bernerhagen

Alla inlägg under maj 2013

Av Ann-Christin Silensjö - 31 maj 2013 00:27

ja nu har valparna fått varit ute några dagar...inte i gräset ännu, för det är för blött, men på solaltanen är det gott för dem nu  

och idag hade jag ett glatt gäng med tjejer här på lite foder info. och mat o kaffe, verkligen trevligt 

för att börja med valparna ...så har jag tagit mängder med kort så klart ...en del kommer här...  

 

de är 6½ vecka nu godingarna   

nu är de ju så att man måste ha lite koll när man har 6 st. sådana här små, och då får i nte alla vara med inne på en gång, och eftersom det var första gången så fick vi ta det lite lungt, vad händer, jo alla trängs framför grinden in till solaltanden till valparna så kart, de är för härliga  valparna tar det väldigt lungt i början, och trötta blir de av den friska luften...

mamma Dezzy är med o kikar så allt går rätt till


           

mamma Dezzy har druckit vatten med hela örat i    

             

här är mamma Dezzy inne hos dem...denna bilden säger mej ....häng på där drar vällingen...     

vatten är de inte så skärskilt duktiga på att dricka än...

 

här passar vi på att fixa lite med pelargonerna, växthuset fylls på allt efter som....

   

äntligen "tutte" dax...

       

Saga är fortfarande sur på mej för att inte hon fick bli med valpar denna gången med....hon älskar dessa små

     

titt ut   

 

 Puppy är duktig med de små....

       

här kikar Gersemi till dem

trångt om saligheten...

   

Gersemi har 2 v kvar nu innan de små kommer, det är nog inte så många, men vi får hoppas på 3-4 st ialla fall, lilla   mitt, hon är verkligen världens goaste lilla Gersemi som finns 

 

ser ni ..den blicken...vad säger den....jo Norma bit henne i baken du   

 

så här söt får man lov att va....

       

Gersemi tar sig en liten tupplur under solstolen

 

här är det lugnet före stormen....

 

lite siesta...laddar batterierna  

                     

halloj vad är det som händer .....

           


nu kommer vi in i andra andningen...efter vilan....

Magic & Puppy är inne hos dem nu

   

och i början kan de inte ta sig upp i solstolen, men snart så...

                                   

skam den som ger sig...vi vill också sova i solstolen

  

   Puppy och en av valparna inne

 

ja det var lite bilder på våra små juveler...snart börjar skogens små att kika ut...

denna bilden är så himla söt....

    

och för att avsluta denna trevliga kväll, så kommer här ett kort på ett glatt gäng hundtjejer som var här och åt lite god man hos oss i kväll, väldigt trevligt hade vi det, och lite provpåsar med foder delades ut,  Taste of the Wild, ett riktigt bra foder tror jag faktiskt, det ska bli kul att pröva, Ayla gillade det väldigt mycket 

 

så här såg det ut på himelen i morse, det var så annorlunda....men vackert 

   

efter ett tokigt samtal med Anki på Mimmidalens så har jag nu ännu en gång fått mej ett gott skratt   vilken härlig dag...

nu är klockan över midnatt som vanligt här på Bernerhagen, men nu ska jag krypa till kojs, ha de gott till nästa gång/Anki    

Av Ann-Christin Silensjö - 26 maj 2013 00:16

ja idag har vi vägt och tagit nya kort på de små, Gersemi har blivit rund om magen, och blommorna är på G...

för att börja med lilla Gersemi så ser hon ut så här nu, 2 ½ v. kvar innan de små kommer

     

ja vi får se hur många som finns därinne   

spännande spännande....

här kommer de små juvelerna som har hunnit blitt 6 veckor redan...

 

tjooohooo här kommer vi   


snälla go Nikodemus

 

Norma

 

Nikita

   

Nowalii

   

Nellwina

 

Nairobi

   

här är det några på dem när de är i köket med de andra hundarna och leker...

                                         

här sitter jag helt ensam....


 

de äter och leker, full fart är det verkligen på dem, men snälla och sover hela natten , de är med små korta stunder och leker lite med de andra och är med i köket och i tv rummet, de är verkligen snälla, visst är det full fart, men vad vore felet annars om det int vore det, med 6 st, 6 v krutbollar   

äntligen har jag börjat fylla växthuset med pelargon och Änglatrumpet skott, bättre sent än aldrig

 


Stefan har byggt blommlådorna färdiga, de blev jättebra verkligen...

     

grönt och fint har det blivit ute, idag har det varit en kanondag   

idag kom Lena och förgyllde vår dag....till saken hör att det är "badvakts Lena" som har hjälpt mej att genomföra mina "simkunskaper" med avanserad dykning och hopp och sånt...jag förstår faktiskt inte riktigt....varför de har så kul åt mina "bravader i bassängen"

 

som tex när vi var där i lördags...jo visst kanske jag glömde att ta av mej mina glasögon...när jag skulle sätta på mej simglasögonen...men man är ju så van sina vanliga glasögon så jag tänkte inte på det...ok jag tyckte att det var lite dimmigt det gjorde jag, men det som förundrade mej var att de hade tryckt in text i simglasögonen och att de var så suddiga, men jag gjorde alla mna hopp och dykningar, å klädsim, och räddningar som jag skulle, trots att jag var halvblind, och hade text mitt i glasögonen (ja i simglasögonen) sen när jag var klar med allt , så stod vi där och pratade, och det var då jag upptäckte det hela...  ja ja, ibland är det inte så lätt med allt, lite diskret började jag pilla på mina simglasögon   och då gick det upp ett ljus...ååå det var skyddsplast på ögonen   och det var på den skyddsplasten texten stod över ögonen,    gissa om det blev gapflabb....men när jag tog bort dem och provade under vattnet så förstod jag ....att det hade varit betydligt lättare så...

sen idag kom även min dykning upp...när jag skulle dyka 1 m ner i vattnet...och plask...ja ja lite magplask var det väl...kanske...men   

 

för att inte tala om när jag berättade att jag inte gillade Grävlingar speciellt mycket, och när jag hade en fruktansvärt, tramatisk upplevelse just med en Grävling....redan som liten tyckte jag att dessa svart vita djur var hemska...jag klarar inte av att se dem ...usch...nej jag gillar dem inte, det var på sensommaren vi skulle plocka svamp jag och en väninna....vi kom ifrån varann lite, och jag hörde hur det började prassla, och direkt "stannade" mitt hjärta, stel av skräck...skulle jag försöka ta mej närmare min väninna....jag vet fortfarande inte vad det är som masar o prasslar, men det kommer oroväckande närmare, ganska raskt...  jag stpplar iväg och ...utan att se mej för...så faller jag...pladask...armarna utmed sidorna...stel av skräck, landar jag i ett snår av blåbärsris...och prasslandet kommer närmare, jag ligger som i en strumpa, kan inte röra mer än ögonen...vad kommer ca 1 m från min näsa...jo en GRÄVLING...med fokus på annat...han bara gick förbi, han såg mej inte... jag trodde min sista stund var kommen...jag känner hur is och eld sköljer genom mej i vågor...men förmår inte göra något...då kommer ljudet och prasslet tillbaka...och va f... GRÄVLINGEN stog där och glodde på mej....vet inte vem som blev räddast...men han drog som en avlöning....gissa om jag var chockad....  jag var skakig hela dagen,vi fick åka hem omedelbart så klart...jag glömmer det aldrig...hujedamej...

sen fick jag kramp efter att ha badat sen kl 19 och då var kl 01 på natten...vet ni hur det känns att få kramp i höften...insidan låret ut vid knät och ner i vaden....nej jag tänkte väl det, och då undrar jag, hur kommer man ur en bassäng...med hela benet rakt, utan att böja det....och hur skulle jag göra ...var ju tvungen att få ner benet i botten av bassängen...ta mej till grundare vatten...försöka tänja...och ja jädrar i havet vad ont det gör, hade ont i flera dagar sen......

ja ja nog om allt stölligt....

denna fick jag av Inger o Lena idag, de hade varit på auktion och köpt denna fina till mej   

 

imorgon ska jag sätta alla tomatplantor i olika färger och former jag fick av Lena idag...

och Dispansansökan som vi gjorde på Blenheimtiken att hon skulle få åka hem den 6 istället för den 8 juni gick igenom, beslutet kom i fredags från JBV, så det var ju kul, ja nu börjar allt bli klart inför hemresan den 8 juni, bara lite småfix med valppärmarna och några försäkringar är inte helt spikade ännu, valplådorna har kommit, 

valparna har flyttat ut i hallen nu , i en stor hage det gillar de, nej nu blir det att hoppa i bingen några timmar, och hopas man får sova någon timme, ha de gott till nästa gång/Anki







Av Ann-Christin Silensjö - 20 maj 2013 23:38

ja en hel del har hänt sen jag sist uppdaterade bloggen   

valparna har hunnit bli 5 v. det var de i lördags, och först idag har jag hunnit med att uppdatera med ny vikt och nya kort, här kommer gänget

           

         

det är inte så jättelätt att ta kort på de små busarna nu...

alla familjer har varit här nu, det känns jättebra , verkligen...

                                   

Dezzy är världens goaste, snällaste och bästa mamman   

i Lördags var vi på utställningen på dagen, en kanon dag, trevligt och välordnat och domaren Andreas Lantz var genomgo på alla sätt,

allt gick fint med hundarna förutom att Silje liksom blev "förlamad" på nått sätt, när vi kom in i ringen så kunde hon inte gå...nej hon kunde verklgien inte det, hon kunde röra ögonen , men det var väl i stort sett det enda...så vad som hände vet inte vi....sen när  vi skulle åka hem, sprang hon till bilen och hoppade och lekte i kopplet...till saken hör att Silje inte gillar att åka bil, hon sitter alltid hos oss i knä, hon skakar och mår illa, men hon spydde inte men hon gillar det inte, så hon var lite ur balans, men detta var något nytt, så har hon aldrig gjort förut, hon fick inget HP vilket man kan förstå, de andra 3 fick det, Irmelin Magic och lilla Puppy, Puppy fick även "En liten Karamell"  fick hon i sin kritik   sötast lilla Puppy

Puppy fick  HP 2BTKL, Silje fick  2 (vilket var snällt eftersom hon inte kunde röra sig)   Irmelin fick HP 2BTKL och lilla Magic fick HP 2 BHKL fina kritiker fick de alla 4 (även Silje)   så vi är nöjda med dagen...ett jättestort tack de alla de som gjorde denna dagen till en kanondag verkligen 

Gersemis pappa "Linus" familj var där, med lilla Jamie Bernerhagen's Manolito , och sen träffade vi även ett par som är intresserade av en valp från Gersemis kull, det var jättekul att träffa dem   

sen åkte vi hem, snällaste Sandra passade valparna , jag gjorde en kolapaj ( som faktiskt egentligen är det mest godaste man kan äta)    sen åkte jag till Badhuset, och där väntade ett glatt gäng med tjejer...ja man kan snacka om att ha kul   för det hade vi verkligen...

 

och jag gjorde det...gjorde färdigt mina 3 simmärken   


BRONSMÄRKET

  • BRONSMÄRKET
Av Ann-Christin Silensjö - 17 maj 2013 11:32

idag rustar vi inför morgondagen   


Karlstad 18/5 Inoff

Lokalområde Bergslagen inbjuder till inofficiell, färgindelad utställning Lördag 18 maj, kl. 10.00
Utställningsplats: Bygdegården Älvenäs (utomhus), ca 20 km väster om Karlstad

Domare:
Joel Lantz, Kennel Cavanzas
(Vi reserverar oss för domarändringar)

 

det ska bli riktigt kul   4 hundar ska vi ha med...

våran goa Sandra kommer hit och passar hundar o valpar, vilken tur vi har, annars hade vi fått stannat hemma   

Stefan & Christian är ute och golfar idag, och jag skulle ha fixat lite med blommorna, men gissa vart jag sitter...hm...jo här så klart, 

               

de äter duktigt faktiskt nu, igår kväll satt jag här och hade börjat skriva på bloggen, ocg vips...så gick strömmen, så vi 11 tiden fick vi krypa till kojs, vare sig vi ville eller ej   men den kom tillbaka vid 3 tiden tror jag det var...

efter maten busar man 

               

sen tuttar vi lite ...och då får jag passa på att byta till rena filtar ...eftersom det är mat ÖVERALLT     

 

sen kommer John Blund   

 

våran nya lilla Arne som heter Cavaliertorpets Liam

 

 

har haft dambesök, para kunde han, nu hoppas vi att det blir små fina valpar   

jag hoppas pälsen växer ut fort på han, jag vill ställa honom i Ransäter, det vore jättekul, men men vi får se...

 

denna helgen är verkligen fullspäckad, jag tror jag ska ta en vilodag på måndag :-) 

efter utställnignen, ska jag och "hundfolk" eller vad man kallar dem...en del uppfödare en del "vanliga" och en del "hundfolk" eller bättre så här, "vanliga underbara goa tjejer"   , detta ska verkligen bli så himlans skitroligt ...rent ut sagt...och jag tror jag har en hel del att visa på söndag   

                           

sen på söndag kommer den sista "valpköparfamiljen" och ska hälsa på,   

ha det nu så gott till nästa gång /Anki   

  

Av Ann-Christin Silensjö - 13 maj 2013 21:44

ja för att börja med våran lilla "kärnfamilj"   

     

detta kortet tog jag morse på dem, de ligger fortfarande på natten i lilla lådan bredvid våra sängar, sen på dagarna får de vara i stora lådan i storarummet 

 

ja nu går de in på 5:e veckan...nu går det undan minsann   

Bernerhagen's Gersemi är dräktig...jag är säker nu..  

tog några nya kort på henne igår, hon går in i 5:e veckan på Tisdag imorgon alltså

           


man se att juvren är röda, det känns en bula på lilla magen, hon har ätit dåligt nu i 1 v. drygt, men nu har det vänt, nu äter hon som bara den....  

idag den 13/5 gjorde hennes far Älvljungarnas Christoffer Robin "Linus" ett nytt hjärtintyg UA, jättegrattis till "Linus" och hans underbara familj   

 


och våran lilla Cavaliertorpet's Liam får en fjälla hit imorgon, får vi se hur det går, spännande, han har bott här nu i 2 månader, så pälsen har börjat växa ut lite, och han börjar bli en riktigt ståtlig kille

 

idag blev våran Bernerhagen's H. Lindelou pappa till 4 st. Black and tan valpar på Guldrosen's kennel, 2 tikar och 2 hanar, så kl.07 imorse åkte jag dit och hjälpte Maggan & Helge att ta emot de små liven...

igår badade vi "Dezzy "Mimmidalens Sweet Nice Flower mamman till våra valpar, hon fick sitta ute i solväggen när jag fönade henne, gissa om hon njöt...lilla gumman 

 

nu lämnar hon valparna mer och mer, här är hon ute nybadad och frissad och spatserar ed de andra i "gänget" snart fylle hon 7 år våran lilla Dezzy, det kan man verklgien inte tro...hon är nog den som är piggast av alla här på Bernerhagen   

                 

det börjar bli riktigt grönt och fint ute nu...härligt  

oj en liten Katitzi fångades upp på bild...en aning suddig..men en aning lycklig sprattelmaja   

hundarna njuter av solen, de brukar ligga i solsängarna utanför växthuset när jag fixar där inne...

       

igår var Lillian & Hasse här från Divalill's kennel, och förgylllde vår dag, det var verkligen roligt


imorgon tror jag att jag ska åka en tur till badhuset, tidigt på morgonsim...det var några dagar sen nu

 

stefan jobbar sista natten i natt, hem och sover imorgon och jobbar em, det sista vändskiftet , så han går av imorgon kväll kl. 22, sen är han ledig i 6 dagar, då ska vi spika blommlådor...yes yes yes...  

       

nu ska jag göra såsen till köttet ifall jag får "parningsfrämmande imorgon"   sen blir det tidig kväll för mej, hoppas koma isäng iallafall före midnatt...

ha de gott till nästa gång/Anki



Av Ann-Christin Silensjö - 12 maj 2013 11:12

ja nu har valparna här på Bernerhagen blivit 4 v.   de är hur söta som helst så klart   

Gersemi har börjat äta igen...ett gott tecken, hon har inte ätit nu under 1 v. skärskilt inte på morgonen, nu i slutet av denna vecka gick det bättre på kvällarna, vi har suttit och matat 1 kula i taget..då och då...men nu har det nästan blivit åt andra hållet...och för mej "betyder" det att hon är nog dräktig...  jo men jag tror hon är det, hon har flera symtomer på det, den magen är nog det mest undersökta valpmagen i historien iallafall här på Bernerhagen   vaknar jag på natten...så kan jag inte låta bli att känna om jag känner att den blivit lite rund nu iallafall...  

i natt när jag kände speciellt när hon satt så kände jag att hon hade mage, juvren står ut och är röda, så ja jag kan nästan säga att det blir så bebisar....det är bara att hålla tummarna...  

igår hade vi 2 underbara "valpköparfamiljer" här, så jättekul att träffa dem   

Björkarna har slagit ut rejält nu, solen strålar...klarblå himmel....visst blåser det lite men vad gör det...det ska bli SSSOOOMMMAAARRR... vi kliver med raska steg mot den nu, och inget INGET kan hindra den att komma...men det är ju fantastiskt...          

lite valpkort, de har fått stora "kutten" nu..så det är inte så lätt att ta kort, för att få 6 något normala kort, så krävs det 500 till, där en svanstipp eller ett öra är med, eftersom de kuttar ur bilden hela tiden  

Nowalii

Nikita

 

Nairobi

 

Nellwina

 

Norma

   

Nikodemus

   

valparnas mamma Mimmidalens Sweet Nice Flower "Dezzy"

 

just nu håller Dezzy på att tappa "ALLT" hår...då menar jag allt, verkligen...men vad gör det med en nakenhund nu när det går mot sommar  idag ska Dezzy bada iallafall...

 

Man är inte överviktig, underviktig eller normalviktig man är jätteviktig    ALLA är vi det...

nu ska ni få följa med på en liten rundvandring hos oss...vi börjar i Farstun...typ..

här står vi på trappan och tittar ut mor gården...

 

här ut mot altanen...jag har börjat fått ut en del av blommorna och idag ska vi ta ett ryck till, sätta skott och plantera om, Stefan sover än , han jobbar nätterna , sen kan vi sitta på solaltanen utanför växthuset och planera...

     

Dezzy har lite "egen tid" just nu utan valpar...

nu ska vi kiak på utsidan...solaltanden sk fixas idag, med blommor och lite annat...sen växthuset ska fyllas till bredden....

 

det blev jättebra med nya "däcket" runt trappan och förbi altanden...sen ska det fortsätta förbi solaltanen och växthuset, men först ska vi måla om solaltanens räcke innan vi börjar där...

               

här är finaste Cavaliertorpets Liam "Arne" han skulle heta "Sölve" men han hör inte på det örat...

till veckan kommer det en fjälla till Arne, så får vi se hur det går...

 

här är Bernerhagens Irmelin

   

och hennes helsyster Bernerhagens Silje de var 2 år i mars i år

   

sen ska jag försöka mej på att göra sådanahära...

     

ha de gott till nästa gång/Anki

      

Av Ann-Christin Silensjö - 11 maj 2013 00:40

ja detta med hundarna det är verkligen kul, man slutar aldrig att förundras, valparna är nu snart 4 v. tiden bara rusar iväg och det känns som man får hänga på om man ska hinna mä...  

de äter bra nu ...lite nya kort från idag

 

               


de sölar och grisar väldigt när de äter, så det är bara att byta allt som är, sen när det är bytt, kryper jag ner i lådan hos dem...det är så mysigt, den lilla svansken viftar för fullt och de vet inte till sig så goa o glada de är..  kan man bli annat än glad när man ser dessa små underverken...jag kan aldrig se mej mätt på dem...de är för goa   

mat har de överallt på hela kroppen, så det blir fint det imorgon lördag när vi ska ta vecko korten   

                           

de biter, skäller, morrar, och leker nu ...

ja vi har hunnit med lite ute med, stora växthuset är klart och vi håler på att plantera där, altanen är tvättat och fönstrena putsade, pelargonerna har fått flyttat ut idag till altanden, en del iallafall...

stefan håller på med det sista runt trappan, det blir verklgien jättebra..

   

Gersemi sitter på trappan och håller kållen så allt går rätt till  

det kom små regnskvättar under dagen...och cavaliertorpets Liam "Arne" tänkte inte ligga ute i regnet, 

tar de bort dynorna ...så får man väl finna andra platser att vila på tycker han  

ja "det finaste mor har, det har hon på bordet"   

               

hans öron har blivit längre faktiskt, det är kul, men det röda han har på benen och på tassarna och i ansiktet, det är svårt att få bort, visst har det  blivit mycke bättre men det är en del kvar, rinningarna ur ögonen har också blivit mycke bättre, det har bara missfärgat en del, så jag får fortsätta tvätta så går det nog bort, han börjar bli hemtam här nu ialla fall, det är skönt, han fyller snar 5 år, han är så otroligt glad och go, vi är verkligen jätteglada för han, tänk vilken tur att jag "hittade" honom   

bara pälsen växer ut så ska jag ställa honom, 


vi har sprungit ut och in hela dagen, med blommor och tvätt och kikat till och matat valpar, så Saga lade sig vid mina skor nu ikväll, så hon inte skulle missa när jag gick ut   springer jag tio ggr ut och in så gör hundarna det med   


ja nu ska jag ta kvällen...timmen är slagen över midnatt som vanligt här på Bernerhagen... Stefan jobbar nu i natt, jag har nyss tagit ut 4 sockerkakor ur ugnen...

 

imorgon kommer det valpköpare , 2 familjer, det ska verkligen bli kul att träffa dem   

en familj var här igår... alltd kul med härliga valpköpare...

Gersemi har gått 4½ vecka nu, och jag "tror" hon är dräktig, jag nästan "vet" det...hon har matvägrat nu denna vecka, men när hon väl äter så har hon väldigt god aptit, jo ja...men det måste vara så.  jag håller tummarna så hårt det bara går...på att det blir små valpar  

nej nu blir det at försöka sova...om man nu tar sig till sängen, rygg och ben värker så det känns som de har gått av.. ha de gott till nästa gång /Anki

Av Ann-Christin Silensjö - 7 maj 2013 23:07

ja timmen är sen som vanligt för oss här på Bernerhagen...men några minuter till är det tisdag...  

idag har det varit fullt upp , jag har borstat hundar, krattat och fixat, Stefan har hunnit med att jobba fm, golfat med Jimmie, sen var de och åt god mat på Bella Rosa sen hem  och snickrade på det nya däcket runt trappan, det blir väldigt bra, Margareta o Helge kom en sväng nu i kväll när jag var på kvällspromenad med Puppy & Magic,

annars har vi njutit av solen och värmen och bara haft det skönt, valparna växer, äter duktig, och allt flyter på, lite nya kort på de små

           

de är ju i stora Bernerlådan nu, jag har fortfarande värmedynan på i mitten av lådan, så jag får ha en filt hängande över kanten där sladden går, men nu i kväll tog vi bort den, de behöver den inte mer, de äter 3 ggr /dag nu, men så här ser det ut när Dezzy slappnar av

   

 

sen har vi ju lilla Gersemi som har gått 4 v. idag från 1:a parningen, hon gäckar mej ordentligt nu den lilla loppan, jag är osäker på om det finns några valpar i hennes mage, hon har alla symtom , men ja ..jag är osäker, hon tar livet med ro iallafall...

 

men men vi får väl se... jag ber till min lyckliga stjärna att det ska vara många små underbara Gersemi/Oskar bebisar där,   



för att nu övergå till en annan dröm...det är så här jag vill ha det nu när Stefan hr byggt färdigt däcket runt trappan..(hittade bilden på nätet) 

vi är bjudna till Gun & Krille i Kil på myskväll med bad och lite tillhörigheter   de har en pool, och jag är ssååå avensjuk ...jag vill också ha så....5x8 m med tak och uppvärmd till 28 grader, och saltvatten...


 


ja suck...

men en annan får väl plaska i en sån där uppblåsbar liten pool som ungarna hade när de var små...hoppas man får plats med ena benet iallafall...

 


 

ha de gott till nästa gång/Anki

        

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

Översätt bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards