bernerhagen

Alla inlägg under januari 2016

Av Ann-Christin Silensjö - 27 januari 2016 00:03

hej på er, nu är det ett tag sen jag uppdaterade vad som händer här på Bernerhagen, jag tror jag kommit på latsidan faktiskt   nu får det bli skärpning

ja Gersemis valpar har blivit 8 v.

 

de har börjat flytta, kvar är blenheimhanen Wilde "Milo" han åker på lördag till Norge, alla är vetrinärbesiktade och allt var bara fint,Milo har fått pass,

på väg till vetrinärbesiktningen, de var så jätteduktiga...inte ett pip varken i bilen elller hos vetrinären, Chippade dem gjorde Stefan i måndags

inne hos vetrinären

 

sen sov de resten av den dagen,  Winni "Junie" och Wissla "Sally" har flyttat, visst blir det tomt, visst gör det , det...det känns allt i hjärteröttera när de åker...men men de får det fint och så är det ju, lilla wildi tricolortiken blir kvar här vad det ser ut som...kan inte släppa henne riktigt....

nu lite kort på dem alla

Bernerhagen's Wilde "Milo"

     

Bernerhagen's Wissla "Sally"

     

Bernerhagen's Winni "Junie"

       
Bernerhagen's Wildi 
             

sist men inte minst Bernerhagen's Xstaria 

       

här är sista natten med gänget

 

här har Wissla åkt

     

och nu har även winni åkt....

   

titta vad jag hittade på nätet, så häftigt med enfärgad svart med vita tecken och en vit o svart ingen tricolor utan vit o svart, dessa färger ät inte godkända i Sverige, men fränt ändå....

dessa tre små systerbarnbarn var hos oss från lördag till söndag, så jättekul att de kommer ibland   6 mån är lillan, 2½ och 6 år

   

lite nya saker på G här i gjuteriet

               

 

                                         

ja nu är våran lilla Milbu Noisette Berner sennen valpen som vi köpt 13 v. så nu går det snart mot hämtning, koppel o nya skålar är införskaffade , nya grindar till bilen ska beställas....

   

fick dessa kort av uppfödaren igår vår lilla dam 13 v. ja tydligen snö i Lettland med...gösses vad det pirrar i magen när jag tänker på att hon snart kommer hem, hem till oss...  äntligen...som jag har väntat, drömt...längtat...  jag kan bara inte hjälpa det...  men jag är verkligen så jädra glad...betald o klar är hon med...så nu är hon MIN bara min   

   

en kvällstur jag o Ayla, taget utanför grinden, det lyser så fint i lillstugan, så roligt att strömmen är dragen o klar...

     

lite sol har vi haft så solcellslampan på kennelskylten har laddad sig lite   

   

inne i stugan är det full fart, Stefan tapetserar för fullt, det ska bli vit bröstpanel nedanför, men först ska mattan läggas , efter tapetseringen, till veckan hämtar vi hem pelletskaminen...och så är det klart...strax...till våren blir det altan o soldäck...och en vedeldad badtunna    redi göbbe en har    

           

ja , jag tog en hel del kort när vi var ute häromdagen jag o Ayla...men har inte hunnit få ut dem, men jag sätter ut dem ändå,

                                                                   

idag när jag o Zavanna o Villemo var ute var det grönt och snön har det tagit massor av ...men jag sörjer inte snön, isen , halkan o kylan...visst är det fint, men det är våren med...grönt o fint, knoppar o blad o blommor...  

ja vi går i rask fart nu mot våren som tur är, det känns allt på em kvällarna nu tycker jag....

Irmelin är dräktig , det finns det inga tvivel om nu, så visst blir det underbara små här i februari

      

ja nu blir det att försöka hoppa i bingen

 

ha det gott till nästa gång /Anki   

Av Ann-Christin Silensjö - 18 januari 2016 21:30

ja här sitter jag nu och ska uppdatera er med vad vi pysslar med här på Bernerhagen   

först vill jag säga att jag tror Bernerhagen's Irmelin är dräktig, hon har gått 4 v. nu på onsdagen den 20 från första parningen, så jag hoppas det blir smått här igen i slutet av februari   

 

här ligger Irmelin på köksbordet och Stefan sitter hos henne, jag har tittat o lyssnat och tittat och lyssnat...kännt lite och ja osv   tuttarna är större och börjar bli lite röda, hon mådde lite illa imorse.... 

   

irmelin 

   

det blev ju liksom så att alla hade valpar i magen, skärskilt Katitzi som inte ens löper, och en hel del av de andra med   så till slut fick Irmelin gå ner på stolen för det fanns inte plats på fällen   

    

vet ni när jag ser denna bilden så tänker jag ...ja precis som ni gör nu...detta är jag Anki fast med hundarna...så jädra klockren   

 

nu ska vi ta en titt hos våra "små" juveler...för Gersemis valpar är det sista veckan med gänget...ja det förstår ni säkert hur det drar o sliter i hjärterötterna, men de får fina hem, med underbara människor, så jag är så glad för deras skull, men svårt att lämna dem ifrån sig, det är inte många timmar jag varit ifrån dem sen de föddes, så klart känns det....

kan man annat än smälta   

                     

 

ja de blir 8 v nu på fredag, och Sagas lilla Xstaria håller på att komma ikapp dem nu...hon vill va med hela tiden..lite hårda är de mot henne , men man får passa

mamma...jag är ingen bäsis längre...jag vill också va med ...lilla   Xstaria

         

ja det finns ett gäng små Bernerhagare där ute i stora vida världen nu...

 

med åren har det blivit hela 123 valpar som är födda här på Bernerhagen...och vi hoppas det kommer bli ett helt gäng till...för ja bare älskert.....  dätta ä mitt liv dä se 

visst blir det en del extra jobb så klart

 

visst drömmer jag mej bort ibland....tänker ....visst

 

men så kommer barnen   hem...gubben kommer från jobbet...hundarna ligger huller om buller , valpar leker....

     

men vesst tar ja mej en tur ibland...

   

med goa vänner...te badhuse å så

 

förra gången vi bada blev dä trerätters   efter badet

 

ibland är de skönt att få ladda batterierna med vänner som är likasinnade

vi har det hur kul som helst.

                 

ja igår chippmärkte vi valparna även lilla Xstaria, imorgon ska de vetrinär besiktas,

här är full rulle på dem alla, de stora är så snälla mot dem

     

Anders & Carina kom häromdagen och förgyllde vår dag...vilken lycka ...någon som vill va med oss fyrbenta   

  



  

ja jag säger bara "hundar o ungar...och hembryggt äppelvin..." dä ä väl live dä...o en liten göbbe med förståss   

   


ja vintern har slått sina klor ordentligt runt oss...fy gillas inte...detta är alldeles för kallt   


tog lite bilder idag när jag var ute o gick, så mysigt när man kan se alla djurspår i snön, det är väl det enda positiva med vintern...

                           

idag kom paketet från England...jag blev så jädra nöjd...verkligen

         

men nu hoppas vi vintern släpper taget snart...och vi går mot varmare tider...imorgon fyller lillgrabben    vår 24 år   så då blir det kalas    , sen börjar valparna flytta på fredag, en till på lördag, en till nästa lördag då är det bara tricoloren kvar lilla Wildi ja ska hon bo kvar här eller inte , det är stora frågan, jag får hem Berner valpen med den 7 feb. så nu får jag tänka till lite, sen åker lilla Xstaria hem den 3 feb. då blir det en liten paus innan Irmelin får sina i slutet av feb. 

ja en till...spelar väl ingen roll....  


     

det kan lätt bli många...av allt...liksom   

   

ja vi får sova på saken får vi se ...imorgon är en ny dag med nya möjligheter

en liten sak bara....

detta att vara uppfödare, är inte bara en dans på rosor, det finns en baksida på allt...inte alla rosor har taggar, men en del har det....tyvärr...

     


ha de gott te nästa gång /Anki




Av Ann-Christin Silensjö - 15 januari 2016 20:46

hejsan på er   jo vintern kom till slut även i år

 


 

ja alla är vi olika, visst är det fint, torrt o fint, ljust o lite mysigt, men lite väl kallt för min smak, alltid ska man gnälla för något    

hur som helst, vad det än är för väder så har Sagas lilla Xstaria blivit 5 v i onsdags

     

hon går gärna till hörnet med cementhundarna vi har gjutit, jag tror hon undrar vad detta är för några gamla uvar som aldrig vill leka, fast hon biter dem lite här o där   

     

moster Bernerhagen's Katitzi är mycke roligare   

     

hon är faktiskt inte så snäll alla gånger 

   

men fina goa Katitzi har en ängels tålamod   

               

här är Bernerhagen's Xstaria 5 v

           

och nu kommer det andra gänget , Gersemis små som är 7 veckor idag.

Bernerhagen's Wilde "Milo" det finns något ordspråk som säger...Ulv i fårakläder   japp här har vi den herren, oskyldi som få...men bara han kommer bakom hörnet eller utom synhåll så... kommer ulven i han fram   

     
Bernerhagen's Wissla "Sally" fattar inte vad i hela friden hon ska sitta här för, hon är världens olyckligaste valp...lilla     men väl nere på golvet igen , var det full fart...ta kort eller vila...vem har tid med det 

sålt smöret o tappat pengarna, ja det stämmer tycker "Sally" sitta här med mittbena o se söt ut... nä inte hennes grej

 
Bernerhagen's Winni "Junie" våran söta lilla linslus   
     

Bernerhagen's Wildi som är jätteglad pussar biter o anfaller på samma gång...skärskilt på lilla Xstaria   

                     

Lite kort som vi tog idag när vi vägde och klippte klor

                         

så här fint ska jag göra nästa gång jag ska bjuda på kokta ägg..jädrar va fränt   

     

idag har vi haft elektrikern här, så nu ä strömmen te lellstöga drogen... idag ska vi ta en TV kväll vi ser aldrig på TV men ikväll ska vi faktiskt göra det

ombyte förnöjer heter dä ju   

   

ja som sagt...

7  

idag fick himmelen ännu en ny stjärna   Bernerhagen's Felicia "Nova"

Bernerhagen' Belinda med sina små, så här såg det ut hos oss på Bernerhagen 2007 här är de 1 v.

här är de 3 v.

   

"Nova" är den första av dessa tre valpar, hon som ligger ner, här är de 6 v   

 

ja livet är tufft många gånger, igår satt jag och läste något som jag ska dela med mej till er, jag orkar inte läsa den en gång till, jag har lite svårt med sånt, och jag orkar inte veta...

 

   HUR KUNDE DU ?

När jag var valp, underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. 
Du kallade mig ditt barn, och trots antalet skor jag tuggade sönder och några totalförstörda kuddar, blev jag din allra bästa vän. När jag var "dum" hund, pekade du ditt finger mot mig och frågade: "Hur kunde du?" - men sedan veknade du och la mig på rygg och gosade med mig.

Det tog lite längre tid än väntat för mig att bli rumsren, för du hade väldigt 
mycket att göra, men vi klarade av det tillsammans. Jag kommer ihåg nätterna när jag låg tätt vid din sida och lyssnade på ditt snarkande, lyssnade på dina lugna andetag och hemliga drömmar, och jag tänkte att livet kan inte bli mer perfekt än så här.
Vi gick långa promenader i parkerna, åkte långa bilturer och stannade för att äta glass (jag fick bara våfflan för "glass är inte bra för hundar" sa du), jag tog långa tupplurar i solen då jag väntade på att du skulle komma hem vid slutet av dagen.

Så småningom började du spendera mer tid på arbetet och du satsade på din karriär, och la  mycket tid på att leta efter en människovän. Jag väntade tålmodigt, tröstade ditt brustna hjärta och förstod dina besvikelser, klagade aldrig på dåliga beslut, jag viftade på svansen och visade glädje då du kom hem, och jag blev lycklig för din skull när du blev kär.

Hon, numera din fru, är inte en "hundmänniska", men trots det välkomnade jag henne till vårt hem, visade henne tillit och lydde henne. Jag var lycklig därför att du var lycklig. Sen kom människobarnen, och jag delade din glädje och lycka. Jag var fascinerad över deras små fingrar, hur dom luktade, och jag ville ta hand om dem också. Det var bara det att hon och du var oroliga att jag skulle skada dom, och jag tillbringade mesta tiden förvisad till ett annat rum eller en hundbur. Åh, som jag ville älska dom, men jag blev "fånge i kärleken."

När dom blev äldre blev jag deras vän. Dom hängde i min päls då de försökte stå på egna ben, petade med fingrarna i mina ögon, undersökte mina öron, kysste mig på nosen. Jag älskade allt som hade med dom att göra och deras beröringar, ditt kel med mig var numera så sällsynt- och jag skulle försvara dem med mitt liv om det så behövdes. Jag smög ner i deras sängar om natten och lyssnade till deras oroliga andetag och hemliga drömmar, och tillsammans väntade vi på ljudet av din bil på uppfarten.

Det var tider då andra frågade om din hund, och du visade stolt det foto av mig som du bevarade i din plånbok och berättade historier om mig. De senaste åren svarade du bara "Ja" och bytte sedan samtalsämne. Jag hade gått från att vara din hund till bara en hund, och du undvek alla kostnader som hade med mig att göra.

Nu har du en ny karriärmöjlighet i en annan stad, och du och de ska flytta till en lägenhet där husdjur inte är välkomna. Du har tagit det rätta beslutet för din familj, men det fanns en tid då jag var din enda familj.

Jag var jätteglad över bilturen (precis som i början av vårt förhållande) tills vi kom fram till djurhemmet. Det luktade hund och katt, rädsla, och hopplöshet. Du skrev under lite papper och sa: "Jag vet att ni kommer att hitta ett fint hem till henne." Dom skakade sina huvuden och gav dig en ansträngd blick. Dom inser att för en medelålders hund, även med papper så är det nästan omöjligt. Du var tvungen att ansträngt rycka din sons händer från min päls medan han skrek:
"Nej pappa!!! Snälla, låt dom inte ta min hund!"
Och du var orolig för honom, och vilken hemsk erfarenhet du precis gett honom angående lojalitet, vänskap och respekt för liv! Du gav mig en avskedsklapp på huvudet, undvek mina ögon, och artigt vägrade du ta mitt halsband och koppel med dig.
Du hade en tid att passa, och nu har jag en också.

Efter att du gått sa de snälla flickorna att du säkert visste om att du skulle behöva lämna bort mig för flera månader sen men att du inte gjort några försök att hitta ett bra och mysigt hem. Dom skakade sina huvuden och sa:
 "Hur kunde du?"

Dom är så snälla mot oss som deras upptagna scheman tillåter. Dom matar oss, naturligtvis, men jag tappade aptiten för flera dagar sedan. I början då någon passerade min bur, pirrade det i magen och jag tänkte och hoppades att allt detta bara var en ond dröm och att du kommit tillbaka för att hämta mig, eller så hoppades jag att det var någon som brydde sig, någon som kunde rädda mig. När jag förstod att jag inte kunde konkurrera med den glädje de söta valparna visade så gav jag upp och satte mig i ett hörn och väntade.

Jag hörde fotsteg från korridoren när hon kom till mig i slutet av dagen, och jag följde henne snällt genom korridoren till ett annat rum. Ett obehagligt tyst och tomt rum. Hon satte mig på ett bord och smekte mina öron, och sa till mig  att jag inte behövde oroa mig. Mitt hjärta dunkade av förväntan och spänning för vad som skulle hända, men det var också en känsla av lättnad. "Kärlekens fånge" hade nu nått slutet. 
Jag var orolig för henne, sådan är min natur. Bördan vägde tungt för henne, och det känner jag till, på samma vis som jag kände till alla dina sinnesstämningar. Försiktigt band hon ett band runt mina framben samtidigt som en tår föll längs hennes kind. Jag slickade hennes hand på samma vis som jag brukade trösta dig för många år sedan. Vant stack hon in nålen i min åder. När jag kände sticket och den kalla vätskan som for genom min kropp, la jag mig tröttsamt ner, såg in i hennes vänliga ögon och mumlade: "Hur kunde du?"

Kanske förstod hon mitt hundspråk för hon sa "Jag är så ledsen." Hon kramade mig, och förklarade snabbt att det var hennes jobb att se till att jag kom till en bättre plats, där jag aldrig mer skulle bli ignorerad, slagen, övergiven, eller behöva försvara mig själv - en plats med mycket kärlek och ljus, så väldigt annorlunda än den här platsen på jorden. Och med den sista lilla kraften jag hade försökte jag visa henne genom att vifta på svansen att mitt: "Hur kunde du?" inte var riktat mot henne. Det var dig, min älskade husse, jag tänkte på. Jag glömmer dig aldrig och kommer att vänta på dig i all framtid. Måtte alla i ditt liv fortsätta att visa dig så mycket lojalitet.
© Jim Willis 
  

    

 

      ja det var allt för denna gången ha de gott till nästa gång / Anki   


Av Ann-Christin Silensjö - 10 januari 2016 19:52

ja i fredags var Gersemis valpar 6 v. och lilla Sagas Xstaria var 4 v i onsdags, det går undan

först lite kort på Bernerhagen's grynen som bor här   

Bernerhagen's Wildi "Milo"

             
Bernerhagen's Wissla

         
Bernerhagen's Wildi
           

Bernerhagen's Winni

             

Saga och lilla Xstaria 

 

"Saga" heter i stamtavlan Mimmidalen's Sweet Rising Star och "Sagas" mamma Mimmidalens Sweet Xelent Black Fame "Molly" var i Göteborg på My Dog i helgen, sagas mamma är 12 år hon fick en dunderkritik, och Anki på Mimmidalen som är uppfödaren till "Molly" "Sagas" mamma är superglada och "Mollys" matte Annelie är nog hur mallig som helst nu, jag fick sms från dem i kritiken står "Hon rör sig bättre än många av de yngre hundarna" 12 år gammal hur kan man va annat än stolt   hon blev bästa veterantik med CK och lördag bästa veterantik med CK och 4 bästa tik

 här kommer fler bilder från våra små juveler

                                                                                       

ja vi har ju ett gäng stora hundar med, det får vi inte glömma   snö har vi ju fått...så det räcker o blir över...  

                                               

kvällen igår avslutade vi på badhuset, det var Lena, Petra,Ann-Marie, Charlott, Annica kära syster yster och jag

ja det är som Lena sa igår "detta är balsam för själen" en fantastisk kväll var det som vanligt

                              

Vägen hem till Näset var väl inte den bästa, det la igen ganska snabbt, men hem kom vi

       

 

  

det tråkiga igår var att Inger ringde och berättade att det igår tändes en ny lite stjärna på himmelen   Bernerhagen's Dolores har gått bort, hon fick somna in igår pga livmoderinflammation, hon skulle ha fyllt 10 år nu i mars lilla gumman   

   

jag glömmer aldrig den dagen de föddes 31 mars 2006. de var 11 st. i den kullen, men vi tappade en efter vägen, någon hade andra planer för den lille, men 10 st. friska fina blev det , jag sparade både Bernerhagen's Dagny och Bernerhagen's Dolores i den kullen, men med åren fick Dolores flytta hem till Inger med fam. i Ekshärad

finaste mamma Bernerhagen's Belinda med alla 10 valparna

här är valparna 9 dagar

 

här är de 5 v.

 

ja det börjar ta på dem i den kullen nu   

man vet aldrig vad nästa dag ger, men det är bara att packa ryggsäcken och köra,  och gilla läget, finns inte så mycka annat att göra, 


 

ha de gött te nästa gång /Anki  


Av Ann-Christin Silensjö - 3 januari 2016 23:44

ja nu har vi redan hunnit en bit in på 2016   och vi vill önska er alla

 

och god fortsättning på det nya året...fantastiskt.... början på ett helt nytt år, vi håller tummar, tassar & tår för att detta nya året kommer att vara bra för oss alla   

och passa på att tacka för alla fina jul och nyårskort, på alla fina bernerhagen hundar och barn och allt annat   

ja vi har haft en liten paus här från bloggandet, legat på latsidan kan man säga   

men nu så är det dags igen   

först en liten uppdatering med saga och lilla Xstaria, hon äter mat nu med de andra... stora tjejen är hon   , hon väger mer än två av gersemis valpar redan

         

hon har flyttat ur sin låda nu, och hon o Saga har flyttat ut till stora Berner lådan   

och hon äter mat med de andra ur gersemis kull nu, 2 ggr/dag så roligt för henne att få känna närhet och gemenskap med dem lite, inte för att de är så väldigt snälla, men de försöker lite ialla fall   




   

Stefan får va med o se så allt går rätt till   det finns ett gäng bakom gallret som gärna hjälper till annars   

            

mamma Gersemi slappar i soffan lite 

                   

Xstaria 3½ v

                              

vet ni ...när jag tog denna bilden, när hon låg som en liten boll....så känndes det i mitt   som en liten boll av lycka...tänk vad en sådanhär liten kan stråla lycka o kärlek   

 

Saga tar en paus...hon och hennes dotter Katitzi vill alltid ligga så...på ryggstödet   

                                                    

här kommer korten på busfröna ur Gersemis kull, de är 5½ v. nu, det blir inte så många kort längre, p g a att vi har bara ett läge numera och det är on och off...om man säger så 

   &         inget mellanläge   

Bernerhagen's Wilde

     

Bernerhagen's Wildi

     

Bernerhagen's Wissla

       

Bernerhagen's Winni

 

de är nu reggade på SKK, så deras stamtavlor är färdiga, det ligger ute på deras sida , jaha detta är sista dagen i den stora lådan...nu har de flyttat ut till hallen

 

så här har de det nu, de små grynen, en egen liten hage mellan hallen o köket

         

det var fler timmars arbete innan vi fick till det ska ni tro, men som ni ser har vi ju fin hjälp, alla vill hjälpa till   

           

Lindelou sköter sig fint, han har långväga besök   finaste Molly, så nu får vi hoppas det blir många små goa valpar där.

jag o Ayla på kvälls promenad

     

igår köpte vi ett nytt spel, jag har aldrig sett detta förut, så mellan, valpmatning, parning, ommöblering av valparna och utkastning av julgranen, julkulor och röda tomtar ...så satt vi mett i dretet å spelade ja o gubben....  

     

men nu är kaoset återställt, inga julgardiner, eller röda tomtar, stjärnor o stakar, nu är det nytt år och det vill jag möta utan julen, för för mej är det nya året en ny början och julen är då för mej slut...

nu går vi raskt fram till den 19 jan. då fyller lillgrabben Rickard år  

 sen går det ett par dagar till   

sen är det natten mellan den 6-7 feb. klockan ringer den är 02,00.....

Anki har inte sovit någonting...bilen är packad...GPS:en redo...filtar, tvättlappar, smörgåsar, kaffe, vatten en liten skål ...svälj....lite hundmat....mera svälj....blink blink...andas nu Anki ....ett rosa koppel...nu går det inte längre...  ett stort halsband i läder   ....resan startar kl. 03,00 söndagen den 7 feb. mot Stockholm

hon kommer då...mitt nya lilla liv...som jag har längtar...jösses  med färgan från Riga. 10,30 i Frihamnen i Stockholm, när jag tänker på att vi ska stå där jag o gubben...se dem gå iland...  ni som känner mej, ni vet hur det kommer att gå.....ja ja det ordnar sig säkert.... 

            


          

ett nytt kapitel börjar här på Bernerhagen, och jag hoppas det blir bra och jag längtar så


        

   ha de gott mina vänner till nästa gång /anki

  



Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Skapa flashcards