bernerhagen

Alla inlägg under augusti 2015

Av Ann-Christin Silensjö - 30 augusti 2015 01:00

ja nu är det redan lördag...och som vanligt är timmen sen här på Bernerhagen,  hösten är här på riktigt nu,   

jag var nyss ute för sista gången med hundarna och då tog jag dessa...hu ser lite kusligt ut...

     

jag stog på trappen och tog dem, men så kände jag den ljuvliga doften av Änglatrumpeterna, hela trädgården doftar stark liljenkonvalj....kunde inte låta bli utan tog några kort, på dem närmaste, alltså själva blommöppningen är större än om jag öppnar min hand o spretar med fingrarna så går blomman utanför, och själva trumpeten är 30 cm, helt otroligt, de är så otroligt vackra

       

igår plockade vi lite mer Blåbär, kokade Lingonsylt, och gjorde Svartvinbärsgelé på 8 liter Svarta vinbär, den blev jättebra och jättegod, vi la in smörgåsgurka också

och idag har vi gjutit ja o gubben, en hel massa faktiskt, inför skördefesten till helgen lörd. o söndag

   

Björnbären mognar allt eftersom nu

     

Bernerhagen's Rå

   

   

idag när Stefan sov eftersom han skulle jobba i natt, så gick jag en sväng till skogen , fick med mej lite Blåbär så klart, men det som förvånade mej mest var Kantarellerna, stora o fina kantareller, så regnet gjorde gott det

 

 

så klart när man är som mest skröpplig

 

så ä en ju kart te å ställe tet...feck väcke öpp göbben lite tidigare...febbla med bilnöken....så min bil ä kvar i skogen nu   men te möran får jag reservnöcken ...velig kärring....  

imorgon kommer Blossom o Mose, Blossom är våran Campanard´s Blossom mamma till Silje Iremlin o Lindelou, men hon bor hos Gun o Krille o Mose numera hon har fyllt 9 år nu i sommar, de ska vara här 1 mån. när Gun o Krille åker till Spanien. det skja bli så jättekul att få rå om dem ett tag nu igen   de kommer 2 ggr om året,

   

idag fick Ayla det benet som jag köpte till henne igår, hon gillade det faktiskt   

   

 

ja i torsdags hade våran Bernerhagen's Lenita "Pepsi" gått 4 veckor in i dräktigheten, så 4½ v. nu 

  så nu rullar det på , halva tiden nu...spännande   

på måndag fyller Cavaliertorpet's Liam våran "Arne" 7 år, ska ringa till veckan så han får göra 7 års intyget på   

nä nu får det räcka för idag

 

mina händer värker så jag har svårt att pricka rätt på tangenterna....  

ska försöka sova lite

     

imorgon är en ny dag, med allt vad det innebär

 

sov gott och ha de gott till nästa gång/Anki      


Av Ann-Christin Silensjö - 27 augusti 2015 00:12

ja idag är onsdag hela dagen   fast här på Bernerhagen har det alldeles nyss slagit över till torsdag, Sandra O Anton har nyss varit här, vi har pratat om Lobotomering o sånt idag   Sandra hade i uppgift, några frågor om mentalvård o sånt, hon skolar om sig till undersköterska och detta är sista året, rätt intressant faktiskt, hemskt men intressant...och hur vården såg ut för de krakarna som behövde hjälp på 1600-1700 talet och framåt...alltså det går inte att säga i ord, hur vi människor gör mot varann...man blir mörkrädd...verkligen mörkrädd, men jag tror faktiskt mentalvården var grym på den tiden...stackars arma människor....

ja nu var det väl egentligen inte mentalvård o lobotomering jag hade tänkt skriva om...men nu blev det bara så  


igår var jag Birgitta o Ingalill ute å drällde lite, kom hem vid 21 tiden, en otroligt rolig resa med galna "kärringar" det livar upp och man glömmer för en stund, mycket trevligt.

när jag kom hem hade Stefan o Ayla varit i skogen, så hon var blöt från tassarna till öronen , så det blev bad för henne igårkväll   

 

   


idag har huset blivit färdigmålat, ja lillhuset det nya alltså, så härligt att det är klart, redi gubbe en har   

 

fick sätta upp plast på väggen, för det sprätter från marken när det regnar, får va så tills de nya stuprören är uppe

     


fönstren kommer inte förrän v 43   , trekantsfönstren högst uppe ska bli färdiga nu under helgen. Sen ska dörren införskaffas och in.

ja det börjar arta sig, om ni bara visste vad jag gläder mej åt detta lilla hus


idag behövde jag inte gå ensam till skogen

 

 

              

 Ingalill hängde på, alltid trevlig med sällskap, jag tror jag har åkt på öööö...vad ska jag säga typ en "blåbärsnåja"

        

idag har jag ont utav bara he...te i både ben o skrött...men men...ont blod förgås inte så lätt..

men idag var det segt i skogen, men 7 liter blev det, rensat o klart är det nu.

Stefan har varit på Älgmöte i kväll...

 

   

 

ja vi väntar på löp fortfarande men än har inte de andra kommit igång, vi väntar på Saga, Irmelin o Gersemi

Pepsi har gått halva tiden nu, vi hoppas få valpar i slutet av september,

 

å det ska bli så kul kika på våra planer eller klicka här om du vill veta mer vad vi har på G

   

   

idag har varit e jobbig dag annars , många tankar...

 

       

det där med om man gör rätt, det är det svåraste, varje dag som går nu ser jag saker jag inte sett tidigare, som idag t ex, har hon tvättat lilla Villemo sin senaste dotter som vi sparade, hon är 7 mån. Villemo har inte fått lekt som vanligt, utan Silje har pipit o gråtit...vet inte varför, men hon har tagit hand om villemo på ett ovanligt sätt idag...när jag satt ute förut och tittade på dem, så var det som om hon inte ville släppa Villemo utan hon ville ha henne hos sig...vet ni när jag såg denna omsorg o så ....så kommer tankarna och tårarna går inte att hålla tillbaka   det är så jädra hemskt så tråkigt så jobbigt ....så hälfta vore nock....   

men så går det ett tag igen, man måste bara ta det, det finns inget annat, man måste bara löpa linan ut...sen hur det blir ...det vet inte jag....men jag antar att jag kommer att bli varse den dagen...och jag vill inte...jag vill verkligen inte.....

om man kunde be riktigt snällt...

skriva ett brev till de högre makterna

 

be sin lyckliga   eller vilka nu det än är som bestämmer saker o ting, be om hjälp snälla vägled mej

 

gör så jag gör rätt, visa mej när det är dax...jösses

men det blir till att rycka upp sig, imorgon är en ny dag...allting löser sig säkert...det måste det ju göra, på nått vis.

     

det blir att ta ett ryck med "snabeldraken" (dammsugaren) imorgon o skura lite....sen får vi se vad dagen har att erbjuda

          

ha de gott till nästa gång /Anki 


Av Ann-Christin Silensjö - 24 augusti 2015 23:19

 

   

jadet blev nästan 6 liter i dag med, tror vi är uppe i ca 35 liter Blåbär nu, det är fantastiskt, ja bare älskert   

idag kokade jag lite blåbärssylt, 2 liter, det går 1 l i varje burk, sen kokade jag kräm på röda vinbär och krusbär, den blev riktigt god

 

idag målade vi lillhuset, 3 sidor klara, sen kom regnet, baksidan får vi ta när det torkat upp lite, men jättefint blev det

idag har vi avmaskat alla våra hundar och Ingalills, så det är gjort, dt blir en hel del avmaskningsmedle våra 16 och Ingalills 4 , men nu är det gjort innan "Pepsi" kommer hit och ska få sina valpar, då är det ingen som smittar henne med något sånt iallafall   

 

vi får hit några hundar under september , så även de ska få avmaska sig innan de kommer hit... det är skönt att ha det gjort, de ska ha en dos till sen efter 14 dagar

     

just idag var en sån kväll, när man inte var ensam i skogen, jag var ensam men det var som om det var liv i hela skogen ...av någon anledning, jag vågade knappt titta upp från blåbärsriset...livrädd att se en Älg eller ännu värre en Grävling...men inget såg jag

           

konstigt ibland hur det är, känslan man har, ja man är väl lite galen ibland, men det underlättar en del, hade även känslan av något när jag nu i kväll ropade in hundarna för sista gången....

 

jag stod kvar ute en stund, det har regnat och allt känns friskare ...renare liksom,  luften är hög....tankarna skenade iväg, allting känndes lite vemodigt...tom på nått sätt,

men jag måste svälja flera gånger...jag måste vara stark

 

måste tänka förnuftigt, allt är bra med Silje än , märker inget än ialla fall, men jösses vad det sliter i hjärtat på mej när jag ser på henne, jag är så rädd att den hand som gripit tag om mitt hjärta , en dag ska slita i det så hårt att det rycks ut...det känns så när jag tänker på henne och hur det ska bli....  


Tranorna har skrikit på ett annorlunda vis nu i några dagar, och jag vet vad det skriet innebär...ja..de samlas för att dra vidare, det är höst nu och de tänker lämna oss här för att sen titta till oss nästa år, och då när de kommer med full hals...trumpetar över skogen ...ja då kommer de med våren....  men de känns lite tråkigt ...

min kära syster yster har varit här och förgyllt min tillvaro några timmar idag    skickade med henne några påsar med Blåbär   

eftersom jag tydligen har fått blåbärsfnatt eller nått   

    

nu i kväll kom mellangrabben och vi åt kvällsmat när jag kom från skogen, så mysigt när de små   kommer hem,

   

       

nä nu blir det att försöka släpa sig i säng, det är en dag imorgon med, ha de gott till nästa gång /Anki

 

Av Ann-Christin Silensjö - 23 augusti 2015 23:53

 

ja nu är helgen redan slut och vi går mot nya äventyr, några roliga några mindre roliga...och några alldeles "bara" vanliga...

igår var vi på bröllop Karin & Lars gifte sig, våra närmaste grannar, allt var så jättefint och trevligt, verkligen

   

och idag har vi haft en underbar familj från Norge här som vill ha valp   

här sitter deras barn med några av hundarna

 

ja här flyter allt på jag kan inte säga ..."som vanligt" för det är det inte.... mitt hjärta har gått i tusen bitar, verkligen, så nu vet jag att det kan göra det   

 

gick till skogen en sväng nu i kvällingen och plockade 5 liter blåbär, sen tog vi Zavanna och Villemo och åkte o sa hej till Jimmie o Christian våra tvillinggrabbar i stan, Christian skulle åka till Norge o jobba, sen kikade vi in hos mellangrabben Robert, kul att tänka på annat

 

ja ja vi tar en dag i sänder, måtte någon från de högre makterna hjälpa mej och vägleda mej rätt, för jag vet verkligen inte hur jag ska kunna ta det beslutet, fast jag vet att jag måste göra det kanske snart....idag har hon lekt lite lilla Silje, hon åt maten i kväll, man kan verkligen inte se något på henne...det är det som är så svårt, eller såklart jag är glad för det, men jag vet ju att vi inte får ha det så, utan det som händer i hennes lilla kropp händer ju ändå...

och en dag, så går det ju inte längre....och då

   

då får man ta nya tag och glädjas åt det man har kvar....

imorgon ska jag rycka upp mej...måste fokusera på annat, Stefan börjar jobba imorgon, jag går till skogen en sväng på fm, några av hundarna får hänga på, sen när Stefan kommer hem ska vi måla lillhuset, det ser jag fram emot, sen ska vi gjuta lite inför skördefesten som är här ute på Värmlandsnäs om 14 dagar

Stefan har gjutat dessa igår

 

Susanne på Hejastugans kennel ringde mej i lördags och berättade detta roliga

Bernerhagen's Mary Lou "Nicki" fick Excellent på utställningen 

det var jättekul   jättegrattis till er   tack Susanne för de fina korten   

       

 

ha de gott till nästa gång /Anki  


Av Ann-Christin Silensjö - 22 augusti 2015 00:50

ja nu har vi fått prov svaren på lilla Silje....som vi har väntat...

 

men det blev inge bra....

   

vår lilla prinsessa har lymf cancer....jag klarar nästan inte att skriva det....  och jag är så förtvivlad....så in i norden förtvivlad...jag vet verkligen inte vad jag ska ta mej till....

   

min lilla Silje, jag minns den dag hon föddes som det var igår, jag tog emot henne när hon föddes, torkade henne torr, älskade henne redan från början...

nu är hon 4 år och 5 månader, igår tog jag dessa kort på henne, min röda lilla Prinsessa   

               

jag förstår verkligen inte hur jag ska orka, hur ska jag veta... vad ska jag göra, och när....kanske har vi 2 mån. på oss...men hur ska det gå till...jag fattar verkligen inte .....

varje dag , varje minut...varje gång jag tittar på henne, när hon får mat..hela tiden...

de sa bara när de ringde att det kommer att gå fort, hon kommer att tackla av, dra sig undan ...mer o mer...magra av...jösses...min lilla docka

när ska jag veta ...bestämma när tiden är inne...

       

jösses...

 

       

jag vill verkligen inte ....jag kan inte ens...  men men det är bara att hänga på...det finns inget annat att göra, man får bara orka på nått sätt....

men men tiden går och livet måste gå vidare...hur eller hur...bara att försöka ta sig igenom, hur det nu ska gå till vet inte jag, men men det blir nog bra....

vi har varit i skogen o plockat blåbär , försöka tänka på annat....

     

tror vi har plockat 30 liter nu, man måste tänka på annat...måste ha nått att göra....

och ikväll åkte vi ner och tittade när mellangrabben spelade match....

         

de vann med 4-1

under dagen idag har vi bara varit...löven börjar falla...dagarna är varma och underbara....

vi har haft några fåglar i träden....

 

Bernerhagens irmelin, Siljes kullsyster   

   

"Zavanna" My exotic world Zavanna shooting star våran sista Tyskimport 8 månader nu

   

lilla Bernerhagen's Umera " villemo" som vi sparade ur Siljes sista kull, som tur är har vi Petronella från siljes första kull och lilla Villemo ur hennes sista kull, här står villemo med sin mrobror Bernerhagen' H. Lindelou, Siljes o Irmelins halvbror, de har samma mamma, deras mamma Campanards Blossom har fyllt 9 år nu   

 

Bernerhagen's Nowali

           

Bernerhagen's Petronella Siljes första dotter 2 år nu

 

 "Puppy" My Exotic Worls Twice as Nice  våran Tysktjej som är 3 år nu

         

nä om man skulle försöka sova lite...imorgon ska vi på bröllop, grannen gifter sig , de ska ha bröllopet i hagen i grannhuset, det ska bli kul....Stefan har redan lagt sig, sover troligtvis....

            

 

ha de gott till nästa gång/Anki




Av Ann-Christin Silensjö - 19 augusti 2015 01:15

 

ja nu börjar Änglatrumpeterna blomma , många har stora knoppar, det är alltid lika kul när de äntligen kommer i blomm, vi har röda och blåa mini änglatrumpeter, vi har stora vita, rosa,gula,champangefärgade, vi har dessa röda, vi har dubbla rosa,vita och gula   

               

de är bara så underbara, och en del av dem doftar stark liljenkonvalj, ja de är verkligen underbara   

   

fast det blev ju sommar till slut   

vi här på Bernerhagen gillar detta vädret väldigt mycke, jag tror vi klarar hösten o vintern med nu faktiskt   

vi myser här och har det bara bra   

   

Bernerhagen's Umera "Villemo"

     

Bernerhagen's Petronella 

       

Bernerhagen's Rå

   

en av Tyskimporterna vi har 3 st. som vi köpt från Tyskland, detta är My Exotic World Tuch of Magic "Magic" 3 år är han

   

Och här har vi lilla Bernerhagen's Udor "Teo" som vi kallar den "ofrivilliga golfaren"    han fick bli en golfare vare sig han ville eller inte, men han vill det   hans matte o husse spelar golf, och goaste matte jobbar på golfbanan, de var här och hälsade på en dag här så han fick leka med de andra lite, roligt att de kikar till oss ibland   

               

och ibland kommer dessa och kikar till oss, och det är ju inte lika kul om jag säger så   

 

detta är ganska bra om en är vrålhongri å inte örker vänte   

               

ja Stefan han är ledig och bygger på stugan, det bli jättebra där, strömmen är dragen taket är isolerat och plasten är på, imorgon ska han isolera färdigt väggarna inne och börja göra iordning för spotlighten i taken , spännande

 

idag var jag o Ingalill en sväng igen till skogen, ljungen blommar så jättefint, och blåbär finns det gott om...ja bare älskert

                       

imorgon får vi besök av Rå's syster smilla och hennes "storasyster Fanny som är en Labradortik" de ska vara här 1 v. i september när matte o husse åker till Portugal, men imorgon kommer de och hälsar på    

på Lördag ska vi på bröllop, Karin &Lars gifter sig, det ska bli så jättekul   och på söndag kommer en familj från Norge som vill ha valp i kommande kull, spännande   

     

nä nu blir det att hoppa i säng så en örker öpp i möra....

 

     jag vet verkligen inte men jag måste gapskratta när jag läser denna...ja vet inte varför men jag tycker den är så jädra bra...nästan så jag kan se minen på den som blir petad på....  

         

timmen är sen som vanligt här på Bernerhagen, tror jag ska lämna in i god tid innan valet , om att vi måste öka på dygnet med några fler timmar , typ 30 tim/dygn iallafall   då knske man hann med det man skulle göra   

natti mer er    ha de gott till nästa gång/Anki 





Av Ann-Christin Silensjö - 15 augusti 2015 22:23

Ja då var det lördag igen....  de måste har börjat med 2 lördagar i veckan nu för tiden, för jag hinner inte mä    ja tycker allt går med en väldans fart....

lite "lägesrapport" på våran lilla Bernerhagen's Lenita "Pepsi" har pratat med "husse" och han tycker det ser bra ut, hon har blivit en "dam" sover mycket och tar det lilla lugna, och det är ju ett bra tecken det, iallafall när det gäller pepsi säger husse o matte   Mariette & Micke har Lenita på halvfoder, så detta blir min kull nu, så får vi se om de försöker sig på en egen kull sen   

 

ja idag har jag, Maria och Eva-Karin varit o hälsat på hos min syster och hennes familj i deras sommarstuga,  Rickard o Evelina kom o solade lite på fm, sen skulle de till karlstad och vi fick äran att passa Harry o Walter goldisarna

 

idag har det varit jättevarmt o skönt, fast fläktat lite alldeles lagomt, när vi gick kvällspromenaden idag jag , Ayla (Gråhunden) och Zavanna så blåste det varmt...alldeles ljummet, gick i kortärmat kl. 22 , så härligt...

sömmern dä ä live dä....

 


   igår var Sandra hemma och vi gjorde   hallon paj, blåbärspaj , kycklingpaj och svartvinbärsgele, det är så jättemycke bär , tror jag ska försöka ta en sväng i möra mä

 

       


Stefan jobbar, så det går lite sakta med bygget nu, till veckan ska taket isoleras, och strömmen dras klart,

       

varje dag lär man sig nått nytt...ibland bra saker och ibland mindre bra....eller bara saker utan betydelse...eller utan att man ens registrerar det...

men en sak är säker....

Vilken tur att lögnen finns, annars vore allting sant det man hörde 


     vissa saker går inte att göra ogjort....tar man en spik och slår in den i en bräda...drar ut den och säger -oj det blev fel...visst spiken är borta, men hålet finns kvar  ...

alla är vi olika, tycker o tänker olika, men alla är vi bra på något....

 

   

ibland tänker jag på låten som Sarek sjöng...


Jag har inte silver och inte guld
Inget du kan få
Det jag äger ligger blottat för din syn
Mina händer är tomma men hjärtat är fullt

det räcker långt det ...

 


ja så är det med det, imorgon ska jag bara va...

 

göra nästan ingenting...

           

jag känner för en sån dag nu, en bara vanlig Anki dag....Stefan jobbar inatt, ska sova imorgon, sen golfa...så jag tror jag ska ha en mysdag med gänget...

           

dätte ä mitt liv dä se         


ja inatt kanske man får sova lite.... får passa på när inte gubben är hemma och "fryser ihjäl"....   

  

      

       

  

ha de gott till nästa gång /Anki   

Av Ann-Christin Silensjö - 11 augusti 2015 23:15

      ja nu är timmen sen här igen på Bernerhagen, men det har varit roliga dagar, dessa två juseliner har förgyllt vår dag i två dagar nu, tur man får låna dem ibland   

    

igår var vi nere och tog ett tidigare kvällsdopp än vi brukar för ungarnas skull

     

  kvällen bjöd på en undebar himmel 


  

sen for vi hem och kokade hallonsylt, och stekte pannkanor med nykokt hallonsylt o grädde...det var inte fel kan jag säga, sen berättade jag en saga och de små juvelerna somnade så gott, trångt i sängen blev det, med mej o gubben, barnen (mina systerbarnbarn) och Rå, Villemo och zavanna   

   

dagen gick i en väldans fart, sen kom syster yster och hennes andra dotter med lillgrabben, och Therese o Robin och deras lilla nyfödda dotter Bell och hämtade Nellie o Adrian, sen blev det tyst och lugnet lade sig som ett lock över hela gården ...så ja o gubben tog lilla Villemo och gick med bara henne på en kvällspromenad,mötte grannen och hans hund stod o tjata lite...

 

men imorgon kommer sommaren, säger de som vet  

   

när vi var på ÖB häromdagen köpte jag solcellslampor att ha på väggen i lillstugan så här blev det

     

såhär lös de små lamporna, jättefina var de

tog ett kort på solcells flaskorna med, de är verkligen fina

   

ja så kan det kanske vara...    

jag har iallafall beslutat att en av de vuxna hanarna måste flytta, det känns inte kul, men det är inte ok såhär heller, jag vill inte ha dem ihop alls, för jag är rädd att de kommer ihop sig, än har inget hänt, men vid löptider är de riktigt på G båda två, så det blir att hitta ett hem eller två i närheten får vi se...

ikväll var en sån där kväll igen....

 

ville ringa dej idag för att berätta det roliga, men ditt gamla nummer är inte längre i tjänst. Jag försökte med operatören hon sa "förlåt jag har inget nummer till dej" . Jag försökte gå till ditt hus, men du bor inte där längre. Posten har ingen adress för vidare befodran. Jag antar att himmelen är alldeles för långt borta. Jag saknar dej. Du är alltid i mitt hjärta nu och för evigt...du hade skrattat åt det jag så gärna ville berätta...

men det får bli en annan dag.....


 

       

    

          

      

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards