg under maj 2015

Av Ann-Christin Silensjö - 31 maj 2015 00:02

ja nu äntligen har jag tagit 7 v. korten   ,vägt dem uppdaterat deras sida med nya kort o vikt, idag har vi även klippt klorna

först lite nya kort från igår, vi var ute allihopa, sen tog vi siesta på solaltanen, stora som små   jag brukar bädda i korgarna och fixa till det lite mysigt åt dem, men de vet bättre, alla hjälps åt att bädda o fixa, ja ja...bara de är nöjda så   

 

detta med foppatofflor...jag fattar det inte, jag får alltid gå omkring med olika färg....

     

Queen har fått se en fjäril...

                   

Lindelou (pappa till valparna) är inte riktigt nöjd med situationen, här står han o kikar upp mot dörren in...

 

han har åter igen varit och kikat ...han har fått för sig att det åskar, men det gör det inte, för det är altandörren in till stora altanen som står o slår, eftersom det blåser så .....

       

lilla Rå som nyss fyllt 1 år, har bäddat åt sig och en av de små, 

 

Queen funderar skarpt på att inta solstolen...Viking funderar lite ...vad det ska bli nu

 

nä orkar inte...vilar här istället...Viking är lite seg i solen   

   

 

 

Viking tittar till sin pappa (Lindelou)

     

Linelou o Viking   

   

äntligen fick vi komma in....

   

   

här kommer korten på var och en, men jösses nu är det inte lätt att få dem sitta still  

Bernerhagen's Vivaldi 

               

Bernerhagen's Vittra

         

Bernerhagen's Vilda

         

Bernerhagen's Viking

   

Bernerhagen's Varja

     

Bernerhagen's Vargo

 

           

 

 


ja nu är snart tiden med V-gänget över...på torsdagen den 4 börjar de flytta hem, det känns tungt, men samtidigt roligt att de ska få flytta hem till sina egna nu, men vemodigt är det....

     

dax att gå vidare...börja på nytt kapitel...hjälpa nya små       till världen, följa fler små ljuvliga fyrbenta vänner till sina nya liv och träffa ännu fler härliga hundtokiga familjer....ja är inte detta fantastiskt så säg...

   

ha de gott till nästa gång /Anki 






Av Ann-Christin Silensjö - 29 maj 2015 18:49

ja tiden går fort, nu är de små liven snart flyttklara... och det värker i hjärtat vid bara tanken...jag älskar de små liven, varje gång är det likadant, men värre när man inte sparar någon....

men underbara familjer får de, så allt känns jättebra, men klart man kommer att sakna de små....

det är ett härligt gäng, glada o spralliga...och vi behöver inte åka på nått "kosläpp" som de har på gårdarna häromkring, när de släpper ut korna på bete...

 

 

nä vi har "valpsläpp" istället   

här kommer en helt massa bilder på de underbara små   

det börjar lite vanligt så här...

         

ja ska inte smaka...bara nosa.....

    

vi går med farbror Stefan...


   

mamma Katitzi är med , soch kikar så allt går rätt till

     

 

                                              

aaahhhh valpar på grönbete....yyyeeeehhhhaaaaaa...det är nu det händer....  

                                                         

vad säger man...ja bare älsker't.....

   

  här kommer ändå mer kort....

det är inte alltid lätt att vara mamma heller...vem kan inte flippa...och leva ut sina innersta.....

       

jo det är nu som Katitzi känner att det är dags för ett vår/sommar rus.......  

             

är ni säkra på att det där är våran mamma....  

         

 

ja underbara hundar....men när västa stölleröcke har lagt sej...så börjer de att å dra i öga ...

vi tar ett sista röck i byxbenen på Stefan

         

   vi vill gå in nu...Stefan ser du oss...ta in oss...snnäälllaaa....

   

väl inne så får det bli lite mat i magen

       

 

sen kommer allt John Blund

           

  ja ibland tänker jag...hur ska man örke.....dätta ä mitt liv dä se.......

jag älskar dessa hundar, jag älskar att planera, jag älskar dessa små...jag vill bara ha fler o fler, alla får plats....så överlycklig att just jag får va med om detta, få äran att dela med mej av dessa underbara glädjespidare...fulla av liv...man skulle önska att alla kunde ha en    det är lycka   

de är våra små "vänner" ....jag känner mej så överfull liksom av både glädje och kärlek till dessa små underbara

gamla som unga...jag kan inte förklara...hur rik jag känner mej...när jag tittar runtomkring mej...på varje stol...soffan i köket är överfull...under min stol...och runt omkring mej...ligger de i alla åldrar....  suck...blev helt plötslig rörd liksom   jaaa detta är lycka det   

     

 

 

om det inte behövde regna hela tiden...

     

tog lite kort när jag åkte till Säffle igår...det åskade och var kålsvart ute

     

 hundarna blir så lortiga o blöta...här är när jag o Arne Cavaliertorpets Liam var ute på kvällspromenad en kväll, lite kort på en lerig o blöt liten Arne   

   

  en annan dag skulle jag med mina bad damer till Åmåls badhus, ja det var i onsdags... bilkö och  trafik med knapp styrfart, 1 tim. har gått trafiken är stilla...jag sitter och är lite småstirrig...och tänker på allt annat...sitter i egna tankar, och plötsligt....smäller det utav bara den....

   

 men va in i lilla lådan händer...jo hela huven ryker och det är bara att inse att bilen kokar...något har exploderat...men va f...n inte går det att köra på, enkelfiligt är det, inte kan jag stänga av bilen, eftersom trafiken i snigelfart rullar fram...lite lätt panik....men till slut kommer en avtagsväg...jag glider in på den, och väntar lite så allt smälter in...det har slutat ryka....jag går ut, öppnar huven, ringer Stefan.....

säger -ja ska försöka hälla i lite vatten, så får vi se, jag har alltid vatten med ifall jag har någon hund med mej, så hämtar flaskan, och skruvar av korken försiktigt till kylaren...jo vad ser jag.....gräs o grus...hela skiten har exploderat...så det var öppet rakt ut i gata

 

min bil.....

när jag plötsligt inser att...jaha...vad gör jag nu, 3 mil hemifrån och 8 km till Åmål....ringer Inger, berättar vad som hänt, tar min väska och börjar gå....egentligen ville jag grina...  ja fick svälja lite...det var ju bilar som ett pärlband hela vägen på 45:an 

-ingen fara sa Inger, jag kommer och hämtar dej på moppen.....mopeden , men det går väl inte...-klart det går, ja kommer

tror inte ni vill veta vad jag tänkte när jag gick där ...då plötsligt hörde jag mopeden...Inger vinkade för fullt och TUTADE...å herrejösses...  

ja vad gör man...baddräkten fick jag med, väskan trädde jag runt halsen o armen, hjälmen var 4 nr för liten  glysera fick jag trä in genom hålet i hjälmen , de stog ca 10 cm ut från hövve...men det gick...smidig som ett kylskåp...hoppade jag upp....gissa om Inger skrattade...jo hela tiden hela tiden....lite chockad var jag men...vad gör man

 

here we go.....  


    länge sen jag gled in i Åmål på moppe, men lite rädd var jag ..men det gick fint...


  lite höl i vägen å så men de gick bra...vi kom fram till badhuse iallafall,

Inger o moppen utanför badhuse....

       

ja vad gör man...

väl hemma så blev det en god natts sömn, Stefan hämtade mej på kvällen, efter de hade bogserat hem bilen

     

   slutet gott allting gott....hoppas bara delarna passar så det går attlaga min bil nu..

en kväll när jag var ute o gick mötte jag Karin grannen på finaste Gleden

 


  jösses vad det drar i "längtarihjälmejefterhästarnaminatarmen"

nu blir det promenad med Ayla o Lindelou  ha de gott till nästa gång/Anki

    

   

Av Ann-Christin Silensjö - 23 maj 2015 23:55

lite sen med uppdateringarna denna gång, men bättre sent än aldrig heter det ju   

som sagt lilla Inez var tom så det blev inga valpar, Inez har åkt hem till sin fodervärd nu, 

Saga ...ja...all är lungt ännu, vi får se om det finns något i hennes mage, kanske 1 ...eller 2...vi får se, är lite orolig men vi hoppas det går bra   


Bernerhagen's Jeremi "Mose" & Campanards Blossom är här och hälsar på, deras matte o husse är till Spanien 1 v. det är roligt när de kommer och hälsar på oss, Blossom köpte vi när hon var 2 år, hon är 9 år i år, Mose är 4 år, men på äldre dar fick Blossom flytta hem till Moses familj.


 

här kommer lite 6 veckors kort på valparna här på Bernerhagen

 

Bernerhagen's Vivaldi  ( nya kort på Vivaldi i dag söndag, blev lite osäker så jag inte blandat korten lite   )

                       Bernerhagen's Vittra

         

Bernerhagen's Vilda

             

Bernerhagen's Viking

       

Bernerhagen's Varja

       

Bernerhagen's Vargo

         

     

tog några kort på Black and Tan killarna Vivaldi och Vargo 

           

   

Stefan har målat om stolarna i köket, och klätt dem med svart skinn på sitsarna, äntligen så jätteglad att det är klart, bra blev det med   

           

och idag har vi planterat massa växter och tagit ut alla Änglatrumpeterna och rensat dem, och de har fått kogödsel...

Rickard & Evelina kom en sväng och titta till oss  under em  


valparna har varit ute på solaltanen...lite för blött o kallt i gräset än

byxben är jättekul tycker Viking   

 

sitta i knä är mysigt   

                 

 vi vill sitta i knä.....och gosa...hela tiden...nästan   

       


Bernerhagen's Quastro "Zingo" med familj, var här, här om dagen, finaste "Zingo"  de ska med på utställningen i Vänersborg

         


utav Bernerhagen's hundar ska också förutom Bernerhagen's Quastro "Zingo" ska Bernerhagen's Nowalii, Bernerhagen's Rå, Bernerhagen's Lenita "Pepsi", Bernerhagen's Kasper, Bernerhagen's Prins, och Magic ska med , och Sixten Lindelous son så det blir ett gäng härifrån   

denna fina fick jag av grannen Malin igår, som hon har gjort   

 

på kvällspromenad med Ayla & Lindelou

    

 

nu ska vi försöka sova några timmar, Stefan ska upp o golfa imorgon,

och Ingalill, Aslan, Harry, (Azlan & Harry är hundar från oss) Elvira (har också bott hos oss, men jobbar numera som "nanny" i stan och passar pojkarna)  och Sixten (en son efter Lindelou ) kommer till oss i morgon eller till sin husvagn iallafall   

   

 

ha de gott till nästa gång /Anki   

Av Ann-Christin Silensjö - 22 maj 2015 21:26

Inez som vi hyrde in är tom ...det blir inga valpar tyvärr....  

Saga har avstannat vad det verkar som...    jag tror inte det blir några valpar där heller...så jag vet verklign ine vad som har inträffat....jättetråkigt är det , känns så jättetråkigt när man ställt in sig, och så poff...

men men...vi får ta nya tag....

vi väntar på löp här och hoppas de sätter igång snart....

lilla Bernerhagen's Rå som fyllt 1 år var hos Wissler igår och gjorde ua på Öga och knä, är så jätteglad för det, mamma är Bernerhagens Gersemi och Arne Cavaliertorpets Liam   jag återkommer om något ändrar sig med Saga ...men jag tror inte det 

synd om er alla som varit med oss och väntat, men tyvärr kan jag inte råda över detta, jag önskar er lycka till med letande efter ny valp, vill ni vara kvar på intresselistan på kommande kullar, hör gärna av er igen   

ha de gott till nästa gång /Anki

 

Av Ann-Christin Silensjö - 19 maj 2015 22:36

Allt är lungt här...inga valpar på G 

Inez är nog tom tyvärr   tror inte det finns några valpar där tyvärr....

Saga har några, Stefan kände sparkar igår    hon är pigg och allert, så vi får se om någon dag, spännande

nu väntar vi på att Gersemi ska börja löpa vilken dag som helst

     

hon ska paras med "Arne" Cavaliertorpets Liam

 

det finaste mor har...det har hon på bordet   

och lilla Rå

 

blev kvar från den kullen förra gången, då gjorde vi samma kombination som vi ska göra nu 

Arne   Gersemi


"Arne"

 

ska också para Lenita

 

som förväntas komma i löp när som helst 

Arne   Lenita


mer info om de kullarna finns under planer på hemsidan

nu ett gäng bilder på de små här, de är 6 v. på torsdag   

                         

här är det inte samling vid pumpen utan "samling vid trädet" jag vet inte vad det är som är så intressant just där....

       

Zavanna smyger på villemo   

     

ett härligt gäng sagogryn   ja bare älsker't....

detta är mitt liv dä se   

 

 

 

på kvällspromenad med Ayla o Lindelou

     

finaste Ayla   

                   

lortgöbben Lindelou...ner ialla diken...blött på vägen..

 

här på Bernerhagen är det inte normalt Lindelou som är "lätt på foten"

nu är det många av er som fnissar till tror jag, och ni vet vad jag menar med detta...  jag vill inte skriva det men Arne brukar ha den titeln så att säga....   

   

 

   

jag känner mej både ledsen o glad idag, mest ledsen för att Inez är tom   var så intställd på det, men men, 

är så glad att Saga har småttisar   

och idag har jag fått en present som heter duga...snälla goa Susanne   2 dagar på hotell, med spa och frukost o middag...ja vad säger man   man kan bara buga o tacka....det är precis vad jag behöver   

 

idag har det blåst och varit kallt, regnat och ibland har solen lyst...men det har varit kallt

     

så idag har vi vilat...jag är så kass i lederna ...inflammation i flera av dem, så har fått feber nu i em...hoppas vädret blir stadigare, så lättar trycket på lederna med...

 

men fick bli en vilodag idag...inte fel det heller

 

hittade denna tröja på nätet...tycker den skulle passa mej fint...

t


 

underbara rara Katitzi med sina små....

   

här är när Katitzi var valp och de andra syskonen i hennes kull   

Katitzi 7 v söt som sötaste socker   

     

        

Funkian eller Hostan börjar bli fin i lådorna nu

å det gamla bigaråå trädet är mer än vackert nu


        

     

här är några Bernerhagen's hundar

 

dä va ju marte'n i stan i hälja....ballonger, karuseller å klöbber ...va ä dä...titta va ja hetta....2 livs levane indianer...mett i stan...spela panflöjt gjord de så ragga stog rakt ut på armera.....jösses...va bra

jag älskar indianer och panflöjt och allt möjligt, men jag ska nog bli Indian någon gång, faktiskt...ja det tror jag....  

     


 nä om en skulle försöka och göra sista draget för i kväll, och hoppas att John Blund kommer förbi i natt

     

ha de gott till nästa gång/Anki              


Av Ann-Christin Silensjö - 16 maj 2015 10:43

hejsan ja nu är det dax för lite uppdateringar här på Bernerhagen...tror vi har legat på latsidan lite med uppdateringarna   får man skylla på vädret     ja man får va rädd om de dagar som är fina....

     

idag är det Marten i stan

 

ja vet inte om vi ska ta en sväng eller inte...

kanske våra små vänner (hundarna alltså   ) vill ha en  ballong ...men det blir ju ett helt gäng förståss

om alla ska få var sin...    

kanske matte o husse kan få en

   

ja vi får se hur vi gör......


här kommer ett helt gäng med härliga valp bilder    

Bernerhagen's Viking

   

  Bernerhagen's Varja

       

Bernerhagen's Vittra

       

Bernerhagen's Vargo

       

Bernerhagen's Vilda

       

Bernerhagen's Vivaldi

         

ja det här med korttagning och så är inte så lätt nulängre...här går kör vi full fräs när man är vaken, jag tror det är så här, när man är vaken är man vaken och då är det full fart, sover man så sovar man... mellanläget har vi liksom hoppat över, på nått vis...så nu blir det värre och värre ju äldre de blir , med att få hela hunden på samma kort, det kan lätt bli en svan på ett kort, ett öra på ett annat och så...kameran har en tendens att va lite seg...om man säger så...

ja nu har de växt ur stora lådan i storarummet...här springer de omkring när vi gör iordning i hallen till dem

                         

  

full av mat, välling o filjölk är de ...och trött blir man av att busa....

      

nu är allt klart inför stora flytten till egen lya...mamma Katitzi hänger på....

   

         


blir det fint till veckan ska de få följa med ut lite....

och se sig om i stora välden ....  

           

ja det är mycke i vår herres hagen....

bara inte Arne får för sig att starta gräsklipparen.....o sitta o gasa o hålla på....  

       

ja imorgon kommer sista familjen och ska hälsa på sin valp, sen har alla 6 familjerna varit här, det är så härligt när man har träffat alla och allt känns bara sååå bra

ja nu går vi i väntans tider igen...  

allt är förberett och klart som vanligt...

tvättlapparna är rena o färdiga att ta emot de små sagogrynen...

       

men det är alltid lika pirrigt och en liten styng av oro flyger omkring i magen....när man plockar fram , navelklämmor, filtar, vaselin, sax, sug, värmedynor mm


men vi får hoppas vår lyckliga stjärna är med oss   


ja vi får ta en dag i taget,

     

       

nu blir det att ta ett ryck innan regnet...dropparna hänger som i sirap från molnen....nästan så de når ner till oss nu    

 

stefan jobbar natten nu,  4 dagar kvar på skiftet ,sen är han ledig igen

   

 

  

 


önskar er alla en alldeles underbar dag   

 

   

ha de gott tll nästa gång /Anki


Av Ann-Christin Silensjö - 9 maj 2015 00:12

nu har de små blivit "stora" och full fart är det på dem

   

det ser kanske inte ut så just här   

     

Bernerhagen's Vivaldi

       

Bernerhagen's Vittra

         

Bernerhagen's Vilda

               

Bernerhagen's Viking

     

Bernerhagen's Varja

             

Bernerhagen's Vargo

                    

nu är alla papperen i ordning, stamtavlorna har kommit och allt känns klart nu faktiskt, på söndag kommer 5 härliga familjer och ska hälsa på sina små, och 1 familj nästa söndag....en liten extra rolig sak en av familjerna ska ha en valp ur denna kull och en till i nästa kull som föds 20 Maj det känns riktigt riktigt bra   

     

Katitzi är nybadad och fin Saga likaså...men ta kort på Saga det går bara inte, satt ute och fönade henne...klippte under tassar och gjorde helmanikyr på henne...sen tänkte jag ta några kort...  

   

mamma jag vill ju inte.....

   

oj hon kunde visst stå stilla en snabbis i blåsten..  

   

finaste   

här ett kort på hennes mage man ser allt en liten kula nu

 

likaså med Inez mage

 

   

titta vilken som är här..STORFRÄMMAT igen

     

  

       

trädgårdsgänget...som jobbar på att göra en 18 håls bana     



  idag har vi bara tagit det lungt, Stefan har golfat och jag och mina små "vänner" har bara haft det skönt, nu ska vi rasta dem en gång till sen blir det att försöka få några timmars sömn 

        

               


ha de gott till nästa gång/Anki    


Av Ann-Christin Silensjö - 4 maj 2015 18:39

ja här är det alldeles grått...regnat och mulet hela dagen, det känns nästan som någon har lagt locket på...   

tur att det inte är så här...it raining dogs   

för nu börjar det bli fullt här på Bernerhagens...men...det är klart...att skulle det bli någon "över" liksom...så med skohorn går allt   

 

   

men efter regn

 

kommer solsken      


idag är det 16 dagar kvar tills han kommer igen   

det är lika spännande varje gång, undrar vad han har med till oss på Bernerhagen denna gång...både till Saga och till Inez...  det pirrar i magen bara jag tänker på det  


en liten titt i valplådan hos Katitzi och de små som är 3½ vecka nu

de är på dagarna i stora Berner lådan nu , pläden på väggen är för att skydda dem för sladden till värmedynan om ni undrar varför jag har den med hela tiden   

               



Katitzi är en så otroligt fin mamma, så genomgo o duktig....lilla   

på natten när vi ska sova, bär vi med oss Katitzi och de små upp, ja katitzi går ju själv förståss   men de små bär vi, och i natt så myser de liksom när vi kommer upp i den lilla lådan, pinnarna efter väggarna är kvar, så inte mamma ska lägga sig för tätt efter väggen när de är nyfödda, utan det blir alltid en luftspalt kvar, därför är de pinnarna där, men på något vis, så tycker de att det är lite mysigt, jag skrattade åt dem igår när vi kom upp, de lekte lite , bet lite på varann, morrade och rullade runt, innan de somnade   

   

här sitter pappa Lindelou han är pappa till Katitzis små, detta var igår när vi kom hem från promenaden, han satt på en av köksstolarna och funderade vad jag gjorde   igår följde Lindelou med Robert, Diana, Lycka o Princ hem i några dagar   

ja igår kväll på kvällspromenaden med Ayla, var det jättefint ute...

 

allt är så grönt o fint...det växer så det knakar ute...


     

             

ja det är ju fullmåne...det är nått extra tycker jag....ibland både lite otäckt och samtidigt nått "extra" nästan...

inte bara det att det lyser upp så fint,

så som vi bor, är nätterna med fullmåne som om himmelen har tänt sin stora lampa...det är helt otroligt....

dessa korten tog jag från trappan igår kl 23,30

 

det går inte att fånga på bild hur fint det är egentligen....

   

ja det finns olika teorier om fullmånens inverkan....och vad den för med sig vem vet...

 

   

hujedamej...ja en får va gla om en inte möter allt för konstiga saker   det finns olika teorier om allt...

  

allt är relativt   

    

 

 

                             

jag älskar sagor...verkligen och jag älskar dessa bilder


jag är så glad att vi kan sänka värmen i huset lite nu, man vill ju ha extra varmt för valparna, men nu är de så stora så nu kan man ha det lite kallare, typ runt 22 g,  jag har ju kommit i den åldern nu att värmereglaget hänger sig ibland...så man får lite fel på temperaturen...den är liksom i bött...om man säger så

 

      

   

   ja det är mycke i vår herres hage som man inte förstår sig på...bäst att köra så länge det går   

           

igår var jag och Ingalill till Esters cafe och köpte Pelargonier, vi tog en liten fikapaus...lilla Harry fick följa med , Villemos bror, Ankis glass var jättegod tyckte Harry och det var den verkligen   inte var dag man köper en glass för 80 kr....

       

liten har blivit stor...lilla Villemo snart 5 mån.

 

här är sötaste Zavanna

   

livet är fantastiskt tycker Queen...tuggben, ikeamus och gräva gropar...dä ä live dä se....

Gersemi o Villemo....

 

Magic är kär...Irmelin har löpt i hela 2 dagar och Magic tycker det är bra med riktig vänskap...så man inte får andra funderingar...som tex...lilla Arne som ingen litar på...Arne som ställer till det hela tiden...se själv 2 kullar efter Arne nu snart.....nä bättre att binda band ordentligt i tid tycker Magic....det Magic inte vet är att han fyller 3 i år, och eftersom han är en import så måste han vänta tills han fyller 4 år....sorry grabben   

 

vi har planterat om mandarin o citronträden, de har fått stora krukor och kogödsel så nu får vi se om de sätter fart


v          

Inez tycker det är rätt ok att bo här på Bernerhagen faktiskt, bara någon matar henne morgon o kväll för hon vill inte äta själv ur skålen   

nä nu mina vänner , blir det att ta ett ryck, ha de gott till nästa gång, idag går Stefan av sitt skift och är ledig i 6 dagar härligt     

           


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards